محل تبلیغ شما
پرونده جامع انتخاب وزیر زن کابینه روحانی

تاریخ خبر: 1396/5/7

پرونده جامع انتخاب وزیر زن کابینه روحانی

نشر این خبر با یاد ناشر"سرزمین جاوید" شایسته است

پروانه سلحشوری:آقای روحانی بداند با حمایت ۵۱ درصدی زنان رئیس جمهور شد/ وزیر زن هم می‌خواهیم

فاطمه سعیدی،آذر منصوری:آقای رئیس‌جمهور صدای زنان را بشنوید

«آري» مردم به وزير زن؛در نظر خواهي از :  مرضيه برومند ،  منيژه حكمت    عبدالله‌كوثري ،  ايرج راد  ، حسين سناپور  ، كيوان ساكت   ، شهلا لاهيجي   كيوان فرزين، بهروز غريب‌پور  ،  محمدرضا هنرمند  ، الهام كردا  و ...

پايان رايزني‌ها با رييس‌جمهور در مورد وزيران زن

اخبار ابهام برانگیز از سرنوشت حضور ابتکار و مولاوردی در دولت دوازدهم؛داستان این دو زن

ابتکار و مولاوردی در دولت می‌مانند؟چهره زنانه کابینه در ابهام 

مجلس قوانین حمایتی از زنان را تثبیت کند

تصمیم نمایشی شورای شهر در قبال شهردار شدن یک زن،مورد عجیب الهه کولایی

 

 


آقای روحانی بداند با حمایت ۵۱ درصدی زنان رئیس جمهور شد/ وزیر زن هم می‌خواهیم

پروانه سلحشوری رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با جمعی از اصحاب رسانه در پاسخ به خبرگزاری دانشجو پیرامون مطالبه فراکسیون زنان مجلس از رئیس جمهور برای حضور و استفاده از زنان در کابینه دولت دوازدهم اظهار داشت: معتقدیم یکی از راه‌های توسعه سیاسی در کشور استفاده از زنان در سطح کلان قدرت است.

 

وی با بیان اینکه اکنون که این جا هستم نیز هنوز این مطالبه را از رئیس جمهور داریم افزود: ما وزیر زن می‌خواهیم معاون رئیس جمهور زن داریم دستشان هم درد نکند، اما وزیر زن هم می‌خواهیم و این مطالبه سلحشوری یا اعضای فراکسیون زنان نیست بلکه این مطالبه جامعه زنان برای توسعه سیاسی کشور است که یکی از پیش نیازهای آن مهم به شمار می‌رود. 

 

سلحشوری تصریح کرد: معتقدیم و باور داریم که زنان توانمندی می‌توانند در سطح وزارت خدمت کنند هر چند استفاده از زنان در سطح معاونت ها، مدیر کل‌ها و روسای شعب ادارات نیز مطالبات دیگر ماست این موضوعی است که در برنامه ششم توسعه هم مصوب شده و باید باشد. بنده به عنوان یک زن هنوز ناامید نیستم و تا جایی که بتوانم تلاش خواهم کرد تا بتوانیم حداقل از حضور یک وزیر زن در کابینه بهره ببریم چرا که سطح مطالبات آنقدر پایین آمده که به یک وزیر زن قانع شویم. 

 

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی بیان داشت: اگر آقایان این موضوع را مطرح می‌کنند که نظر مراجع و علمای دین با حضور زنان در سطح وزارت مغایرت دارد باید بگوییم که آقای احمدی نژاد هم این کار را انجام داده و مراجع ما مشکلی با آن نداشتند بنابراین نباید مسائل را به گردن دیگران بیندازیم. آقای روحانی نیز حمایت ۵۱ درصدی زنان را در انتخابات داشت تا بتواند رئیس جمهور شود یکی از مطالبات این ۵۱ درصد حضور وزیر زن در کابینه بود.

 

وی ادامه داد: ما توانستیم در مجلس ۱۵۷ امضا برای مطالبات خود جمع آوری کنیم حتی آقایان را در این مسیر همراه خود نماییم و لازم می‌دانم با صراحت و صداقت اعلام کنم مردانی که در این مسیر با ما همراه شدند متعلق به هر دو طیف اصلاح طلب و اصولگرا بوده و به هیچ عنوان این موضوع را جنسیتی و سیاسی نکرده اند بلکه حضور زنان در کابینه را یک ضرورت می‌دانستند. 

 

سلحشوری تاکید کرد: بنابراین آقای روحانی باید این موضوع را در نظر بگیرد که مجلس همراه وی است و حداقل حضور یک وزیر زن در کابینه جزو مطالبات ما است.

