محل تبلیغ شما
نخل طلابرای شهاب حسینی وفرهادی

تاریخ خبر: 1395/3/3

نخل طلابرای شهاب حسینی وفرهادی

نشر این خبر با یاد ناشر"سرزمین جاوید" شایسته است

شهاب حسینی برای بازی در فیلم «فروشنده» موفق به کسب نخل طلایی بهترین بازیگر مرد جشنواره شد.

مراسم اعطای جوایز شصت و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کن در حالی از ساعتی پیش آغاز شد که شهاب حسینی برنده نخل طلای بهترین بازیگر نقش مرد به خاطر بازی در فیلم "فروشنده" اصغر فرهادی شد.
 

 

شهاب حسینی پس از دریافت جایزه بهترین بازیگر جشنواره کن گفت: مطمئنم روح پدرم الان نظاره گر من است. از فرهادی و علیدوستی تشکر می کنم، این جایزه را از مردم دارم پس به آنها تقدیم می کنم.
 
همچنین اصغر فرهادی جایزه نخل طلای بهترین فیلمنامه جشنواره کن را برای فیلم «فروشنده» از آن خود کرد.
 
اصغر فرهادی در سال 2013 نیز با فیلم «گذشته» در بخش رقابتی کن نامزد نخل طلا بود که در نهایت «برنیس بژو» بازیگر فرانسوی فیلمش موفق به کسب جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره شد.
 
امسال «جورج میلر» کارگردان استرالیایی ریاست هیئت داوران بخش رقابتی شصت و نهمین جشنواره فیلم کن را بر عهده دارد.
 
کتایون شهابی، پخش‌کننده بین‌المللی سینمای ایران در بخش خصوصی، «آرناد دسپلچین» کارگردان و نویسنده فرانسوی، «کریستین دانست» بازیگر آمریکایی، «والری گولینو» بازیگر، کارگردان، نویسنده و تهیه کننده از ایتالیا، «مدس میکلسون» بازیگر دانمارکی، «لازلو نمس» کارگردان برنده اسکار اهل مجارستان، «ونسا پارادیس» بازیگر و خواننده فرانسوی و «دونالد شاترلند» بازیگر کانادایی اعضای هیئت داوران بخش اصلی جشنواره فیلم کن هستند.
 
سال گذشته فیلم «دیپان» ساخته «ژاک اودیار» از فرانسه موفق به کسب جایزه نخل طلای بهترین فیلم شد.
 
فیلم فرانسوی «الهی» ساخته «هودا بیامینا» موفق به کسب جایزه دوربین طلایی بهترین فیلم اول جشنواره کن در سال 2016 شد.
 
نخل طلای بهترین فیلم کوتاه به «خوانجو خیمنز» کارگردان اسپانیایی برای فیلم «تایم کد» اعطاء شد.
 
نخل طلای افتخاری شصت‌و‌نهمین جشنواره فیلم کن به «ژان پیر لئو» بازیگر سرشناس و یکی از مهمترین چهره‌های موج نوی سینمای فرانسه اعطاء شد.
 
جایزه هیئت داوران شصت و نهمین دوره جشنواره فیلم کن به فیلم «عزیر آمریکایی» به کارگردانی «آندرا آرنولد» از فرانسه رسید.
 
جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کن امسال به «ژاکلین خوزه» برای فیلم فیلیپینی «رزای من» رسید.

 

به گزارش سینماپرس، مراسم اعطای جوایز شصت و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کن در حالی از ساعتی پیش آغاز شد که شهاب حسینی برنده نخل طلای بهترین بازیگر نقش مرد به خاطر بازی در فیلم "فروشنده" اصغر فرهادی شد.

شهاب حسینی پس از دریافت جایزه بهترین بازیگر جشنواره کن گفت: مطمئنم روح پدرم الان نظاره گر من است. از فرهادی و علیدوستی تشکر می کنم، این جایزه را از مردم دارم پس به آنها تقدیم می کنم.

همچنین اصغر فرهادی جایزه نخل طلای بهترین فیلمنامه جشنواره کن را برای فیلم «فروشنده» از آن خود کرد..

اصغر فرهادی در سال 2013 نیز با فیلم «گذشته» در بخش رقابتی کن نامزد نخل طلا بود که در نهایت «برنیس بژو» بازیگر فرانسوی فیلمش موفق به کسب جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره شد.

