محل تبلیغ شما
حركت خزنده ضد خرمشهر!یک نام مجعول دیگر!

تاریخ خبر: 1397/3/12

حركت خزنده ضد خرمشهر!یک نام مجعول دیگر!

نشر این خبر با یاد ناشر"سرزمین جاوید" شایسته است

 

-حركت خزنده ضد خرمشهر!

-سوم خرداد و یک سوء تفاهم تاریخی

اين روزها برخي اظهاراتي در رسانه‌هاي كشور بيان مي‌شود كه بايد اندكي در پشت‌پرده آن تامل كرد. در همين راستا پایگاه تحلیلی خبری عصر ایران روز پنج‌شنبه سوم خرداد ۹۷ نوشتاری‌ را با نام«سوم خرداد و سوءتفاهم تاریخی» از فردي به نام حسن احمدی منتشر كرد.
به باور نویسنده اين مطلب«رضا شاه در سال ۱۳۱۶ بر پایه انگیزه‌های شوونیستی، نژادپرستانه و باستان گرایانه نام محمره را با هدف حذف همه فرهنگ‌های غیر فارسی و برخلاف نظر و مخالفت مردم این شهر به خرمشهر تغییر داد.
مطالبه مردم بازگشت نام محمره‌است چنان که امام جمعه شهر نام محمره را به کار می‌برد». اینک باید چند جستار را به نویسنده‌ اين مطلب گوشزد كرد.
۱-خرمشهر در تاریخ دیرینه سال خود نام‌های بی‌شماری داشته که بی‌گمان محمره یگانه نام نبوده است.
ایلامی‌ها نخستین مردمانی بودند که در پنج‌هزارسال پیش از میلاد در پیوستنگاه کارون به اروند رود شهری به نام «ناژیتو» ساختند، پس از گذشت سده‌ها به جای ناژیتو، هخامنشی‌ها «اگنیس»، سلوکی‌ها «آنتیوش» و ساسانیان «بارما» «استرآباداردشیر» و«پیان » را پایه گذاری كردند.
به گفته‌ ابوزید بلخی پس از آمدن اعراب مسلمان به خوزستان، خلیفه دوم فرمان داد این شهر را «بیان» بخوانند، به گفته‌ وی شاید این نام عربی شده‌»پیان» باشد که در زبان خوزی به معنای مردان است. در سده سوم هجری قمری اعراب این شهر را «محرزه» و سپس در سده سیزدهم یعنی نزدیک به 200 سال پیش در سال ۱۲۴۲ غبث بن‌آل‌کعب آن را «محمره» نامید.
اگر بنا بر رویکرد به پیشینیان باشد، همه‌ نام‌های این شهر جایگاهی برابر داشته و هیچ‌کدام را بر دیگری برتری نیست. اما باید پرسید که نویسنده‌ گرامی چرا با تاریخ این شهر گزینشی برخورد کرده و تنها بخشی از آن را پیش‌روی خوانندگان قرار داده است؟
۲- فرهنگستان زبان و ادب فارسی در سال۱۳۱۴ خورشیدی نام‌های تازه‌ای را برای بسیاری از شهرهای کشور به دولت پیشنهاد كرد، دوسال بعد ه‍يات وزیران نیز این نام‌ها را پذیرفت.
جا به جایی نام محمره به خرمشهر در یک فرآیند قانونی انجام گرفت، در حالی که پیش از آن هر شیخی، هر فرمانروایی و هر کسی که آمد به اراده خود نامی برای این شهر برگزید. به زبانی دیگر رضا شاه کاری را کرد که دیگران نیز بارها انجام داده بودند.
۳-نویسنده‌ مطلب برپایه کدام گزارش‌های تاریخی از « مخالفت مردم» با رضاشاه درباره نام خرمشهر سخن می‌گوید؟ مگر ۹۱ سال پیش جامعه‌ شهری ما چقدر گسترده بود؟ چقدر مردم از حقوق شهروندی آگاهی داشتند؟ مگر هنگامی که بزرگان قبیله‌های مجدم ادریس و نصار در سال۱۳۲۰ قمری در نزدیکی آبادان و خرمشهر به دست شیخ خزعل کشته شدند. مردم به پاخاستند؟
۴-به گفته‌ نویسنده‌، عرب‌زبانان این شهر در گفت‌وگوهای روزانه‌ خود نام «محمره »را بر زبان رانده اما در سخن گفتن با دیگران «خرمشهر» را به کار می‌برند. این سخن به آن معناست که آنان هر دو نام را پذیرفته‌اند. اکنون باید پرسید پس این همه هیا‌هو برای چیست؟ وقتی مردم این شهر درباره این نام‌ها به تفاهم رسیده‌اند، پس این همه پافشاری برای چیست؟
۵-بر پایه‌ کدام همه‌پرسی یا گردهمایی گفته می‌شود که مردم خرمشهر خواستار بازگشت نام محمره شده‌اند؟ کدام یک از نمایندگان آنان در همه سال‌های گذشته خواهان چنین کاری بوده‌اند؟ آیاشهیدان این شهر مانند،جهان‌آرا، بهنام محمدی، عبدالرضا موسوی، محمد ملحاوی، رضا جمیل‌پور، قاسم داخل زاده، علامرضا‌آب‌کار، سیف‌ا... ‌پازندعبدالمهدی‌آهکی، اسماعیل خسروی و... به دنبال نام محمره بودند؟ خانواده‌های آنان چنین هستند؟ به راستی نويسنده به نمایندگی چه کسانی آرزوی بازگشت نام محمره را دارد؟
