محل تبلیغ شما
تحقیق :  تخریب اقوام ایرانی

تاریخ خبر: 1394/2/18 02:17:08

تحقیق : تخریب اقوام ایرانی

نشر این خبر با یاد ناشر"سرزمین جاوید" شایسته است

 

موضوع تحقیق : جوک های قومیتی و تخریب اقوام ایرانی

تهیه و گردآوری: سمیه ماه کیانی - مهندس برق

استاد: اسکندری

 

پیشینه شوخ طبعی در ایران

 

ایرانیان شوخ طبع و اجتماعی از دیر باز برای شاد زیستن و مفرح نمودن اوقات زندگی خود و دیگران ، اقدام به ساختن لطیفه ها و داستانهای کوتاه شادی آفرین و پند آموز  نموده اند . چنانچه آثار به جا مانده از نویسندگان بزرگی چون ابراهیم بیگ زین العابدینی مراغه ای ، طالبوف ، دهخدا و سید محمد علی جمالزاده گویای این مطلب است.

اما این خصیصه مثبت اجتماعی از حدود 90 سال پیش در مسیر سیاسی قرار گرفت و بر ضد هدف اصلی که همانا شاد و مفرح کردن زندگی است به کار رفت . از آن دوره به بعد تا کنون می توان با نگرش عمیق از میان صدها و هزاران لطیفه ، بخش عظیمی را در لیست منفی و سیاه قرار داد که به نوعی موضوع خشونت ، بی عدالتی و بی احترامی به افراد ، خانواده ها و قوم های مختلف را دامن می زنند و نابرابری های اجتماعی را تشدید می کنند.

قبل از اینکه بخواهم یک مقدار از این قضیه را ریشه یابی کنم خیلی ساده از شما     می خواهم که تا به حال اگر جوک قومیتی می گفتید از این کار دست بردارید چرا که بسیار مضر و زیان بار است و هدف از این مقاله این است که شما را متقاعد کنم که در مقابل گفتن و شنیدن جوک های قومیتی موضع بگیرید .

مدتها بود که جوک های قومیتی را می شنیدیم و مثل همه به آنها می خندیدیم در زمان پیش از انقلاب اسلامی این جوک ها توسط مجریان (شومن ها) در کاباره ها و تلویزیون اجرا می شد و برای همه عادی بود.

کسانی که در یک شهر فارس نشین بزرگ شده اند هیچ وقت از دید ترک ها و لرها به قضیه نگاه نمی کنند. تا جایی که در دانشگاه فردوسی در یک جشن عمومی یک نفر که به جوک گفتن شهره بود روی سن رفت و شروع کرد به گفتن جوک های ترکی ، بلافاصله

دانشجوهای آذری که عده زیادی بودند اعتراض کردند و جلسه رو به هم زدند به طوریکه اون فرد رو مجبور کردند روی سن رفته و عذر خواهی کند.

بدون شک طنز، فاخرترین گونه شوخ طبعی است اما این فاخر تمسخر را در خود جای نمی دهد.

راه افتادن موجی از پیام های توهین آمیز و شاید در ظاهر شوخی در فضای مجازی مدتی است که باب شده است و با همه گیر شدن استفاده از شبکه های اجتماعی به یک امر همیشگی تبدیل شده و هر بار واکنش هایی را چه از طرف شخصی که مورد این  اهانت ها قرار گرفته و چه طرفداران وی به همراه دارد، این موج که در ظاهر فقط شوخی و جوک است شخصیت افراد را نشانه گرفته  و تبدیل به یک معضل اجتماعی شده است.

 

تاراج فرهنگ و شخصیت :

توهینی آشکار نسبت به قومیت ها در لفافه طنز می تواند باعث ایجاد تنش و کینه بین قومیت ها شود و فرهنگ آنان را به تاراج ببرد . اما متاسفانه پافشاری بعضی از روشنفکران برای پرهیز از این جوک ها افاقه ای نکرد و کم کم این جوک های   توهین آمیز در بین مردم جایگاه خود را به خوبی پیدا کرد و به یک باور تبدیل شد، با این توجیهات که قصد توهین کردن را نداریم و صرف خندیدن است ، باوری که اعتقاد بسیاری از مردم جامعه را به بازی می گیرد.

و این جریان با شیبی خاص سوژه های خود را تغییر داد و از قومیت ها عبور کرد و اشخاص را نشانه گرفت.

در نتیجه این عادی سازی از تمسخر قومیت ها به تمسخر شخصیت های بزرگ انقلاب اسلامی ایران از جمله دکتر علی شریعتی رسید .

از اتاق فکر برای توهین تا تبعیت کورکورانه:

این رفتارها که موجب جریحه دار شدن مقدسات ارزشی ما و سرمایه های ملی ما   می شوند، به نظر می رسد اهداف خاصی از جمله گشودن باب توهین به شخصیت ها و اختلاف افکنی را دنبال می کند نمی توان تصور کرد این اقدام که از طریق فضای مجازی

به آسانی فراگیر شده است بدون سازماندهی باشد و به همین دلیل جامعه شناسان این جریان را کاملاً حساب شده می بینند.