«کن لوچ» کارگردان صاحب نام انگلیسی برای فیلم «من، دنیل بلیک» جایزه نخل طلای بهترین جشنواره کن 2016 را تصاحب کرد. «لوچ» یک بار دیگر در سال 2006 نیز موفق به کسب جایزه نخل طلا برای فیلم «بادی که در علفزار پیچید» شده بود.

امسال «جورج میلر» کارگردان استرالیایی ریاست هیئت داوران بخش رقابتی شصت و نهمین جشنواره فیلم کن را بر عهده دارد.

کتایون شهابی، پخش‌کننده بین‌المللی سینمای ایران در بخش خصوصی، «آرناد دسپلچین» کارگردان و نویسنده فرانسوی، «کریستین دانست» بازیگر آمریکایی، «والری گولینو» بازیگر، کارگردان، نویسنده و تهیه کننده از ایتالیا، «مدس میکلسون» بازیگر دانمارکی، «لازلو نمس» کارگردان برنده اسکار اهل مجارستان، «ونسا پارادیس» بازیگر و خواننده فرانسوی و «دونالد شاترلند» بازیگر کانادایی اعضای هیئت داوران بخش اصلی جشنواره فیلم کن هستند.

سال گذشته فیلم «دیپان» ساخته «ژاک اودیار» از فرانسه موفق به کسب جایزه نخل طلای بهترین فیلم شد.

فیلم فرانسوی «الهی» ساخته «هودا بیامینا» موفق به کسب جایزه دوربین طلایی بهترین فیلم اول جشنواره کن در سال 2016 شد.

نخل طلای بهترین فیلم کوتاه به «خوانجو خیمنز» کارگردان اسپانیایی برای فیلم «تایم کد» اعطاء شد.

نخل طلای افتخاری شصت‌و‌نهمین جشنواره فیلم کن به «ژان پیر لئو» بازیگر سرشناس و یکی از مهمترین چهره‌های موج نوی سینمای فرانسه اعطاء شد.

جایزه هیئت داوران شصت و نهمین دوره جشنواره فیلم کن به فیلم «عزیر آمریکایی» به کارگردانی «آندرا آرنولد» از فرانسه رسید.

جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کن امسال به «ژاکلین خوزه» برای فیلم فیلیپینی «رزای من» رسید.

«الیور آسایاس» فرانسوی برای فیلم «خربدار شخصی» جایزه نخل طلای بهترین کارگردانی را به خانه برد.

جایزه بزرگ هیئت داوران جشنواره کن که مهمترین جایزه پس از نخل طلای بهترین فیلم است به فیلم «اینجا ته دنیاست» به کارگردانی «خاویر دولان» رسید

مراسم اختتامیه شصت و نهمین جشنواره کن به پایان رسید و سهم فیلم «فروشنده» دوجایزه مهم بود.
 

دوربین طلا به فیلم «الهی» رسید

فیلم فرانسوی «الهی» ساخته «هدا بیامینا» موفق به کسب جایزه دوربین طلایی بهترین فیلم اول جشنواره کن در سال ۲۰۱۶شد. هدا بنیاما که از این جایزه هیجان زده بود روی سن در مورد زنان و مسئولیتی که در جامعه بر عهده دارند صحبت کرد.

ژان‌پیرلئو نخل طلای افتخاری گرفت
ژان پیر لئو بازیگر پیشکسوت فرانسوی مورد تقدیر قرار گرفت و نخل طلای افتخاری کن به او اهدا شد و پس از آن مورد تشویق حاضران قرار گرفت. ژان پیر لو روی سن گفت: الان همان احساسی را دارم که 59 سال پیش تروفو فیلمنامه‌ «چهارصد ضربه» را برای اولین بار به من داد و از بابت آن چنین حسی داشتم.

 

نخل طلای بهترین بازیگری مرد برای سید شهاب حسینی

شهاب حسینی در حالیکه ترانه علیدوستی از خوشحالی اشک میریخت روی سن رفت و پس از گرفتن جایزه بهترین بازیگر مرد گفت : جایزه را به مردم سرزمینم تقدیم می‌کنم و در ادامه از اصغر فرهادی و عوامل فیلم تشکر کرد. مهین شهابی داور ایرانی شصت‌و نهمین جشنواره کن نیز روی سن به سخنان حسینی گوش می‌داد.