۶-کاش نویسنده می‌گفت اقوام «غیر فارسی» که فرهنگ آن‌ها نادیده گرفته می‌شود در کجا زندگی می‌‌کنند؟ و«فارس‌ها »نیز چه کسانی هستند؟
به گواه تاریخ یونانی‌ها رومیان و اروپایی‌ها سرزمین ایران و مردم آن را پارسپرس پرسیا می‌گفتند، اعراب نیز ملوک عجم بلاد فرس و ملوک فارس را به کار می‌بردند چنان‌که در واژه‌نامه‌ی عربی «المنجد» نام«فارس» برای همه مردم ایران آمده است. نام‌هایی چون سلمان فارسی و خلیج‌فارس در همین راستا بوده است. از سویی همه جغرافی‌دانان مسلمان از مقدسی گرفته تا ابن‌حوقل و از یاقوت حموی گرفته تا ابن‌بطوطه سرزمین ایران را فارس خوانده‌اند. آیا در آن هنگام پهلوی اول بود؟ آیا مردم آن روزگار بااندیشه‌هایی چون پان‌ایرانیست و شوونیست آشنایی داشتند؟
۷- آیا حجت الاسلام موسوی‌فر و علی شمخانی افزون بر جوامع محلی و عشایر در مجامع رسمی هم نام ‌« محمره » را بر زبان می‌آورند؟ آیا این‌‌کار برای آرام کردن‌ آن‌ مردم نبوده است؟چرا نويسنده چهره‌های مهم‌تری را الگو قرار نداده است.
آن‌جایی که آیت‌ا... موسوی جزایری نماینده ولی فقیه استان، همه‌ استانداران خوزستان و نمایندگان این شهر نام خرمشهر را به کار برده‌اند و از همه مهم‌تر مقام‌ معظم‌ رهبری هر سال سوم خرداد را با نام خرمشهر شادباش می‌گوید.
آیا فراموش کرده‌ایم که امام خمینی(س) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران گفت كه خرمشهر را خدا آزاد کرد؟ چرا نویسنده گرامی از این نمونه‌ها سخن نگفته است؟
۸- درست می‌گوید نام محمره هیچ پیوندی با عراق ندارد اما برای نخستین بار عبدالکریم قاسم نخست‌وزیر و رییس شورای انقلاب عراق در سال ۱۳۳۸ خورشیدی خواهان بازگرداندن «محمره» به جهان عرب شد. پس از آن در سال۱۳۴۲ اتحادیه عرب با پافشاری عراق لیبی، کویت ومصر نام عربی شهرهای خوزستان را به رسمیت شناخته و آن‌ها را بخش جدایی ناپذیر سرزمین اعراب دانست.درهمان سال جبهه التحریره الاحواز (سازمان‌آزادی بخش خوزستان) با پشتیبانی عراق و با انگیزه جدایی خوزستان پدید آمد.
چنان‌که در سال ۱۳۵۵ خورشیدی صالح‌مهدی عماش وزیر کشور عراق می‌گوید«محمره عبادان خفاجیه و.....بخشی از خاک عراق هستند که در دوره‌ای ضمیمه ایران شده است».از آنجا که برای نخستین‌بار عراق به «محمره » آرمان و آرزوی عربی بخشیده و خواهان بازگشت آن شد خواسته و‌ ناخواسته مردم این نام و هواداران آن را به عراق و جداخواهان پیوند می‌زنند.
۹-تمامیت ارضی تنها به معنای آب وخاک نیست و نام رودها، آب‌ها و شهرها نیر بخشی از آب و خاک به شمار می‌آیند.از این رو نام خرمشهر با ارزش‌های ملی و انقلابی ما سخت گره خورده است. نام این شهر را نه در چارچوب قبیله و طایفه که باید در یک ساختار‌بزرگ به نام ایران جست‌وجو کرد.
آزادي خرمشهر در كلام رهبري
رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص تاکتیک های آزادسازی خرمشهر می‌فرمایند: تاکتیک‌هایی که جوانان برای فتح خرمشهر به کار بستند تا امروز هم بر آن کسانی که در مقوله های نظامی صاحب فکرند درس آموز است، تاکتیک‌های پیچیده، پرتحرک، دشوار و به حسب ظاهر نشدنی اما به دست معجزه‌گر جوان مومن ایرانی، مبتکر و متکی به خدا عملی شد و بی سابقه بود، این معنویت و تکیه به نیروهای معنوی، اعتماد به نفس، شجاعت، حقیر شمردن جلوه های ظاهری مادی و حرکت در راه رضای خدا در هیچ جایی سابقه نداشت، همچنان که خود انقلاب هم نظیری در تاریخ نداشت.