برخی کارشناسان معتقدند بسیار عجیب و مشکوک است که بدون هیچ بهانه ای چنین موجی شکل گرفته و به سرعت صدها نوشته با ادبیات و چارچوبی مشابه و در فضاهایی مشخص نسبت به سوژه هایی خاص منتشر شود.

با این اوصاف بدون شک اقدام مدیریت شده ای یا اتاق فکری در لایه اول این توهین ها وجود داشته و به واسطه نوع شکل گیری و کیفیت گسترش از طریق فضای مجازی در دسترس در لایه های بعدی شاهد حرکات کور توسط کاربران فضای مجازی هستیم.

این توصیه بجایی است که هر چیز رایج را نباید کورکورانه پذیرفت و از آن پیروی کرد که اگر اینطور بود هیچگاه این قبیل جوک ها به تمام مخاطبین فرستاده و به اشتراک گذاشته نمی شد.

اما متاسفانه این ضد فرهنگ تا اندازه ای در جامعه رواج پیدا کرده است که قانع کردن افراد بر نادرست بودن این رفتار بسیار دشوار است.

تاثیرات آتشین جوک های تخریبی:

این نشانه گیری شخصیتی و قومیتی علاوه بر شکستن قبح احترام نسبت به شخصیت ها ، بدون دلیل قابل قبولی احساسی ناروا نسبت به افراد و قومیت های ایجاد می کند که در عدم پذیرش نصیحت ها و صحبت های حکیمانه تاثیر گذار است.

می دانیم که گروههایی تندرو خواهان جدایی و تجزیه کشور هستند و این جوکها و لطیفه ها که برخی هم میهنان ناآگاه به آنها میخندند و آنها را تعریف میکنند وسیله ای است برای رسیدن به اهداف آن گروهها .

این لطیفه ها اغلب درباره اقوامی به کار می روند که در طول تاریخ کشورمان     بیشترین  تاثیر گذاری را  داشته اند  و رشادت ها ، شجاعت ها و دلاوریهای  مردمانشان                   

زمینه ساز شکل گیری تغییرات بس مهم و در خور توجهی در تاریخ گشته که امروز سایر فرهنگ ها و قومیت های ایرانی در زیر یک چتر از موهبت آن بهره مند هستند.

اگر می خواهیم همه با هم بمانیم باید زبان فرهنگیمان را تمیز کنیم باید صلح را به    زبانمان ، خانواده هایمان ، اجتماعاتمان و در آخر به سبک زندگی ایرانیمان برگردانیم ، دهه ها ست که این جوک ها موجب دشمنی اجتماعی شده است که احترام، اعتماد ، مهربانی و روابط را ویران کرده است.

((از این رو فراموش نکنیم : به هم نخندیم با هم بخندیم))

چنانچه امروز شاهد آن هستیم که فرهنگ گفتاری ما به عنوان بخشی از فرهنگ ایران از این خطر بزرگ یا نمود لطیفه ها و جوک های قومیتی که سالیان سال بر زندگی و مراودات اجتماعی مان چنگ انداخته در امان نمانده است.

یعقوب طالبی مردم شناس و کارشناس ارشد سازمان میراث فرهنگی آذربایجان شرقی معتقد است که سر آغاز شکل گیری لطیفه های قومیتی منتسب به دوره پهلوی است . وی در این باره می گوید : لایه های اولین لطیفه سازی در خصوص اقوام ایرانی را باید به سال 1300 و زمان تاج گذاری رضا شاه پهلوی نسبت داد ، پس از آنکه رضا خان سلسله ترک قاجاری را منقرض کرد و به حکومت رسید برای تخریب سلسله قاجار ، نوادگانشان را کشت ، اجازه حضور در عرصه سیاسی را از آنان سلب کرد ، اقتصادشان را فلج و برای تخریب آنان از نظر فرهنگی نیز از طریق سیاست تمسخر وارد عمل شد . روندی که در دوره محمد رضا شاه به اوج خود رسید.

از سویی ترس از تشکیل حکومت خود مختاری در خطه آذربایجان که هرگز تاب تابعیت از حکومت خودکامه شاهان را نداشته اند موجب شد که حکومت پهلوی برای ایجاد سرخوردگی اقوام ترک و نیز ایجاد فغان میان مردم آذربایجان و سایر اقوام همچون گیلک ، لر ، کرد ، بلوچ و ترکمن به سراغ ترفند گفتاری بروند و اتحاد مردمی را به وسیله آن تضعیف کرده و سلطه خود را بر سراسر ایران تحمیل کند.

اقدامی غیر اخلاقی که در آن دوران رشد نمود و امروز در فرهنگ ما به اشتباه رسوخ کرده و متاسفانه مورد استفاده قرار می گیرد.

اسماعیلپور کارشناس مردم شناسی گیلان منشاً شکل گیری لطیفه های تخریبی قومیتی را منتسب به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره رضا شاه پهلوی می داند و می گوید: ساخت جوک های قومیتی در درجه اول از سیاست انگلیسی (تفرقه بیانداز و حکومت کن) سرچشمه می گیرد که در خصوص دو قومی که در زمان رضا شاه تابعیت حکومت مرکزی را نداشتند اجرا شد، گیلک ها و آذری ها

حتی رژیم شاهنشاهی فردی معروف به سید کریم را استخدام کرد که کار او تنها ساخت جوک درباره گیلک ها و آذری ها بود و با این سیاست علاوه بر تحقیر اقوام مختلف ایرانی و تلقین برخی مفاهیم میان آنها تفرقه ایجاد می کرد.