*جایزه بهترین بازیگر زن و نخل طلای این بخش به ژاکلین ژوزه برای فیلم «ماروسا» رسید و او گفت من تنها خودم را برای حضور در مراسم آماده کرده بودم و می خواستم با دخترم از اختتامیه لذت ببرم و انتظار این جایزه را نداشتم. او در هنگام کسب جایزه به وجد آمده بود و اشک میریخت.

 

جایزه بهترین فیلم‌نامه سهم اصغر فرهادی شد

جایزه بهترین فیلمنامه به اصغر فرهادی رسید تا فیلم فروشنده به دومین جایزه خود از این دوره از جشنواره برسد. فرهادی پس از اعلام نامش به عنوان برنده این جایزه همسرش را در آغوش گرفت و پس از حضور روی سن و دریافت جایزه گفت: روزی به همراه فیلمبردارم برای تماشای نسخه نهایی فروشنده به سینمایی رفتیم مسئول سالن گفت بیست دقیقه برای آماده شدن فیلم لازم است و در این فاصله فیلم جورج میلر یعنی مد مکس را برایم گذاشت و احساس کردم این یک نشانه خوب است. او در ادامه گفت: فیلم‌های من شاد نیستند اما امیدوارم با کسب این جایزه و جوایزم مردم ایران یا حداقل بخشی از آنان را شاد کنم.


*الیور آسایاس برای فیلم «خریدار شخصی» و کریستین مونجیو مشترکن جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کردند.
*جایزه ویژه هیئت داوران به فیلم «این فقط پایان دنیا است» زاویر دولان رسید.

*نخل طلای بهترین فیلم رسید به «من دانیل بلک» اثر کن لوچ رسید تا وی برای دومین بار موفق به کسب این جایزه شده باشد. مل گیبسون، کارگردان و بازیگر آمریکایی این جایزه را اهدا کرد، او در سال ۲۰۰۶بخاطر اثر تحسین شده و زیبای «بادی که بر مرغزار می‌وزد» موفق به کسب این جایزه شده بود، گرچه وی مهمترین جایزه جشنواره امسال را برد اما موثرترین فیلم امسال اثر اصغر فرهادی است.

*نخل طلای بهترین فیلم کوتاه به «خوانجو خیمنز» کارگردان اسپانیایی برای فیلم «تایم کد» اعطاء شد.

*پربحث‌ترین جایزه به فیلمی بی‌ارزش از سوی منتقدان رسید. جایزه هیئت داوران به فیلم «این فقط پایان دنیاست» به کارگردانی «خاویر دولان» رسید که مهمترین جایزه پس از نخل طلا محسوب می‌شود و یک فرانسوی دیگر بنام «آندرا آرنولد» با فیلم عزیز آمریکایی جایزه هیئت داوران را دریافت کرد.

فیلم‌های «پترسون» ساخته جیم جارموش و «تونی اردمن» ساخته مارن آده‌‌‌‌‌‌‌‌ا ناکامان بزرگ کن امسال بودند.

 

به کانال سرزمین جاوید بپیوندید : telegram.me/sarzaminjavid

0 0
وطن امروز   1395/5/30 21:33:23

پیام فیلم «فروشنده»/ غیرت رفتاری تروریستی است؟
در واقع فروشنده فرهادی خشونتی را که در عرف از آن به «غیرت» نیز تعبیر می‌شود با رفتارهای تروریستی مشابهت می‌دهد
چند روز پیش از اکران «فروشنده» و در حالی که نقد و نظرها و بحث‌ها پیرامون آخرین ساخته اصغر فرهادی به صورت جدی در رسانه‌ها مطرح شده است، گمانه‌هایی مبنی بر قطعی شدن اکران این فیلم در سالن‌های حوزه هنری مطرح شده است. موضوعی قابل تامل که سوال‌هایی جدی‌ را متوجه حوزه هنری و سازمان تبلیغات می‌کند.

فارغ از همه مناسبات و مواجهه‌هایی که میان منتقدان و فرهادی وجود دارد و فارغ از همه نقدهایی که این روزها منتقدان نسبت به محتوای فیلم تازه او منتشر کرده‌اند، توضیح و تشریحی که خود فرهادی و بازیگران نقش‌های اصلی این فیلم بویژه ترانه علیدوستی درباره فیلم ارائه می‌دهند، قابل تامل است.