 

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگر خبرگزاری دانشجو پیرامون صحبت‌های فاطمه ذوالقدر عضو هیئت رئیسه فراکسیون زنان مبنی بر ارائه لیست ۳۰ نفره‌ای از زنان توانمند برای حضور در کابینه دولت دوازدهم خاطر نشان کرد: از صحت و سقم این ماجرا مطلع نیستم گویا ایشان نیز از شنیده‌ها آن را مطرح کرده اند.

خبرگزاری دانشجو

آقای رئیس‌جمهور صدای زنان را بشنوید

شهرزاد همتی: از ابتدای شروع کارزار انتخاباتی ریاست‌جمهوری، زنان برای پیروزی کاندیدای مدنظر خود در هر جبهه و جناحی تلاشی ستودنی داشتند. در گروه‌ها و کانال‌ها و رسانه‌های مجازی و ستادهای مختلف زنان پابه‌پای مردان در این دوران حضور داشتند. هر‌کدام بسته به نوع اعتقاد کاندیدای مد‌نظرشان در حوزه زنان، این نظرات را ارائه می‌کردند؛ اما صورت‌مسئله در کاروان اعتدال کمی متفاوت بود. زنان با حضور معاونت امور زنان و خانواده دولت یازدهم که با وجود سختی‌ها و بی‌اخلاقی‌های رسانه‌ای قدرتمند عمل کرده بود، با هیجان و امید بیشتری فعالیت می‌کردند. آن‌ روزها که هشتگ تغییرات ملموس برای طرفداران حسن روحانی از پرطرفدارترین هشتگ‌‌ها در فضای مجازی بود، کاربران وجود مولاوردی در کابینه دولت را جزء همان تغییرات ملموس مثال می‌زدند. رابطه بدون واسطه مولاوردی با رسانه‌ها و همچنین مطرح‌کردن دغدغه‌های زنان صريح و بدون زبان نمایشی دلیلی برای این بود که او نیز در زمره پرطرفدارترین‌های کابینه دولت یازدهم قرار بگیرد. در روزهای ابتدایی پیروزی حسن روحانی در انتخابات نیز اینفوگرافیکی از کارنامه کابینه دولت منتشر شد و در آن کارنامه نیز معاونت امور زنان و خانواده در کنار وزارتخانه‌هایی مانند امور خارجه و نفت دارای بالاترین معدل بود. بدون‌شک می‌توان شهیندخت مولاوردی را جزء برگ‌های برنده حسن روحانی دانست. عده‌ای او را بهترین فرد کابینه دولت یازدهم می‌دانند؛ اما با کمی نگاه موشکافانه حداقل او را می‌توان در زمره بهترین‌های دولت روحانی قرار داد. در 48 ساعت گذشته، زمزمه‌های حذف مولاوردی از کابینه دولت دوازدهم باعث واکنش‌های جدی جامعه زنان به این شایعه شده است. آنها که در روزهای گذشته به دلیل همین شایعات از داشتن وزیر زن نیز ناامید شده بودند، از حذف مولاوردی در کابینه دوازدهم به‌عنوان شکست جامعه زنان یاد می‌کردند. آنها در رسانه‌های مجازی با مخاطب قرار‌دادن حسن روحانی از وی‌ می‌خواستند صدای آنها را بشنود و مولاوردی را در سمت معاونت امور زنان و خانواده ابقا کند. این در حالی است که عده‌ای مولاوردی را حتی برای پست وزارت مطرح می‌کردند؛ اما به دلیل خوش‌درخشیدن وی در سمت معاونت امور زنان و خانواده ترجیح می‌دادند مولاوردی در همین پست ابقا شود.  اما مسئله‌ای که به ذهن آنها خطور نکرد، حذف این زن از کابینه بود؛ شایعه‌ای که ساعت به ساعت قوت می‌گیرد و کورسوهای امید را در دل فعالان زن اصلاح‌طلب خاموش می‌کند
چرا مولاوردی باید بماند؟ 
فاطمه سعیدی، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون زنان مجلس، در گفت‌وگو با «شرق» در پاسخ به این سؤال که چه نگاهی به حذف احتمالی شهیندخت مولاوردی دارد، می‌گوید: «از روزهای ابتدایی پس از پیروزی آقای روحانی در انتخابات، گمانه‌زنی‌هايي درباره کابینه ایشان وجود داشت و هر روز فهرستی درباره کابینه جدید منتشر می‌شد؛ درعین‌حال درخواست استفاده از زنان شایسته در سطح وزرا از طرق مختلف به رئیس‌جمهور منتقل شد؛ اما به نظر می‌رسد امیدواری‌ها برای حضور یک زن در سطح وزیر دولت دوازدهم به‌شدت کاهش یافته است. آنچه این روزها موجبات نگرانی بخش عمده‌ای از زنان و فعالان اجتماعی را به خود اختصاص داده است، کنار‌رفتن خانم مولاوردی از کابینه دولت جدید است که به صورت جدی مطرح شد. باید دلیل این حجم از نگرانی را از طرف جامعه زنان بررسی کرد. به چه دلیل زنان اصرار بر حضور مولاوردی در حوزه معاونت زنان دارند؟ با وجود آنکه ایشان قابلیت وزیر‌شدن را نیز دارند؛ اما قاطبه زنان میل بر بودن مولاوردی در سمت معاون امور زنان و خانواده دارند. دلیلش هم واضح است. خانم مولاوردی با وجود هجمه‌های موجود و بی‌اخلاقی‌های رسانه‌ای به دور از دامن‌زدن به حاشیه‌ها و مطرح‌کردن خود، در شرایطی که باید بپذیریم زنان جزء دغدغه‌های اصلی دولت یازدهم نبودند؛ به‌خوبی و با همه محدودیت‌ها در معاونت زنان تلاش کرد». سعیدی با اشاره به تلاش‌های مثمرثمر مولاوردی در حوزه زنان خاطرنشان کرد: «کوچک‌ترین فعالیت او را می‌توان در جا‌انداختن معاونت کم‌‌نام‌و‌نشان زنان در اذهان مردم دانست. حال در چهار سال پیش‌رو‌ آمدن فرد جدید چقدر می‌تواند مؤثر باشد؟ حال که برنامه‌ریزی‌های چهار سال گذشته مولاوردی مورد تأیید و اعتماد زنان بوده است، آیا از نظر مدیریتی به صلاح است که فرد دیگری را با ایده‌های احتمالا جدید در معاونتی قرار داد که شاید تنها چهار سال فرصت دارد؟ ریل‌گذاری‌های موفقی در دوران مولاوردی شکل گرفته است که باید آنها را تداوم داد و اگر بناست کس دیگری همان راه را برود، چرا خود مولاوردی کارش را به پایان نبرد؟ ایشان یک حسن دیگر هم دارند و آن این است که بر سر توانمندی و شایستگی‌اش قاطبه زنان حامی رئیس‌جمهور اجماع دارند و در شرایط فعلی یافتن گزینه‌هایی که چنین قابلیتی داشته باشند، امری است که اگر نگوییم محال، بسیار سخت است». سعیدی در پایان با مثبت ارزیابی‌کردن عملکرد مولاوردی در چهار سال گذشته خاطرنشان کرد: «من در مجموع عملکرد مولاوردی را در معاونت امور زنان و خانواده موفق ارزیابی می‌کنم. او توانست بخش عمده‌ای از زنان را اعم از کارآفرین و هنرمند و سیاست‌مدار با خود همراه کند. این دستاورد کمی نیست. او در برابر توهین‌ها و هجمه‌ها قوی عمل کرد. باید به او فرصت داد تا برنامه‌های خود را عملی کند». همچنین آذر منصوری، فعال سیاسی و عضو هیئت‌مدیره حزب اتحاد ایران اسلامی، در گفت‌وگو با «شرق» در پاسخ به این سؤال که واکنش‌های منفی زنان را نسبت به حذف احتمالی مولاوردی چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: «یکی از نقاط قوت دولت آقای روحانی در دوره اول که زنان ایران به آن توجه و اتکا کردند و به‌واسطه آن در انتخابات سال 96 نیز حضور جدی داشته‌اند و رأی بالای زنان در حماسه اردیبهشت نیز گواه این مسئله است، توجه دولت یازدهم به مسئله زنان و بهبود نسبی جایگاه زنان در این دولت بود. بهبود شاخص‌هایی که این شاخص‌ها در دولت احمدی‌نژاد به‌شدت پایین آمده بود و توجه به راهبرد مؤثری که در کشورهای توسعه‌یافته توانسته بود شکاف‌های جنسیتی علیه زنان را ترمیم کند و به‌عنوان یک تجربه موفق به کار گرفته می‌شود، از اتفاقاتی بود که به وسیله معاونت زنان حسن روحانی رقم خورد. دولت‌هایی که مدافع توسعه هستند و به این مسئله توجه دارند، قاعدتا از راهبردی که در آن برابری فرصت‌ها با توجه به اختیارات دولت جریان‌سازی می‌شود استفاده می‌کنند تا بتوانند شکاف‌هایی را که ریشه فرهنگی و تاریخی و اجتماعی دارد ترمیم کنند، چراکه ایجاد فرصت‌های برابر برای زنان یکی از شاخص‌ها و الزامات اصلی توسعه است و طبیعتا ما نمی‌توانیم از پیشرفت همه‌جانبه کشور بگوییم، ولی درعین‌حال با عمیق‌ترین شکاف‌های جنسیتی در کشور مواجه باشیم». منصوری تصريح کرد: آنچه که باعث شد دولت آقای روحانی در چهار سال گذشته در حوزه زنان موفق باشد، استفاده از ظرفیت‌ها و فرهنگ‌هایی بود که این سرمایه‌ها به کار گرفته شدند و حضورشان در دولت یازدهم توانست منشأ اثر باشد و رتبه شکاف جنسيتی در کشور ما بهبود پیدا کند و در برنامه ششم توسعه موضوع عدالت جنسيتی مدنظر قرار بگیرد، پیگیری و لابی شود و لوایحی ازسوي دولت تنظیم شده و به مجلس ارائه شد و در راستای کاهش خشونت علیه زنان، تأمین امنیت آنها و پرکردن شکاف جنسیتی علیه زنان باشد».
