محل تبلیغ شما

طنین نوای «جاده ابریشم» در تهران

1393/7/26 01:36:40

کنسرت «کیتارو» با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد
 
طنین نوای «جاده ابریشم» در تهران
 
مرجان صائبی
 
نشست خبری کنسرت کیتارو در حالی برگزار شد که یک‌شب از اجرای او در سالن وزارت کشور گذشته بود و باوجود قیمت بالای بلیت‌ها، سالن مملو از دوستداران موسیقی او بود. این خودش نشان‌دهنده استقبال مردم از موسیقی جدی حتی در وضعیت بد اقتصادی این‌روزهاست. البته با وجود اینکه ایرانی‌ها به میهمان‌نوازی مشهورند اما در نشست خبری کنسرت کیتارو که 24مهر در تالار وحدت برگزار شد، اهالی رسانه میزبانان شایسته‌ای نبودند و نشست خبری کیتارو که می‌توانست فرصتی مغتنم برای صحبت‌های تخصصی‌تر در حوزه موسیقی با یک نوازنده جهانی باشد به بحث‌وجدل درباره سهمیه بلیت خبرنگاران و کم‌شدن دستمزد نوازندگان و مسایلی گذشت که تا پیش از این‌هم همیشه وجود داشته و چیز جدیدی در برنامه‌ریزی و سیاست فرهنگی نیست. اتفاق جالب اما این بود که ماسانوری تاکاهاشی که در دنیای موسیقی با نام کیتارو شناخته شده بود با روی باز به سوالات محدود خبرنگاران پاسخ داد. شاید اگر حایلی به نام مترجم بین این موزیسین معروف و خبرنگاران نبود یا حداقل مترجم تسلط بیشتری به فضای خبری و زبان انگلیسی داشت، فضای گرم‌تری بر این نشست خبری حاکم می‌شد، چون همان سوالات محدود به‌طور کامل ترجمه نشد و بیشتر زمان نشست به فضایی تقریبا متشنج بین خبرنگاران و برگزارکنندگان و رییس دفتر موسیقی گذشت و تنها برگ برنده ما آشنایی‌نداشتن کیتارو به زبان فارسی بود!
 کیتارو در سالن وزارت کشور
طی سه‌شب اجرای کیتارو رفته‌رفته هماهنگی بین نوازندگان ارکستر سمفونیک با این نوازنده جهانی بیشتر شد چون تا قبل از اجرا هیچ زمانی برای تمرین آنها وجود نداشت و می‌توان گفت حین اجرا تمرین کردند. خالق جاده ابریشم با اشاره به اولین اجرای خود تاکید کرد: از انرژی مثبت زیادی که گرفتم هیجان‌زده شدم و این امر باعث شد، من هم این انرژی را انتقال دهم. در اولین‌شب اجرا همه سالن یعنی سه‌هزارو500نفر برایش دست می‌زنند. کیتارو فلوت ژاپنی را در دست گرفت و دو نوازنده کیبورد روی صحنه آمدند. قطعه دوم با صدای ناقوس ژاپنی که در کنار کیتارو بود آغاز شد. کیتارو با چوبی که در دست گرفته بود، چند ضربه به ناقوس زد و صدای ممتد آن همه‌جا را فراگرفت. نوازنده‌های دیگر گروه روی صحنه آمدند. نوازنده ویولن، کیبورد، گیتار‌برقی و درام به‌آرامی سر جا‌هایشان ایستادند تا کیتارو را همراهی کنند. «کاروان» نام قطعه‌ای بود که با پخش تصاویری بر پشت گروه همراه شد. همینطور که قطعه موسیقی کاروان شکل می‌گرفت تماشاگران با تشویق‌هایشان نشان دادند که با نوای این موسیقی آشنا هستند و آن را به‌خوبی می‌شناسند. قطعه «کاروان» به قطعه مشهور «جاده ابریشم» وصل شد. در ‌‌نهایت نیز قطعه «آخوا» را نواخت.
این موزیسین جهانی با اشراف به خاطره‌انگیزبودن آلبوم «جاده ابریشم» برای ایرانی‌ها، کل بخش اول را به این آلبوم اختصاص داد و در ابتدای بخش دوم کنسرتش گفت: برای بخش دوم بسیار هیجان دارم. علت این هیجانم، اجرا با نوازنده‌های ارکستر سمفونیک تهران است. نوازنده‌های ارکستر روی صحنه آمدند و در جای خود مستقر شدند. در میان این نوازنده‌ها بردیا کیارس و میلاد عمرانلو دیده می‌شدند. همچنین بسیاری دیگر از نوازنده‌های قدیمی ارکستر سمفونیک تهران روی صحنه حاضر بودند. البته نام این ارکستر «ارکستر سمفونیک تهران» نیست، چراکه این ارکستر نزدیک به دوسال است وجود خارجی ندارد. نوای ارکستر، همراهی نوازنده‌های گروه کیتارو و خود کیتارو این قطعه را شنیدنی کرده بود. مهم‌ترین نکته‌ای که در این بخش به چشم می‌خورد، جدیتی بود که در چهره نوازنده‌های ارکستر وجود داشت. آنها می‌دانستند که در چه اجرای مهمی حضور دارند و در کنار چه کسی مشغول اجرا هستند. در این بخش قطعه‌هایی از آلبوم «کوجی‌ای» و «بهشت و زمین» نواخته شد. بخش دوم برنامه از فضایی آرام و ساکن به‌سمت فضایی هیجان‌انگیز پیش می‌رفت، و همین‌طور که آهنگ‌های او رفته‌رفته ضرباهنگ تندتری به خود می‌گرفتند، می‌توانستی هیجان را در چشم و دل و جان دوستداران ایرانی کیتارو ببینی. نوازنده‌های ارکستر در چند هفته گذشته با رهبری نادر مرتضی‌پور، قطعه‌های این کنسرت را تمرین کرده بودند. نکته جالب اینکه مرتضی‌پور در هنگام اجرا روی صحنه حاضر نبود و یکی از نوازنده‌های گروه کیتارو که پشت به تماشاگران داشت، کار هماهنگی ارکستر و گروه را انجام می‌داد.
کیتارو پس از اجرای چند قطعه از آهنگ‌هایش کارش را با یک هدیه ویژه به ایرانی‌ها به پایان برد. کیتارو قطعه «کوکورو» را اجرا کرد تا مخاطبان ایرانی نخستین کسانی باشند که به‌صورت زنده این موسیقی را می‌شنوند. پایان کنسرت تشویق‌های ممتد تماشاگران بود. کیتارو صحنه را ترک کرد اما تشویق‌ها او را به صحنه بازگرداند تا به ابراز احساسات مردم پاسخ دهد.
موسیقی کیتارو
کیتارو در نشست خبری درباره موسیقی‌ای که ارایه می‌دهد، گفت: طبیعت در ساخت آثار من نقش زیادی دارد. من 35سال گذشته را در محیط کوهستانی زندگی کردم و تمام موسیقی‌ای که ساخته‌ام از دل طبیعت بیرون می‌آید. با این حال من سه‌روز پیش طبیعت دیگری را برای اولین‌بار در تهران دیدم. من اولین برف امسال را دیدم که در شمال تهران روی کوه‌ها نشسته بود و نماد دیگری از طبیعت بود.
او در پاسخ به سوالی درباره موسیقی الکترونیک و اینکه از پیشروان این موسیقی است، عنوان کرد: 35 یا 40سال پیش وقتی می‌خواستم سبک موسیقی تلفیقی را شروع کنم، معدود موسیقیدانانی مثل «ژان میشل ژار» و «ونجلیس» بودند که با این سبک موسیقی آشنایی داشتند، اما به مرور زمان که تکنولوژی در خدمت موسیقی قرار گرفت، کار به‌مراتب آسان‌تر شد و افراد بیشتری به این سبک روی آوردند و حتی امروزه شما می‌بینید که جوان‌ها هم از این موسیقی استفاده می‌کنند.کیتارو در پاسخ به سوال دیگری درباره جهانی‌بودن موسیقی‌اش پاسخ داد: همانطور که قبلا گفتم طبیعت و صداهای برگرفته از طبیعت، نقش مهمی در ساخت آهنگ‌ها و قطعات من داشته‌اند. به هر حال اگر شما فکر می‌کنید من جهانی شده‌ام، شاید این از جمله دلایل آن باشد.کیتارو در پاسخ به اولین سوال درباره پررمز و راز بودن هنر شرق و به‌ویژه موسیقی خودش عنوان کرد: این رازآمیزبودن نه‌تنها درباره موزیک من بلکه دیگر مقوله‌های هنری شرق را هم شامل می‌شود، من کارهای دیگری هم انجام می‌دهم. این رمزآمیزی که می‌گویید از دل و درون من برمی‌آید، زیرا سعی می‌کنم تا می‌توانم درون انسان‌ها را ببینم.
برگزارکنندگان و قیمت بلیت‌ها
در ادامه این نشست، علی چراغعلی یکی از برگزارکنندگان کنسرت کیتارو در پاسخ به سوالی درباره دستمزد نوازندگان این کنسرت و اینکه هیچ کدام از آنها قراردادی نداشتند و همچنین دیگر حواشی ارکستر سمفونیک گفت: من دعوت شدم که این برنامه را اجرا کنم و تمام مباحث مالی این اجرا به خود دفتر موسیقی مربوط می‌شود. کار ما فقط پرداخت هزینه‌ها بود که طبق روال انجام شد. ارجمند نیز در ادامه اظهار کرد: تمامی هزینه‌های نوازندگان از طرف دفتر موسیقی پرداخت شد. اینکه نوازندگان ابتدا قرارداد نداشتند به خاطر اعتبارات دفتر موسیقی بود و اختلاف درباره مبلغ دستمزدها فقط یک سوءتفاهم بود. در پایان این نشست، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره قیمت‌ گران بلیت این کنسرت به نبودسالن مناسب برای اجرای کنسرت اشاره کرد و متذکر شد: «مشکل ما این است که سالن‌های مناسب با جمعیت‌های متفاوت نداریم، اگر سالنی داشتیم که شاید 20هزارنفر جمعیت داشت شاید کیتارو دستمزد یک شب را از ما می‌گرفت و قیمت بلیت‌ها اینقدر بالا نمی‌رفت. با این حال، ما تنها با این قیمت بلیت می‌توانستیم این کنسرت را اجرا کنیم.» این کنسرت تا یکشنبه 27 مهر در تالار وزارت کشور اجرا خواهد داشت.
شرق
حروف تصویر