اصغر فرهادی در کنفرانس مطبوعاتی فیلم، در کن درباره خشونت شخصیت اصلی فیلم پس از مساله آزار همسرش می‌گوید: یک خشونتی است که حاصل یک عصبانیت است ولی یک زمانی خشونتی داریم که برایش دلیل داریم و برای این دلیل هم ایمان داریم که حاصلش می‌شود همان رفتارهای تروریستی که در دنیا وجود دارد و آنها بر این خشونت باور دارند. شخصیت اصلی فیلم در کل فیلم در حال دلیل جمع کردن برای اعمال خشونت است.

در واقع فروشنده فرهادی خشونتی را که در عرف از آن به «غیرت» نیز تعبیر می‌شود با رفتارهای تروریستی مشابهت می‌دهد.

این نقطه‌نظر فرهادی آنقدر سوال‌برانگیز است که ترانه علیدوستی بازیگر نقش «رعنا» - که در فیلم مورد آزار و اذیت روحی قرار گرفته است و در حمام به او حمله شده- در همان کنفرانس خبری اظهار می‌کند نظر فرهادی را نمی‌پذیرد.

ترانه علیدوستی می‌گوید: موضوع آبرو، حیا و غیرت در این فیلم مطرح می‌شود و من برخلاف نظر آقای فرهادی فکر می‌کنم یک مرد غربی هم در مواجهه با این موضوع چنین برخوردی را انجام می‌داد.

مساله درباره تعرض به حریم شخصی یک زن است و این مساله در همه جای دنیا وجود دارد و همیشه قربانی، خجالت می‌کشد درباره اتفاقی که برایش اتفاق افتاده حرف بزند.

اینکه مردی ادعا می‌کند روشنفکر و هنرمند است ولی نمی‌تواند از کنار این مساله عبور کند، گره اصلی این داستان بود. این مرد بالاخره نتوانست از این ورطه نجات پیدا کند و بین قربانی شدن زن و تجاوز به قلمروی مردانه‌اش تفکیک قائل شود.

صحبت‌های علیدوستی در واقع تایید این گزاره است که فرهادی «غیرت» را در فروشنده به چالش کشیده است و اگرچه غیرت در عرف بیشتر جوامع فارغ از نگاه سنتی، در حال گذار به مدرنیته و حتی مدرن به عنوان خشونتی مقدس، محترم شمرده می‌شود، او آن را با رفتار تروریست‌ها مشابهت می‌دهد.

گزاره‌های بالا صرفا بخشی از نظرات خود عوامل فروشنده درباره این فیلم است که از محتوا و فضای فیلم حکایت می‌کند و فارغ از نقدهای نگارنده یا دیگران به فیلم، طرح شده است.

اگرچه صحبت‌های علیدوستی و فرهادی به نوعی تایید گزاره‌های مطرح‌شده از سوی منتقدان نیز هست. آنجا که یکی از منتقدان در نقدی که با تیتر «قیصرکشی در فروشنده» منتشر می‌کند، به موضوع «غیرت» در فیلم اشاره کرده و می‌نویسد: اگر 40-30 سال قبل قهرمان سینمای ایران «قیصر» و «صادق کرده» بودند که برای ناموس‌شان 3 برادر آب‌‌منگل را می‌کشتند یا 9 راننده کامیون را برای لکه‌دار کردن عصمت همسرشان به مسلخ می‌بردند، امروز فرهادی نسخه دیگری پیچیده است و می‌گوید از این فضای سنتی باید به فضای مدرن عبور کرد، دیگر زمان انتقام و خشم نیست، حالا دوره بخشش و فراموشی است، فرهادی به وضوح قیصرکشی می‌کند و از تقوایی و کیمیایی عبور می‌کند و حرف تازه‌ای دارد، غیرت برای دوران سنت بود، در دوران مدرن این چیزها مایه دردسر است».

با این همه این روزها که خبرهایی از اکران «فروشنده» در سینماهای حوزه هنری در برخی رسانه‌ها مطرح شده است، سوال‌هایی را درباره وظایف، اهداف و کار ویژه‌های این نهاد حاکمیتی به وجود آورده است. سوال‌هایی که با توجه به اساسنامه حوزه هنری قابل استناد و تامل است.

در بخش‌ها و بندهای متعددی از اهداف و وظایف حوزه هنری مندرج در اساسنامه این نهاد، به اصول و مواردی اشاره شده است که نمی‌تواند دست حوزه را برای رفتارهای غیرقابل توجیه- مانند نمایش فیلمی که «غیرت» را به چالش می‌کشد- باز بگذارد.