بد نیست در اینجا اشاره ای داشته باشیم به برخی از رشادتهای دلیرمردان اقوام کرد ,  لر , ترک , گیلانی ...

کردستان دیار غیورمردان:

مردمان غیور کرد چه در صحنه بین المللی و چه ملی همواره الگوی سلحشوری و غیرت ملی بوده اند. در واقع هر جایی که ظلم و ستمی بوده ، کرد با شرفی نیز به پا خاسته تا حق بستاند. متاسفانه از آغاز سلسله پهلوی و با هدف منزوی کردن اقوام دلاور از  اجتماع ، کردها به همراه سایر اقوام همتراز خود (لرها و ترک ها و...) مورد هجوم ناهنجاری های فرهنگ گفتاری قرار گرفته اند ، اقدامی برنامه ریزی شده که به تدریج در تارو پود فرهنگ ایرانی به نادرستی جای باز کرده است.

 

ترک ها ، حماسه سازان تاریخ ایران:

اقوام آذری زبان کشورمان از دیگر اقوام دلاور و صحنه ساز در وقایع بزرگ تاریخ ایران هستند ، این هموطنان شمال غرب کشورمان تنها اقوامی هستند که در برابر مغولان نه تنها کمر خم نکردند بلکه بهترین راه مقابله با دشمن را رسوخ در لایه های درونی حکومت مغولان برگزیده و این اقوام را وادار به انتخاب پایتخت و یکجا نشینی کردند و مدنیت را به آنان آموختند .

بعدها بزرگترین امپراطوری دینی ، مذهبی و ملی ایرانیان (حکومت صفویه) توسط اقوام ترک بنا نهاده شد و با تکیه بر نگرش های مذهبی مردم ایران برای اولین بار تشیع در ایران رسمی شد.

قانون مشروطیت ایران زیر بار فشار مردم ، روحانیون آذربایجان و رهبری ستار خان و باقر خان به امضای مظفر الدین شاه رسید.

گیلانیان ، شجاع ترین اقوام از باستان تا به امروز:

گیلانیان نیز به مانند دیگر اقوام ایرانی در تاریخ ایران صحنه ساز دلاوری ها و  رشادت های بسیاری بوده اند چنانچه تاثیر گذاری شگرف سپاه دیلمان ارتش ایران باستان در شکست والرین ، امپراتور روم ، پیشتاز بودن در نهضت بیداری و مبارزات    مشروطه ، فتح تهران در کنار همرزمان آذری و بختیاری ، به پا خاستن قهرمانانی چون میرزا کوچک خان جنگلی ، اینها تنها بخش کوچکی از افتخارات مردمان گیلک است.

 

لرها، قوم بزرگ سلحشور ایران زمین:

هنگامی که ارتش استعماری انگلیس از جنوب وارد سرزمین ایران شد قوم بزرگ لر با سلحشوری جلوی این تجاوزات را گرفتند و زحماتی بسیار بزرگ برای استقلال کشور متحمل شدند و در راه تمامیت عرضی کشور هزینه های بسیار زیادی پرداختند و در ادامه ما می بینیم که همچین قوم بزرگ و سلحشوری که در مبارزه با استبداد نیز ید طولانی داشته اند مورد تهاجم و تمسخر قرار گرفتند.

امام خمینی به استناد روحیه انقلابی، وطن پرستی و ایمان قلبی اقوام لر شاه را تهدید      می کند که به پشتیبانی لرها با وی مبارزه خواهد کرد.

این جا بود که به راستی رد پای استعمار دیده می شود که هر گاه قومی برای دفاع از وطن و ایجاد اتحاد تلاش می کند مورد تخریب حیثیتی قرار می گیرد .

انگلیسی ها ، بغض این اقوام دلیر را به دل دارند و با ساخت این همه جوک تمسخر آمیز در تحقیر آنها می کوشند.

متاسفانه برای انجام این نقشه معمولاً ایادی استعمار و استبداد تنها جرقه اتهام زنی را    می زنند و بقیه بازی را می سپرند به دستان نا آگاه افرادی که نادانسته دست به ادامه راه آنان می زنند و در زمین آنان بازی می کنند و آیا این درست و منطقی است که افراد صرفاً برای خندیدن به گفتن زشت ترین تهمت ها نسبت به قوم خاصی دست بزنند. جالب اینجاست که همین استعمارگران نه تنها برای رسیدن به اهداف خود دست به تخریب اقوام مختلف می زنند بلکه هر طیفی از جامعه نیز وقتی می بینند که برای استقلال کشور زحمت        می کشند و هزینه می پردازند را نیز مورد هجمه تبلیغاتی به همان شیوه ای که ذکر شد می پردازند.

آری ما می بینیم که تمام کارهای مخربی که در کشور به وجود می آید در ابتدا ردپای مستقیم استعمار دیده می شود و در ادامه نیز افراد نادان و ناآگاه به ادامه راه آنان                 می پردازند.

