محل تبلیغ شما
اپرای عاشورا

تاریخ خبر: 1394/7/27

اپرای عاشورا

نشر این خبر با ذکر منبع: www.sarzaminjavid.com شایسته است 

«اپرای عاشورا» در تالار وحدت اجرا شد

ارکستر سمفونیک تهران در اولین اجرای«اپرای عاشورا» نوشته بهروز غریب پور، آهنگسازی بهزاد عبدی و رهبری ارکستر نصیر حیدریان میزبان دوستداران موسیقی در یک اجرای ویژه ایام عزاداری حضرت
سید الشهدا بود.
به گزارش مهر، ارکستر سمفونیک تهران جمعه شب ۲۴مهر ماه در چارچوب برنامه «مهر تا مهر» و در اولین اجرایی که این بار با حضور یک رهبر مهمان با نام نصیر حیدریان روی صحنه رفت، در ۱۰پرده موسیقایی «اپرای عاشورا» به نویسندگی بهروز غریب پور و آهنگسازی بهزاد عبدی را در تالار وحدت برای مخاطبان اجرا کرد.
در توضیحات بروشور این اجرا آمده بود: «اپرای عاشورا» از مجموعه اپراهایی است که با عنوان «اپرای ملی» توسط بهزاد عبدی و بهروز غریب پور در سال ۸۷تولید شد. بهروز غریب پور که در این اپرا نقش «لیبرتو (تحقیق، تصحیح و باز آفرینی)» را داشت در سال ۸۷با کارگردانی خودش، این اثر را به صورت اجرای عروسکی به صحنه برد و با استقبال چشمگیری مواجه شد. 
پس از این ماجرا هر ساله در ایام محرم این اپرا به صورت عروسکی به صحنه رفته است. اپرای عاشورا به صورت دو نسخه تصویری دی وی دی و صوتی سی دی توسط انتشارات بنیاد فرهنگی هنری رودکی در سال ۸۷تولید و انتشار یافت. 
بهزاد عبدی آهنگساز این اثر با الهام از فضای موسیقی تعزیه های ایران، توانسته به استثنای یک تِم، تمامی بخش های این اپرا را در فضای تعزیه بسازد بدون اینکه از تم های رایج آن مستقیما بهره برداری کند. وی در این اپرا، امام خوانی، رجزخوانی و اشتلم خوانی را در سنت تعزیه 
باز آفرینی کرده است.
آهنگسازی این اثر به صورتی انجام شده است که با حفظ فواصل مخصوص موسیقی ایرانی در اجرای سولیست ها، ارکستر به صورت تعدیل یافته بتواند به همراهی بپردازد و این خصوصیت، امکان اجرای این اثر را با ارکستر های نا آشنا با فواصل ایرانی را نیز فراهم کرده است. اپرای عاشورا یکی از آثار سمفونیک ایرانی است که با استفاده گسترده از موسیقی قرن بیستم اجرا شده است و همین خاصیت، اجرای آن را بسیار مشکل کرده است؛ این اثر اولین بار است که در ایران به صورت زنده اجرای می شود. حال در اجرای امشب اپرای عاشورا به صورت کنسرتی و بدون بازیگری به اجرا می رسد.
اپرای ملی نوعی از اپراست که در آن به جای استفاده صرف از خوانندگانی که با شیوه مرسوم آواز کلاسیک غربی می خوانند، بعضی از خوانندگان آن به سبک و سیاق و استیل آواز ایرانی در آن نقش آفرینی می کنند.»
پرده اول «آغاز»، پرده دوم «بارگاه یزید»، پرده سوم «ملائک»، پرده چهارم «خانه شمر»، پرده پنجم «وداع»، پرده ششم «حر»، پرده هفتم «بارگاه ابن زیاد»، پرده هشتم «شهادت حر»، پرده نهم «شادمانی دربارگاه ابن زیاد» و پرده دهم «پایان» آثاری بودند که در
‌این کنسرت برای مخاطبان اجرا شدند.
نصیر حیدریان بعد از پایان اولین اجرای «اپرای عاشورا» خطاب به حاضران در سالن گفت: من هفته دیگر بعد از پایان اجراهای اپرای عاشورا از ایران می روم اما یک خواهش بزرگ از تمام مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارم، اینکه قدر علی رهبری را بدانید و بر این باور باشید که اجرای چنین کاری در تالار وحدت میوه زحمات ایشان و اعضای ارکستر سمفونیک تهران است که این مجموعه ارزشمند به این خوبی ساز می زند. پس تا می توانید قدر او را بدانید تا او فرار نکند.
علی رهبری مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران هم بعد از اصرار فراوان نصیر حیدریان روی صحنه آمد و به مخاطبان تالا ر وحدت توضیح داد: امروز که اجرای عالی بچه های ارکستر را دیدم احساس کردم دوباره به دنیا آمدم زیرا من هــم ماننـد شما این ملودی ها و کارهایی را که برای اپرای عاشورا اجـرا شد، می شناختم که اگر آنها را هر جای دنیا اجرای کنید برای آن هورا می کشند. ضمن اینکه اجرای توانمند بچه های ارکستر سمفونیک تهران به قدری بی نظیر بود که من
نمی دانم احساساتم را چگونه بیان کنم.
وی با اشاره به حضور نصیر حیدریان تصریح کرد: نصیر حیدریان حدود چهل سال گذشته در ارکستر سمفونیک تهران نوازنده ترومبون بود و آن موقع هم یکی از بهترین نوازندگان ارکستر بود، حالا او بعد از چندین سال دوری از این مجموعه به عنوان رهبر ارکستر به تهران آمده است. او هنرمندی است که در این چند سال دوری از ایران کسی به فکر او نبود اما او امشب در کنار ماست و همه 
می دانند چنین فعالیت هایی تازه اول کار ما است.
رهبری با تشکر از بهزاد عبدی بیان کرد: آنهایی که با موسیقی کلاسیک سر و کار دارند خوب می دانند نوشتن یک ساعت اجرای موسیقی یعنی چه، تمام کارهای زیبایی که امشب شما شنیدید نتیجه زحمات بهزاد عبدی است که تلاش بسیار ارزشمندی را برای اجرای این کار انجام داده است.

تگ ها