در بندهای یک تا 6 اهداف حوزه هنری در اساسنامه نسبت به رشد هنر مبتنی بر معرفت اسلامی و متعهد به انقلاب، ترویج فضائل اخلاقی، هنر و ادبیات انقلاب اسلامی، راه‌های اصولی مقابله با جریان‌های هنری معارض و معرفی الگوی ادبی و هنری تاکید شده است که اکران فیلمی با محتوایی که به اعتقاد خود کارگردان و- نه منتقدان- خشونت مقدس مرد یا همان غیرت را با رفتار گروه‌های تروریستی مشابهت می‌دهد، نمی‌تواند با این مبانی و اساسنامه توجیه‌پذیر باشد.

از طرفی در بندهای مربوط به وظایف حوزه هنری نیز گسترش هنر اسلامی و الگوآفرینی ادبی و هنری تاکید شده است. مشخصا مسؤولان حوزه نیز خود خواهند پذیرفت که ترویج نگاهی اباحه‌گرایانه به مساله خانواده، ناموس و غیرت نمی‌تواند در راستای این وظایف قابل توجیه و پذیرفته شده باشد.

مساله دیگری که اکران فیلم‌هایی مشابه را توجیه‌ناپذیر خواهد کرد، استثنا قائل شدن برای فیلمی خاص است. بنای حوزه هنری چه در دولت پیشین و چه در دولت فعلی بر پخش و اکران فیلم‌هایی با محتوایی که در مغایرت با موارد طرح‌شده در اساسنامه است، نبوده است.

ورای این مسائل حق طبیعی حوزه هنری است برای سالن‌هایی که اتفاقا در سال‌های متمادی از نهادهای انقلابی در اختیار حوزه قرار گرفته است، خود تعیین کننده باشد و از فضاسازی‌های ژورنالیستی نهراسد و براساس اهداف خود عمل کند.

به عبارت دیگر چنانچه نمی‌توان به بخش خصوصی و سینمادارانی که تا ماه‌ها یک فیلم کم‌مخاطب را روی پرده نگه می‌دارند یا فیلم انقلابی را خیلی زود از پرده پایین می‌کشند، معترض شد، به طریق اولی این حق برای حوزه هنری به عنوان یک نهاد حاکمیتی محفوظ است که اولویت سالن‌های خود را خود تعیین کند.

نکته دیگر آنکه در شرایطی که وزارت ارشاد و ارگان‌های دولتی در عمل به وظایف خود کاهلی می‌کنند، نمی‌توان از حوزه هنری نیز این کاهلی و سستی در مسائل فرهنگی را پذیرفت. اما فشارها بر حوزه هنری زیاد است.

گروهی که طرفدار «اصغر فرهادی به هر قیمتی» هستند، بی‌آنکه فیلم را دیده باشند، به حوزه هنری برای اکران این فیلم فشار می‌آورند و با رویکردهایی تحقیر شده مانند « ما که باشیم که درباره فیلم فرهادی حرف بزنیم» تقدسی ایجاد می‌کنند که ماحصل آن اکران آخرین ساخته او را به صورت گسترده محقق کند.

0 0
بهرام   1395/5/27 18:16:14

فيلم «فروشنده» برنده دو جايزه جشنواره كن با اينكه هنوز اكران نشده، در روزهاي اخير جنجال‌ساز شده است. اين جنجال بيشتر ناشي از نقدي بود كه سايت سوره سينما متعلق به حوزه هنري درباره اين فيلم نوشت و البته به سرعت آن را از روي خروجي خود حذف كرد. ظاهراً سوره سينما احتمال نمي‌داده نقد نويسنده او درباره فيلم فروشنده تا اين حد زير ذره‌بين رسانه‌هاي ديگر قرار بگيرد و به طور طبيعي موضع رسمي حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي قلمداد شود.