یکی از بینندگان شبکه اجتماعی تابناک در مطلبی نوشت:

به تازگی در سفری که از فرودگاه امام به سمت اصفهان داشتیم در مسیر قم ماشین دچار خرابی شد و مجبور شدیم به تعمیرگاهی در قم مراجعه کنیم در آنجا از من پرسیدند کجایی هستی؟ گفتم  لر هستم و دیدم بعد از این جواب یکدفعه ، با انفجاری از خنده روبرو شدم که مورد تعجب دوستانم نیز شد. اینجا بود که یاد پیامک های رو به گسترش هجو علیه لرها افتادم که متاسفانه کار به جایی رسیده که با دیدن ما نیز شروع به خندیدن می کنند.

اینجاست که متوجه عمق فاجعه فرهنگی که در کشورما جریان دارد می شویم ما برای یک لحظه خندیدن ، عده زیادی از هموطنانمان را می رنجانیم.

ظاهراً پایانی بر جنبش هدفدار تخریب وجهه لرها در ایران که قسمتی از آن به صورت پیامکی ادامه دارد نیست .

قومهایی که در مورد آنان جوک ساخته می شود به عنوان یکی از ایرانی ترین اقوام در ایران دشمنان زیادی دارند و این اقوام به عنوان قسمتی از پیکر ایران دین خود را به کشور از هخامنشیه تا اسلام و از اسلام تا مشروطه و از مشروطه تا انقلاب اسلامی و در جنگ تحمیلی ادا نموده اند و هیچ مورخ و محققی منکر این نیست . ولی اگر ساخت این جوک ها را بدون برنامه ریزی و کاملاً بی هدف فرض کنیم بسیار ساده خواهیم بود چرا که این همه توهین در سطوح مختلف نمی تواند بی هدف و بی قصد و غرض باشد و دست کم جریانی پر نفوذ و با غرض سیاسی – امنیتی پشت این قضیه است.

مبارزه با جوکهای قومیتی :

جوکها در درجه اول از طریق ادبیات میان مردم رشد پیدا می کنند . دفاع شهریار از قوم ترک در یکی از اشعارش که در برابر مضامین برخی از نوشته ها در جراید و کتب مختلف و مقابله با نسبت های نادرست به ترکها صورت گرفت حاکی از این حقیقت تلخ است .

بسیاری از کارشناسان معتقدند که حضور دولت و اجرای سیاست های دولتی برای جلوگیری از چنین معضلی کارساز نیست . بلکه به نظر می رسد ارتباطات نزدیک میان قومیت ها و تغییر نگرش مردمی این معضل را به خودی خود کمرنگ می کند .

نگاه تمسخر آمیز به لهجه ها در رسانه های دیداری ، شنیداری و مکتوب جایز نیست .

بنابراین بیاییم پس از این ، خود با پالایش گفتار خود ، ساختن و گفتن جوکهای قومیتی را متوقف کرده و به گویندگان آنها صمیمانه احساس ناراحتی خود را ابراز کنیم .

چند سال است که ترکها ، لرها و رشتی ها مورد حمله این جوکها واقع شده اند و در این مورد یک تحلیل است که همزمانی این توهین ها با تقویت حکومت مرکزی ایران حرف بی راهی نیست .

رضا شاه و جانشینش که خود بعد از انقلاب مشروطه آذری ها و لرها و شمالی ها در ایران روی کار آمدند و این انقلاب را به یغما برده اند ، از این سه قوم می ترسیده اند و ترسشان را در پناه هجو این اقدام پنهان کرده اند و راه تقویت حکومت مرکزی را در جدایی اقوام از همدیگر می دانستند .

ولی در این زمان که دیگر از بازماندگان قدرت در ایران خبری نیست انتشار این همه توهین و هجو علیه یک قوم نمی تواند بی غرض و بی هدف باشد و دست کم باید باند و جریانی با هدف سیاسی و یا امنیتی مسئول آن باشند . و اینکه اعضای این باند چه کسانی هستند و هدفشان چیست وظیفه دستگاههای امنیتی کشور و حافظان کشور می باشند و برای این جریان باید چاره اندیشی کرد .

یک ضرب المثل قدیمی است که میگوید : " تفرقه بینداز و حکومت کن "

و این کاری است که سالیان دراز پیروان شیاطین از آن پیروی می کنند و هر وقت توانستند و این غفلت را در مخاطبین خود دیدند برای اجرای این تفکر، لحظه ای تردید نکردند بلکه با روش های مختلفی کوشیدند که بر مسائل اختلاف برانگیز کوبیده و شرایط را برای ایجاد تفرقه آماده کردند و یا با ایجاد فرقه های خود ساخته سعی در متفرق کردن ملل متخاصم خود کردند و از هر راهی که توانستند به آنان هجوم بردند و بر تبل اختلاف کوبیدند .

دشمنان ایران همواره سعی نموده اند که بین اقوام مختلف در ایران تفرقه ایجاد کنند تا نگذارند که ملت متحد شده و متاسفانه عده ای نا آگاه نیز در داخل کشور نادانسته راه آنان را ادامه میدهند و در زمین این شیاطین بازی می کنند .

کاری که از نظر اسلام بسیار نکوهیده و زشت می باشد ، توسط مسلمانان نا آگاه نشر داده می شود و آن تمسخر اقوام دیگر می باشد و به روشنی دست اجانب در نشر آن دیده               می شود .