مطالبات حداقلی ما را ببینید
 منصوری تصریح کرد: «آزمون استخدامی که در دولت گذشته باعث شکاف جدی شد، در دولت یازدهم متوقف شد و تبعیض‌هایی که در آن وجود داشت برداشته شدند و مجموعه تلاش‌هایی که خانم مولاوردی در چهار سال گذشته داشتند، بیشترین اثر را در حوزه زنان داشت و همین منشأ اثر در انتخابات 96 باعث شد که زنان جدی‌تر و مؤثرتر در انتخابات حضور پیدا کنند و برای رأی‌آوردن بیشتر آقای روحانی تلاش کنند». منصوری در ادامه افزود: «حالا در چنین شرایطی، مهم است که ما چه نگاهی به ساختاری که در دولت به زنان اختصاص داده است، داریم و ساختار معاونت زنان ریاست‌جمهوری مانند سری است که اندام دیگری ندارد؛ یعنی به‌لحاظ محبوبیت و اختیارات و تناسب اختیارات در معاونت زنان با انتظاراتی که جامعه از آن دارد اشکالات و ایرادات جدی وجود دارد، مگر اینکه شخصی در این جایگاه وجود داشته باشد که از ظرفیت‌ها و پتانسیل خود استفاده کند و این امکان را داشته باشد که بتواند مجموعه زنان ایران را با خود همراه کند. خانم مولاوردی از چنین ویژگی‌هایی برخوردار بود؛ کسی که در حوزه‌های مختلف زنان کار کرده بود و تجربه‌ها و پژوهش‌های لازم را داشت و به‌لحاظ اشراف به مسئله زنان در درجه خوبی قرار داشت و از همه مهم‌تر پای کار دولت بود و امتیازبندی‌های داده‌شده به اعضای کابینه از بالاترین امتیازات برخوردار بود. انتظار حداقلی که از دولت بعدی وجود دارد این است که نه‌تنها این مسیر امتداد پیدا کند، بلکه با توجه به عملکرد موفق معاونت زنان ریاست‌جمهوری تلاش شود که ساختار معاونت زنان به سمت اثرگذاری بیشتر و اختیارات بیشتر و هم‌راستا با دیگر معاونت‌های رئیس‌جمهوری پیش برود؛ یعنی در کنار معاونت زنان ریاست‌جمهوری، سازمان زنان هم در دولت دوازدهم ایجاد شود که این سازمان متکفل جریان‌سازی عدالت جنسیتی در کشور باشد. این انتظار برآمده از انتخابات است و طبیعتا به‌عنوان یک مطالبه در دولت بعدی آقای روحانی وجود دارد و این انتظار یک انتظار حداقلی است. نه‌تنها زنانی که در دولت یازدهم حضور داشتند همچنان حضور داشته باشند، بلکه با توجه به ظرفیتی که ایجاد شده، دولت از توان و پتانسیلی که در 50 درصد از جمعیت کشور وجود دارد و در طول چهار سال گذشته ثابت کرده‌اند که همراه و همگام رئیس‌جمهوری حرکت می‌کنند، در دولت بعدی از این ظرفیت و این پتانسیل برای توسعه استفاده بیشتری شود، نه‌اینکه همین تعداد هم تقلیل پیدا کنند. این مسئله به‌هیچ‌وجه تناسبی با انتظارات جامعه نخواهد داشت». این مطالبه تنها خواسته فعالان حوزه زنان نیست، دانشجویان و جمعیت دانشگاهی نیز درخواست ابقای مولاوردی را در سمت خود دارند. نمونه آنها مریم عابدینی، دانشجوی دکترای جامعه‌شناسی دانشگاه علامه ‌طباطبایی است، او به «شرق» می‌گوید: «در تمام دوران انتخابات برای راضی‌کردن هم‌کلاسی‌ها و هم‌دانشگاهی‌ها از حضور مولاوردی در دولت حسن روحانی مثال می‌زدیم و امروز مضحکه کسانی شده‌ایم که شایعه عدم حضور او را در دولت بعدی می‌شنوند. آنها می‌گویند خود روحانی توانایی پذیرش تغییرات ملموس خود را ندارد، اما مسئله اینجاست که ما انتظار داریم آقای روحانی مطالبه حداقلی ما زنان را بشنوند و جامعه زنان را از حضور این زن توانمند محروم نکنند». هرچند همه این گمانه‌زنی‌ها هنوز در حد شایعه است، اما حافظه تاریخی زنان ایران خاطره خوبی از شایعات ندارد. جدا از شهیندخت مولاوردی، شایعاتی در مورد حذف معصومه ابتکار نیز از كابينه شنیده می‌شود. فعلا چاره‌ای جز صبر نیست؛ صبر به‌همراه بیان مطالبات خطاب به رئیس‌جمهوری که باور داریم صدایمان را می‌شنود و فریادمان را بدون پاسخ نخواهد گذاشت.