نويسنده اين نقد، فيلم فرهادي را به نوعي متهم به تلاش براي غيرت‌زدايي از جامعه ايران كرده و مي‌نويسد: «اگر 30، 40 سال قبل قهرمان سينماي ايران «قيصر» و «صادق كرده» بودند كه براي ناموسشان سه برادر آب منگل را مي‌كشتند يا 9 راننده كاميون را براي لكه‌دار كردن عصمت همسرشان به مسلخ مي‌بردند، امروز فرهادي نسخه ديگري پيچيده است و مي‌گويد غيرت براي دوران سنت بود، در دوران مدرن اين چيزها مايه دردسر است.» جنجال‌ها كه بالا گرفت سوره سينما چاره‌اي جز حذف مطلب منتشر شده نديد اما نقد اين سايت اثر خود را گذاشته بود. نفس انتشار يك نقد با رويكرد منفي درباره يك فيلم به خودي خود موضوعي عادي محسوب مي‌شود، ولي قضيه از آنجا مسئله‌ساز شد كه نقد صريح سوره سينما در آستانه اكران اين فيلم و پيش از اينكه بسياري از اهالي رسانه فيلم فرهادي را ديده باشند، انتشار يافت.

اين ماجرا كه در كنار ماجراي اختصاص ندادن سالن‌هاي حوزه هنري به فيلم لانتوري گذاشته شود، ( رفتاري كه خيلي‌ها از آن به عنوان تحريم لانتوري از سوي حوزه هنري ياد كردند) دليل واكنش‌ها عليه متن سوره سينما روشن‌تر مي‌شود. شورندگان عليه نقد پيش از اكران سوره سينما، آن را به مثابه پرچمي قلمداد كردند كه مسئولان حوزه هنري را به تصميم درباره تحريم فيلم فروشنده نزديك‌تر مي‌كند، اما برخي از مسئولان اين نهاد احتمال تحريم فروشنده را بي‌اساس خواندند و ظاهراً قضيه اكران آخرين ساخته فرهادي در سينماهاي حوزه از پيش از نوشته شدن اين نقد بسته شده است و اين موضوع را مي‌شود در لابه‌لاي حرف‌هاي روز گذشته علي سرتيپي پخش‌كننده فيلم ديد. مدير عامل فيلميران درباره اكران فيلم «فروشنده» و احتمال اكران نشدن فيلم در سينماهاي حوزه هنري گفت: مسئولان حوزه هنري هيچ صحبتي مبني بر اينكه فيلم در سالن‌هاي اين نهاد به نمايش در نمي‌آيد، نكردند و قرارداد اكران فيلم اصغر فرهادي در سالن‌هاي حوزه هنري بسته شده است.

حوزه هنري به نسبت دوره شمقدري كه با قاطعيت و جديت هرچه تمام به استقبال تحريم فيلم‌هايي مي‌رفت كه از سوي سازمان سينمايي وزارت ارشاد مجوز نمايش داشت، در دوره مديريت حجت‌الله ايوبي و دولت يازدهم بسيار دست به عصاتر رفتار مي‌كند. برخي دست به عصا شدن اين نهاد را در تحريم فيلم‌ها در اين دوره، ناشي از انزواي احتمالي اين نهاد در برابر سينماگران مي‌دانند. خانه سينما و سازمان سينمايي شمقدري حكم كارد و پنير را داشتند و اقدامات تحريمي حوزه هنري عليه سازمان سينمايي اين نهاد را به دليل دو قطبي كه ايجاد شده بود تا حدودي از معرض واكنش‌هاي تند و همبستگي سينماگران به رهبري خانه سينما مصون نگه مي‌داشت، اما حوزه هنري مي‌داند كه اكنون اين دو قطبي مي‌تواند به شكل ديگري صورت‌بندي شود و معادلات را به ضرر اين نهاد سينمايي تمام كند و اين نهاد را در گوشه رينگ قرار بدهد، ضمن اينكه حوزه هنري از تحريم‌هاي سال 90 تا حدودي تجربه‌اندوزي كرده و نمي‌خواهد از سود ناشي از درآمد فيلم‌هايي كه از گيشه مناسبي برخوردار‌ند خود را بي نصيب بگذارد. حوزه هنري مي‌داند اگر تحركي از خود نشان ندهد، راه اندازي روبه رشد پرديس‌هاي سينمايي در شهرهاي مختلف كشور كه با استقبال مردمي نيز مواجه مي‌شود مي‌تواند به تدريج برتري اين نهاد را با خدشه مواجه كند. اكران فيلم جنجالي و حاشيه‌ساز «50 كيلو آلبالو»، تحريم لانتوري و اكران فروشنده، فقر استراتژي و معيار مشخص در تصميم‌گيري‌هاي حوزه هنري و احتمالاً معادلات پشت پرده‌اي را بازتاب مي‌دهد كه بيش از هر چيز جنبه فصلي و مقطعي دارند. ماجراي غيرت‌زدايي از جامعه در فيلم‌هاي ايراني داستان ريشه‌دار و دنباله‌داري است اما آنچه به نظر مي‌رسد در اين ميان اهميت دارد، اين است كه ظاهراً موضوع غيرت‌زدايي براي حوزه هنري خط قرمز محسوب نمي‌شود و فروشنده قرار نيست در ليست تحريمي‌هاي اين نهاد انقلابي قرار بگيرد.