ما می بینیم هر زمان هر قومی برای استقلال کشور مجاهدت و تلاش بیشتری می کند مورد هجمه بیشتر نیز قرار می گیرد .

روزی که ایران مورد هجوم دشمن در شمال غرب قرار گرفت و برادران آذری ما با سلحشوری در مقابل هجوم خارجی ایستادند و از استقلال کشور دفاع کردند ، دیدیم که چگونه انگلیس و امپراتوری روس همزمان دست به دست هم دادند و به وسیله تبلیغات توانستند با کمک دوستان و خائنین داخلی کشور این قوم سلحشور را مورد شدید ترین تهاجمات تخریبی خود قرار دهند تا آنان را در چشم مردم بد نام کنند و تا حدودی نیز موفق شدند . تا جایی که امروز نیز هر وقت می خواهند به کسی توهین کنند و با نام زشت صدایش کنند آنان را به قومیتشان تمسخر می کنند . ولی این قوم بسیار سلحشور با شهامت در مقابل توطئه ها ایستادند و همواره از اصالت خود دفاع کردند .

بعد از آن ما می بینیم که هجوم خارجی از شمال به وسیله روس ها شروع شد که مردم غیور گیلان و مازندران با رشادت های مثال زدنی جلوی آنها را گرفتند و در مبارزه با استبداد داخلی نیز مبارزات جانانه ای داشته اند که در تاریخ آمده است و متاسفانه می بینیم دومین قومی که مورد هجمه دشمنان قرار گرفت همین مردم غیرت مند و سلحشور هستند که به بدترین و کثیف ترین خصلت ها متهم شده اند و مورد نکوهش درآمده اند و سعی در تحقیر آنان داشتند . در این کار نیز رد پای استعمار انگلیس و روس و دوستان داخلی شان به وضوح دیده می شود . اینان سعی کردند با تحقیر آنان ملت را نسبت به این قوم بزرگ

بد نام کنند . جایی که همواره پناه گاه ستم دیدگان تاریخ بوده است و اینان همواره حامی مظلومان بودند .

واقعیت این است که انگلیسی ها از هر کسی که ضربه خوردند سعی در تخریبشان   کردند . در تاریخ معاصر سه قوم آذری ، شمالی و مردم دلیر و بی آلایش لرستان بالاترین ضربه را به نوکران انگلیسی زده اند .

همین رضا خان که در تمام کشور با خشونت بسیار سعی در ایجاد دولت خودکامه و استبدادی خود برای نوکری انگلیسی ها داشت وقتی به استان بسیار زیبای لرستان رسید کم آورد و دلیر مردان و غیور زنان لرستانی درسی حسابی به او دادند .

حال به جوکهایی که برای قوم های مختلف منتشر می شود نگاهی کنید . به جرأت                   می گویم که حتی یک صد هزارم آن چیزی که به یک قوم نسبت می دهند در آن قوم وجود ندارد و همه این جوکها در واقع تهمت هایی است که ما نا خواسته به اقوام مختلف وارد می کنیم و آتش دوزخ را به ارزانترین قیمت برای خود می خریم و اول به خود ظلم میکنیم و دوم به آن قوم و سوم به کشور عزیزمان ایران .

این ضد فرهنگ تا اندازه ای در جامعه رواج پیدا کرده است که قانع کردن افراد بر نادرست بودن این رفتار بسیار دشوار است . ولی اگر از کسانی که به عنوان مصرف کننده فرهنگی این جوکها هستند بپرسید که آیا مصداقی از این جوکها را در شخصیت آن شهر یا قوم دیده است یا نه ، هیچ توضیحی ندارد . به عبارتی گروهی متهم به عادات و فرهنگ نادرست می شوند که در واقع از آن عاری هستند .

نمی توان انکار کرد که سونامی جوکهای قومیتی که سبب رنجش تعداد قابل توجهی از هموطنان می شود اکنون بخشی از فرهنگ جامعه ایران است . به گونه ای که الزاما در ساخت و انتقال جوکهای قومیتی قصد دشمنی و تحقیر وجود ندارد بلکه آنقدر رواج پیدا کرده است که امری عادی و روز مره تلقی می شود .

 

می توان علل و ریشه این پدیده ناهنجار فرهنگی را با بررسی جامعه شناسانه و تاریخی مورد پژوهش قرار داد .

بی تردید هر شخصی که سوژه یکی از جوکهای قومیتی قرار می گیرد ، در درون خود احساس رنج و نفرت خواهد کرد . ولی چرا رنجش افراد ، دلیل کافی برای توقف این موج ضد ارزش نیست ؟

ورود تکنولوژی در زمینه ارتباطات در جامعه ایران در کنار تمامی آثار مفید و    تأثیرگذاری که در زندگی روزمره دارد ، آثار مخربی را نیز به همراه داشت . این از معایب پدیده نوظهور تکنولوژی است که کنترل و حفظ سلامت آن بسیار دشوار و گاهی ناممکن است . در این زمینه فرستادن پیامک های جوک بصورت گسترده در تلفن های              همراه و فضای مجازی ، امری رایج است . رواجی که به سختی می توان ترمزی برایش      قرار داد .