قانون

 

سوم خرداد و یک سوء تفاهم تاریخی

دریافتی مخاطبان - نوشته: حسن احمدی

روز سوم خرداد سالگرد آزادسازی خرمشهر از اشغال نظامی ارتش عراق در سال 1361 است.

این یکی از مهمترین اتفاقات تاریخ معاصر ایران و نقطعه عطفی در 8 سال دفاع ایرانیان در مقابل تجاوز نظامی ارتش صدامی عراق است.

همزمان با این اتفاق بسیاری از افراد به ذکر خاطراتی از آن مقطع می پردازند. یکی از نکات مهم و متاسفانه سوء استفاده برانگیز در این باره بحث نام قدیمی این شهر است یعنی "محمره".

برخی به اشتباه این موضوع را مطرح می کنند که عراقی ها خرمشهر را محمره نام گذاری کرده بودند در حالی که این گفته کاملا اشتباه است. این خطای بزرگ دستاویزی برای کنش ها و واکنش های نادرست دیگری شده و سوء تفاهم هایی را در پی داشته است.

در این باره می توان گفت:

- نام محمره تا سال 1316 به عنوان نام رسمی این شهر وجود داشت اما در این سال به دستور دولت رضاشاه و برخلاف نظر و مخالفت مردم این شهر، اسم شهر از محمره به خرمشهر تغییر داده شد. این اقدام در راستای سیاست های دولت رضاشاهی صورت گرفت و هدف از آن حذف همه فرهنگ های غیرفارسی و نهادینه کردن فرهنگ باستانی بود.

- پس از سال 1316 و تغییر اسم محمره به خرمشهر، با وجود اینکه نام محمره در مکاتبات اداری و استفاده های رسمی در زبان فارسی حذف شد اما در زبان عربی و در مکالمات مردم خرمشهر همچنان باقی ماند و همچنان استفاده می شود. آنها در کنار استفاده از خرمشهر در زبان فارسی از محمره در مکالمات عربی استفاده می کنند. همانگونه که نام سابق خیلی از خیابان ها و میدان ها و محله ها و مناطق در شهرهای ایران بدون هیچ حب و بغضی استفاده می شود. مردمی که همچنان و همزمان در زبان عربی از کلمه محمره و در زبان فارسی از خرمشهر استفاده می کنند همان هایی هستند که وطن دوستی و ایران دوستی شان شهره عام و خاص است. از تلاش علیه اشغالگری ها و دست اندازی های دولت عثمانی به خاک ایران و اعلام وفاداری به ایران در قبل از قرارداد ارزروم (ارزنه‌الروم) تا جنگ با اشغالگران انگلیسی متجاوز به ایران در جنگ جهانی اول تا مقاومت همه جانبه و ماندگار 34 روزه در خرمشهر در برابر حمله ارتش بعثی صدامی در سال 59 تا عملیات ها برای آزادسازی خرمشهر به هنگام اشغال حدود دو ساله شهر توسط ارتش عراق تا مقاومت ها و دفاع ها و تقدیم شهدا و جانبازان در همه مراحل و سال های 8 سال دفاع مقدس. مقبره جهاد در نزدیکی اهواز مامن افرادی است که در جنگ جهانی اول، در مقابل تجاوز ارتش انگلیس به خاک ایران مقاومت کردند و به شهادت رسیدند.