0 0
جوان   1395/3/4 07:42:53

چرا مهمان آخر ناگهان گل سرسبد كن شد؟
خريدار خارجي « فروشنده » فرهادی
كسي جز خود اصغر فرهادي تا اين لحظه نمي‌داند كه چطور شد دو جايزه از مجموع هشت جايزه بخش مسابقه جشنواره فيلم كن به «فروشنده» رسيد؛ فيلمي كه درست در دقيقه 90 در جمع ساير رقبايش پذيرفته شد، اما ناگهان همه را به كنار زد و در مركز توجه قرار گرفت.
نویسنده : الناز خمامي زاده
«فروشنده» فرهادي در شبي كه كارگردانش هم ظاهراً از كسب دو جايزه سينمايي متعجب شده بود، ناگهان با خريدارهاي بسيار زيادي مواجه شد؛ شبي پر بها كه دو جايزه بهترين بازيگر مرد و بهترين فيلمنامه را براي اين فيلم به ارمغان آورد. جشنواره فيلم «كن» جشنواره رونمايي از فيلم‌ها است تا آنكه بخواهد به مانند آكادمي اسكار رويدادي سينمايي براي مرور و ارزيابي فيلم‌هاي اكران شده دنيا باشد. به همين خاطر تنها كساني كه در جشنواره كن حضور داشتند مي‌توانند معيارهاي اهداي اين جوايز به فيلم فرهادي را دريابند. در داخل كشورمان اما هنوز هرگونه اظهار نظري درباره فيلم فرهادي به بعد از آمدنش به ايران موكول شده است. همه منتظر هستند تا فرهادي با جوايزش به ايران بازگردد و البته با نسخه اصلي فيلمي كه در داخل كشور اظهارنظرهاي مختلفي درباره‌اش مي‌شود. جالب‌ترين اظهارنظر درباره فيلم «فرهادي» مربوط به سخنگوي وزارت ارشاد است كه خود مي‌تواند گوياي بروز برخي مشكلات براي اكران داخلي آن باشد. اگرچه هنوز كسي در داخل كشور اين فيلم را نديده، اما برخي رسانه‌هاي خارجي احتمال داده‌اند كه وجود برخي صحنه‌ها از جمله دو صحنه در اين فيلم، اكران آن را در ايران با مشكل مواجه كند.

نوش‌آبادي نيز روز گذشته و در نشست خبري خود درباره اين فيلم، صحبت‌هاي مهم و تعيين‌كننده‌اي را مطرح كرده است: «فيلم فروشنده يك فيلم ايراني بوده كه طبيعي است در داخل كشور هم اكران شود، منتها شايد ملاحظاتي در اكران داخلي صورت بگيرد... البته ما هنوز فيلم را نديده‌ايم و براساس قسمت‌هايي از فيلم كه در فضاي مجازي منتشر شده و نقدها و گزارش‌هايي كه خوانده‌ايم، نظر مي‌دهيم، اما قطعاً افتخار سينماي ايران در سطح جهاني مايه مسرت است.»