تکرار این عادت غلط فرهنگی تا چه زمان باید ادامه پیدا کند ؟

بی تردید این معضل اکنون آتشی است زیر خاکستر . آتشی که شخصیت ، فرهنگ ، حرمت ، و عزت نفس افراد را از درون می سوزاند و زمانی رنجش ها عیان خواهد شد که نه در قالب جوک و طنز و کنایه ، بلکه شاهد برخورد و پرخاش های مستقیم در جامعه باشیم .

هر چیز رایج را نباید کورکورانه پذیرفت و از آن پیروی کرد . هر فرد قدرت تأمل و تفکر دارد و حداقل می تواند هم ذات پنداری کند .

در دوره ای زندگی می کنیم که حتی تأثیر خانواده در شکل گیری شخصیت افراد به حداقل رسیده است و عمدتا رسانه ها تأثیر غیر قابل انکاری دارند .

از طرفی در زمان ارتباطات و اطلاعات صحبت از دهکده جهانی است و فرهنگ ها در هم عجین شده اند و پر واضح است که نمی توان افراد را به واسطه این که اهل کدام شهر یا کشور هستند پیش داوری کرد .

علت و راه درمان این تب مزمن باید از طرف جامعه شناسان مورد پژوهش واقع شود و پیش از آن که تخریب شخصیت ، خرد و عزت افراد به بهانه خندیدن ، هزینه فرهنگی جبران ناپذیری بر جای بگذارد ، باید از فرهنگ گفتاری و نوشتاری جامعه حذف شود .

اگر هر فردی به پشت پرده ساختن این جوکها توجه کند اجازه خندیدن به خود و همچنین پخش و ترویج این جوکها را نخواهد داد و با چنین پیام هایی که به دستش می رسد مقابله و برخورد می کند . تا به شرایط اجتماعی برسیم که این ضد فرهنگ را از تعریف کنندگان نپذیریم و امر مذمومی در جامعه تلقی شود .

ما ایرانی ها یک مورد مهم را فراموش کردیم که جزوی از یک کل و یک بدنه واحد هستیم .

وقتی بچه ایم در مجلس میهمانی اولین بار با این جمله آشنا می شویم : بزرگتری               می گوید : جوک جدید رو شنیدید ؟ بعد بلافاصله میگه یه بار یه ترکه ... یا یه بار                       یه لره ... و یک لطیفه که ممکنه راجع به هر ساده لوحی اتفاق بیوفته را تعریف می کنه و همه جمع می خندند و ما هم که اولین باره راجع به ترکها و لرها می شنویم با معصومیت کودکانه مان از خودمان می پرسیم خوب حالا چرا ترکها این کار رو می کنند ؟ اما بعد با جمع همراه می شویم و می خندیم . بعد از اینکه چند بار این جوکها تکرار شد کم کم                  می پذیریم که ترکها و لرها و رشتی ها یک عیبی دارند وگرنه همه نمی گفتند .

آذری هایی که آن همه برای این کشور و سربلندی آن جانفشانی کردند . رشتی هایی که متمدن ترین هموطنان ما هستند . لرهایی که کوروش کبیر از آنهاست .

شاید ایراد از آموزش و پرورش ماست که خوب به ما نیاموخته اند که جزوی از یک کل باشیم . به ما نیاموخته اند که وطن بی هموطن معنا ندارد . رنجاندن هموطن همان رنجاندن وطنه که مادر همه ماست .

بیایید از خودمان شروع کنیم و با شنیدن هر جوک قومیتی سریعا به گوینده متذکر شوید که با گفتن این لطیفه ولو یک میلیمتر ما را به تجزیه کشور عزیزمان نزدیک می کند .

-یه روز یه لره میشه پروفسور موسیوند مخترع نخستین قلب مصنوعی در جهان

-یه روز یه ترکه میشه پروفسور جواد هیئت که اولین عمل قلب و کلیه را در ایران انجام داد و جایزه بهترین پزشک دنیا رو گرفت .

-یه لره میشه دکتر احسان کامرانی استاد دانشگاه  هاروارد  و مخترع قرنیه مصنوعی

-یه ترکه میشه پروفسور رحیم رحمان زاده پایه گذار جراحی مدرن ارتوپدی و تروماتیک ارتوپدی در سطح بین المللی و رئیس مرکز بین المللی جراحی مفاصل و استخوان در برلین

-یه روز یه لره میشه پروفسور کرم زاده استاد جهانی ریاضیات

-یه روز یه ترکه که لهجه بسیار غلیظ ترکی هم داشته , سپر حرارتی ماه نشین آپولو 11 رو طراحی میکنه تا از نخستین انسان هایی که پا بر ماه گذاشتند در بازگشت به جو زمین خاکستر نشن . اون ترکه همون دکتر اعتمادی دانشمند برجسته ایران در ناسا  بوده

-یه روز یه لره میشه پروفسور باهر مغز سوم فیزیک جهان

-یه روز یه ترکه پایه گذار منطق فازی در دنیا میشه که مبنای علمی و اساس ساخت هوش مصنوعی و سیستم های کنترل پیشرفته امروز رو تشکیل میده . اسم اون ترکه دکتر لطفی زاده بوده