- محمره به معانی مختلف است از جمله قرمزگون شدن رود کارون به هنگام غروب و برخی نیز گفته اند به دلیل قرمزگون بودن دختران شهر است.

- یکی از مطالبات مردم در خرمشهر و برخی شهرهای خوزستان و ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، بازگشت نام هایی بود که در دولت رضاخان براساس انگیزهای شووونیستی، نژادپرستانه و باستان گرایانه تغییر داده شده بودند و یکی از آنها بازگشت محمره بود همانگونه که بسیاری از قوانین ضداسلامی و ضدملی دوره پهلوی برچیده شدند اما این یادگاری رضاخانی همچنان باقی مانده است. چنین اسامی در سراسر ایران کم نبودند اما برخی اسامی قبلی بازگشتند و یادگاری های رضاخان کنارگذاشته شدند اما در خوزستان تنها به تغییر بندر شاهپور به بندر امام خمینی منجر شد.

برخی اسامی که در دوره رضاخان تغییر داده شدند:

اورمیه به رضاییه (این شهر دوباره به ارومیه تغییر داده شد - قبل از تغییر اورمیه نوشته می شد اما هم اکنون ارومیه است)
بندر ترکمن به بندر شاه 
بندر انزلی به بندر پهلوی
آق قلعه به پهلوی دژ
عبادان به آبادان
محمره به خرمشهر
فلاحیه به شادگان
خفاجیه به سوسنگرد
بنی طرف به دشت میشان ( دشت آزدگان)
جزیره صلبوخ به جزیره مینو
معشور به ماهشهر
طهران به تهران

- در شرایط فعلی می توان نتیجه گرفت خرمشهر یک شهر دو اسمه است به مانند بسیاری از شهرها و کشورهای جهان:

مصر - ایجپت
قاهره - کایرو
اردن - جردن
کازابلانکا - دارالبیضا 
مراکش - مورکو - مغرب
پکن - بیجین 
بمبئی - مومبای
شارجه - شارقه
لهستان - بولندا
دویچلند - جرمنی - المان
هلند - ندرلند 
سعودی - عربستان


- همین اتفاق درباره تهران و طهران هم روی داد. در دوره رضاشاه، اسم طهران به تهران تغییر یافت اما این تغییر محدود به زبان فارسی ماند و در زبان عربی همچنان به صورت طهران نوشته می شود و هیچ کس هم مشکلی با این موضوع ندارد. نام طهران در متون فارسی و عربی نیز همچنان استفاده می شود. 

-حجت الاسلام سیدعبدالنبی موسوی فر نماینده ولی فقیه و امام جمعه خرمشهر نیز قبلا در خطبه های نمازجمعه در این باره هشدار داده بود: هر کسی لباس محلی را می پوشد و یا نام قبلی خرمشهر که محمره بوده، به زبان می آورد غیر مسلمان و ضد انقلاب نیست. زبان محلی خرمشهر عربی است و هر کسی لباس محلی را می پوشد و یا نام قبلی خرمشهر که محمره بوده، به زبان می آورد غیر مسلمان و ضد انقلاب نیست. نام قبلی خرمشهر در زمان رضا شاه از محمره به خرمشهر نام گذاری شده و برخی از مردم این شهر تاکنون از این نام استفاده می کنند و هیچ اشکالی ندارد بنا بر این بهانه دست دشمنان انقلاب ندهید.

 فیلم سخنان حجت الاسلام سیدعبدالنبی موسوی فر نماینده ولی فقیه و امام جمعه خرمشهر

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی که از مردم عرب خوزستان است در مصاحبه های خود به زبان عربی با رسانه ها از اسامی محلی این شهرها استفاده می کند.

فیلم سخنان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی

- همین امروز اگر سفری به خرمشهر داشته باشید و از کودکی به زبان فارسی بپرسید که نام این شهر چیست به شما جواب خواهد داد خرمشهر و اگر بلافاصله به زبان عربی از او بپرسید که این شهر چه نام دارد "محمره" را خواهید شنید.

محمره خرمشهر تنها یک اسم نیست بلکه بخشی از فرهنگ و هویت این شهر زیباست شهری که زیبایی اش روزی زبانزد مردم خلیج فارس و خاورمیانه بود.

 

لینک خبر عصرایران

نشر این خبر با یاد ناشر"سرزمین جاوید" شایسته است