اینکه حتي سخنگوي وزارت ارشاد هم اطلاع دقيقي از محتواي «فروشنده» ندارد، از شوخی‌های روز است، زیرا ارشاد به این فیلم و فیلمنامه‌اش پروانه ساخت داده است! اما از سخنان نوش‌آبادی چنين بر مي‌آيد كه براي اكران داخلي احتمال اعمال هر گونه سانسور و مميزي بر محتواي اين فيلم مرموز وجود دارد. علاوه بر اين در داخل و خارج از كشور اظهارنظر و نقدهاي متنوعي درباره فيلم اخير فرهادي مي‌شود. بازار تبريك به عوامل فيلم گرم است از جمله آنكه حتي وزارت امور خارجه ايران و امريكا هم موفقيت اين فيلم در جشنواره كن را تبريك گفته‌اند! حتي در برخي رسانه‌هاي خارجي از اهداي دو جايزه به اين فيلم ايراني برداشت‌هاي سياسي مي‌شود، چنانچه سايت ورايتي در گزارشي تحت عنوان «چرا فيلم اصغر فرهادي نشان‌دهنده احياي سينماي ايران پس از توافق هسته‌اي است؟» فيلم فرهادي را نشانه احياي سينماي ايران پس از برجام عنوان كرده است. خبرگزاري فرانسه نيز به عقب‌تر برگشته و موفقيت سينماي ايران را به سياست ربط داده اما اينگونه نوشته كه هنوز تأثير انتخاب رئيس‌جمهور ميانه‌روي ايران بر سينما چيزي نيست كه به وضوح مشاهده شده باشد.

فرهادي معمولاً فيلم‌هايي چندلايه مي‌سازد؛ آثاري كه در پس لايه بيروني خود مفاهيمي غریب و لايه‌هايي زيرين دارند. اينكه كدها و پيام‌هاي واضح و ناواضح فيلم جديد فرهادي چيست و كدام مؤلفه‌‌هاي فيلمش موردپسند خريداران خارجي‌اش قرار گرفته، چيزي است كه در آينده كشف مي‌شود. او در نشست خبري فيلمش در كن بيش از هر چيز بر چالش ميان جريان رو به رشد مدرنيته و تناقضش با سنت‌گرايي و روايت شدن اين دو قطب متفاوت در زندگي و جامعه كنوني در فيلمش تأكيد كرده است. فرهادي صاحب آثاري با ارزش‌هاي فني بالا است. با اين حال بايد ديد كه وي در اثر جديدش جدا از ارزش‌هاي فني چه حرف‌هاي تازه‌اي را در حوزه انديشه و نقدهاي اخلاقي و ديني مطرح كرده كه تا اين حد مورد توجه مخاطبان خارجي‌اش در كن قرار گرفته است. تأثيري كه حتي توجه جيم جارموش، كارگردان مطرح سينماي دنيا را هم به خود جلب كرده تا او سينماي ايران را يكي از باغ‌هاي سينماي سياره خاكي بنامد. هرچند منتقدانی در داخل هم گفته‌اند «فقط عقب مانده‌هاباور می‌کنند که جایزه کن به فرهادی سیاسی نباشد!»
منبع : روزنامه جوان

0 0
ایلنا   1395/3/3 08:47:20

تعدادی از شخصیتهای فرهنگی، هنری، سیاسی و هنرمندان سینما و تئاتر با انتشار پیامهای جداگانه‌ای در صفحات اجتماعی خود این موفقیت را به اصغر فرهادی، شهاب حسینی، و همه سینمای ایران تبریک گفتند.

محمد رضا عارف، رضا میرکریمی، مهراب قاسم خانی، نرگس آبیار، فاطمه معتمد آریا، مهناز افشار، پژمان بازغی، پرویز پرستویی، پوریا پور سرخ، تهمینه میلانی، مهران برومند، آتیلا پسیانی، رضا درمیشیان، آنا نعمتی، سیما تیر انداز، محمد حسین مهدویان، روح الله حجازی، نیوشا ضیغمی، علی اوجی، رسول صدر عاملی، بهنوش بختیاری، عبدالله اسکندری، حبیب ایل بیگی، سام قریبیان، سازندگان سریال شهرزاد، بهروز شعیبی، یغما گلرویی، رضا یزدانی، علی معلم، رضا رشیدپور، رزیتا غفاری، ستاره اسکندری، جابر قاسمعلی، میترا حجار، ساره بیات، رضا داود نژاد، سید جواد رضویان، سارا بهرامی، امیر مهدی ژوله، افشین یدالهی، نسرین مقانلو، پرستو گلستانی، مهدی پاکدل، هنگامه قاضیانی، الیکا عبدالرزاقی، گلاره عباسی، نفیسه روشن، حمید فرخ نژاد، پدرام علیزاده، رامبد جوان، سیاوش اسعدی، طناز طباطبایی، لاله اسکندری، شبنم فرشاد جو، سیاوش خیرابی، بهنوش طباطبایی، فرامرز روشنایی، از جمله افرادی بودند که موفقیت اصغر فرهادی و شهاب حسینی را تبریک گفتند.