-یه لره میشه دکتر فریناز کوشانفر محقق برجسته مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه رایس آمریکا

-یه لره میشه پروفسور چگنی از دانشمندان صاحب نام در زمینه پلاسما و لیزر در جهان

-یه لره میشه دکتر بهرام عکاشه پدر زلزله شناسی و زمین شناسی در کشور

-یه لره میشه دکتر جعفر شهیدی رئیس مؤسسه لغت نامه دهخدا

-یه لره میشه عبدالحسین زرین کوب

-یه لره میشه قیصر امین پور

-یه لره میشه مهرداد اوستا

-یه لره میشه کریم خان زند

-یه لره میشه کوروش کبیر

-یه روز یه لره میشه علی مردان خان که به ارتش رضا خان میگه هر عقابی بخواهد از آسمان این کشور عبور کتد باید پرهایش را باج بدهد .

-یه روز یه ترکه که اسمش ستارخان بود ، شاید هم باقر خان . شجاع بود و نترس . در دوران استبداد که نفس کشیدن هم جرم بود با کمک دیگر مبارزان ترک در برابر دیکتاتوری ایستاد و او برای مردم ایران آزادی می خواست . برای ایران ، برای من ، برای تو . و در این راه زیست و مبارزه کرد و به تاریخ پیوست تا فرزندان این سرزمین طعم آزادی و مردمسالاری و رهایی از استبداد را بچشند .

-یه روز یه رشتیه اسمش میرزا کوچک خان بود . میرزا کوچک خان برای مهر کردن قدرت مطلقه تلاش کرد . برای اینکه تو این مملکت کسی ادعای خدایی نکنه . اونقدر جنگید تا جونش رو فدای سرزمینش کرد .

-یه روز یه لره اسمش آریو برزن بود . وقتی که اسکندر و متجاوزین به کشور ایران حمله کرده بودن با سپاه کم تعدادش جلوی ارتش بزرگ مقدونی ایستاد و وقتی همه سربازانش کشته شدند با تعصب جلوی دشمن ایستاد تا تکه تکه شد . برای اینکه از خاک سرزمینش دفاع کنه . از ایرانی که من و تو به گذشته اش می بالیم .

-یه روز همه اینها میشن سوژه خنده هموطنان خودشون

یه روز همه ما با هم بودیم . ترک و لر و رشتی و ... تا اینکه یه عده رمز دوستی ما رو کشف کردند و قفل دوستی ما رو شکستن . حالا دیگه ما برای هم جوک می سازیم . به همدیگه میخندیم و اینجوری شادیم .

به امید روزی که یاد بگیریم که به همدیگه در هر پوشش و قومیتی احترام بگذاریم .

 

 

منابع: سرزمین جاوید  www.sarzaminjavid.com           

سایت جامع آسیب های اجتماعی،محیط زیست ومیراث فرهنگی

 

پایگاه خبری تحلیلی بویر نیوز www.boyernews.com                

شبکه اجتماعی ایرانیان هم میهن  www.hammihan.ir                

پایگاه خبری آفتاب جنوب     www.aftabejonoob.ir                  

پایگاه خبری تابناک     www.tabnak.ir

به کانال سرزمین جاوید بپیوندید : telegram.me/sarzaminjavid

25 0
امیر پریزاد   1394/2/18 05:34:18

با آرزوی این که تمام ملت ایران از خواب بیدار شده و بجای ساخت و نشر جک های بی سر و ته قومیتی برای ملت دلیر بختیاری،کرد ناجی و لر شجاع ،فکری اساسی کنند . . .

2 1
محسن   1394/11/20 13:08:32

وقتی زبان مادری ، زبان فارسی باشد، استفاده تمام عیار از این زبان قدرتمند در اختیار هر فارسی زبانی است، چه از جنبه طنز و چه از جنبه انتقادی ، غنای زبان فارسی و شیرینی زبان فارسی و قدمت زبان مملکت عزیزمان، غیرقابل انکار است...؛
بنده حقیر به عنوان یک ایرانی، از تمام منتقدان فرهنگی که نام خود را جامعه شناس!! و غیره نهاده اند! خواهش میکنم که به جای انتقاد از خلق طنزهای تلخ و شیرین!، اول از همه چند سالی را باید در جوامع دیگر و زبانهای دیگر زندگی کنند و بعد حق اظهار نظر دارند...؛ بنده به شخصه چندین سال در کشورهای آلمانی زبان زندگی کرده ام و متوجه شده ام که ملل دیگر به دلیل فقر در زبان خودشان قادر به خلق طنز تلخ و شیرین بطور موثر نیستند و فقط از طریق کاریکاتور میتوانند واقعیات و تلنگرهای اجتماعی را به مردمشان القاء کنند...؛

17 0
آزاده   1394/2/18 05:46:45

امیدوارم همیشه همه ملت ایران به جای خندیدن به یک دیگر در کنار هم باشند.

11 0
سمیه   1394/2/18 10:50:35

هم وطن ایرانی من ، ایرانی اصیل بمان ...
درود بر مردم عزیز و شریف سرزمینم

14 0
علیرضا بحری   1394/2/18 12:28:31

تاریخ ثابت میکند در زمان سختیها و مشکلات تمام ملت ایران متحد و یکپارچه عمل کرده اند و بر مشکلات چیره شده اند.... امیدوارم این رسم زشت توهین به اقوام هر چه زودتر برچیده شود...

16 0
امیر پریزاد   1394/2/18 16:17:08

علی رضا گرامی . استقبال غیر قابل انتظار در مدت کوتاه از این تحقیق، نشان دهنده شعور و درک ملت ایران است . برچیده خواهد شد . . .

9 0
امیرحسین   1394/2/18 16:47:44

فرمول ساده تفرقه بينداز حكومت كن را استعمار كهنه كارانگليس در لفافه و پوشش جوك با لهجه ها و گويش اقوام گوناگون ايراني آنهارا به تمسخر گرفته و مردم ساده انگار از سالها قبل از انقلاب بازيچه اين شگرد استعماري شده اند.

12 0
مریم   1394/2/18 17:09:33

سمیه خانوم تحقیق جالب و کامل و مفیدی بود . خسته نباشید . با آرزوی اینکه فرهنگ ما هر روز و هر روز رشد داشته باشه

4 0
پیمان   1394/2/18 17:45:30

سرزمین عزیزمان دارای قدمت تمدن عظیم و داری فرهنگ با اصالتی است که دشمنان در طول تاریخ نتوانستند آن را از بین ببرند ،اما امروزه متاسفانه به دست خودمان تیشه برداشته ایم و ریشه فرهنگ را نشانه می گیریم . ایرانیان همواره به ادب شهره بودند اما امروزه ادب را حتی در خصوص هموطنان خودمان رعایت نمی کنیم و آن را به بهای یک خنده ارزان می فروشیم

8 0
فرزاد   1394/2/18 17:52:22

ممنون از تحقیق مفید و پربارتون.
من تا به حال به این قضیه از این زاویه نگاه نکرده بودم ، من خودم گاهاً این قبیل جوک ها را صرفاً به منظور خنده نشر می دادم ، ممنون که من رو آگاه کردید از این لحظه من یکی از مخالفان نشر و گسترش جوکهای قومیتی هستم . بازهم تشکر می کنم

13 0
مهرداد   1394/2/18 17:58:57

امیر کبیر در ستایش کریم خان زند می نویسد : ای کاش هر چند وقت یکبار شیر بچه ای لر در ایران شاه میشد تا مردم مزه عدالت را می چشیدند .
درود بر غیرت ، تعصب و شرف شما

8 0
سپيده   1394/2/19 00:36:25

ممنون ار تحقيق جالبتون.اما عيب از فرهنگ ماست و علت رو بايد در خودمون جستجو كنيم.اين درست نيست كه مشكلات رو به گردن ديگران بندازيم،به نظر من اين نوع مسائل بايد از نظر اجتماعى بررسى بشن ونياز به همكارى جامعه شناسان و روانشناسان داره.بازم ممنون !

4 0
محمد علی   1394/2/20 02:55:58

به عقیده من اگر مردم می دانستند ساختن جوک قومیتی و خندیدن به یکدیگر بازی استعمار است ، همواره پرهیز می کردند

4 0
سیروس مشیری   1394/6/8 11:12:17

درود بر یار دلاور امیر جان پریزاد که هنوز نتوانسته اند ساکتش کنند. درود بر تو و سایت پربارت.

4 2
سياوش   1394/11/28 10:19:50

اميدوارم روزى برسه كـه حرف زدن و تدريس در مدارس و دانشگاه هامون بــه زبان مادرى باشه يعنى ناچيزترين خواسته قومييت ها

0 6
رضا   1395/6/9 12:54:44

هدف مقاله که همانا نکوهیدن جوک های قومیتی هست بسیار هم خوبه! اما این مقاله بصورت زیرکانه ای ایدئولوژیک نوشته شده. رضاشاه نوادگان قجری رو کشت و این اتفاق در دوره محمد رضاه شاه به اوج خودش رسید؟!!!! عجب :) آذربایجانی ها و گیلانی ها خواهان این نبودند که زیر حکومت مرکزی باشند؟! یعنی دارید می گید همواره قصد خود مختاری داشتند و حتما امروز هم دارند؟!!!! براستی که عجب!
خود رضا شاه پهلوی نسبش به شما و شمال غربی ایران می رسه و از مادری آذری هست پس چطور میشه که بخواد صرفا بخاطر دشمنی با قجرها برای ترکها جوک سازی کنه! ریشه این جوک سازی ها به خیلی سال های پیش بر میگرده
لطفا به اسم پرهیز از جوک های قومیتی تاریخ رو برای تخریب اشخاصی خاص تحریف نکنید!
اگه دیدگاهم رو چاپ کردی سپاس!

1 0
علی گيله مرد   www.sarzaminjavid.com 1395/11/28 18:28:11

با این جک های مسخره و بی ربط (هدفدار) چیزی از اصالت، پاکی سلحشوری، غیرت و همت، شجاعت، رشادت، فداکاری و هوش هیچ قومی کم نخواهد شد.بذار انقدر جک های چرند بسازن تا نفسشون در بیاد. گور بابای اون کسی که جک های ضدفرهنگی میسازه و گور بابای اون کسی که نشر میکنه خدا لعنتشون کنه آمین.

حروف تصویر