شرق

«آري» مردم به وزير زن

انتظارها و مطالبه‌هاي اهالي فرهنگ  از وزير ارشاد دولت آينده
در نظر خواهي « اعتماد»  از :  مرضيه برومند ،  منيژه حكمت    عبدالله‌كوثري ،  ايرج راد  ، حسين سناپور  ، كيوان ساكت   ، شهلا لاهيجي   كيوان فرزين، بهروز غريب‌پور  ،  محمدرضا هنرمند  ، الهام كردا  و ...

«بگوييد چرا به وزير زن نياز داريم؟» اين سوالي بود كه در روزهاي گذشته در توييتر مطرح شد و بعد كاربران بسياري به آن پاسخ دادند. آنهايي كه طرفدار حضور زنان به عنوان وزير در كابينه حسن روحاني هستند با ذكر دلايل خود اين مطالبه‌شان را به رييس‌جمهور يادآوري كردند: «به وزير زن «نياز» نداريم. به اين نياز داريم كه وزير شدن زنان موضوع جدل نباشه. وزير شدن زنان بايد همون‌قدر عادي باشه كه وزير شدن مردان هست.»، «چون «زنان» يعني نيمي از جمعيت. چون ممكن نيست بين ۵۰درصد جمعيت كشوركسي پيدا نشودكه شايسته اين مقام باشد و اگر چنين ادعايي كنيم بي‌شك متهم به تبعيضيم
 اين از همان مواردي است كه موضوع بحث و جدل هم مي‌شود، اينكه بايد به نفع زنان سهميه‌اي در كابينه در نظر گرفت يا اينكه صرف‌نظر از جنيست تنها روي شايستگي مديريتي وزرا تمركز كرد. اينكه انتخاب وزير زن به عنوان وعده دولت روحاني محقق مي‌شود يا اينكه رييس‌جمهور بنا بر ملاحظاتي باز هم اين گزينه را از روي ميز معرفي كابينه كنار مي‌گذارد. اما بحث‌هاي پرشور فضاي مجازي گاهي در دنياي بيرون رنگ و لعابش را از دست مي‌دهد و ميان روزمرّگي‌هاي زندگي مردم گم مي‌شود. در فضاي مجازي آدم‌ها اول از هر چيز با عقايد و اظهارنظرهاي‌شان شناخته مي‌شوند، لايك مي‌زنند و لايك مي‌خورند و گاهي هم بحث و جدل. در فضاي واقعي، در كوچه و خيابان‌ آدم‌ها بدون لايك از كنار هم مي‌گذرند، كسي عقايدش را در دست نگرفته تا رهگذران ديگر بدانند چه فكر مي‌كند. براي شنيدن فكرهاي اين آدم‌ها بايد به خيابان زد، گاهي آدم‌هاي مجازي و لايك‌هاي‌شان با آنچه در دنياي واقعي وجود دارد زمين تا آسمان فرق دارند. در خيابان‌هاي پايتخت آدم‌ها در مورد اين موضوع بحث‌برانگيز شبكه‌هاي اجتماعي چه فكر مي‌كنند؟ موضوع انتخاب وزير زن براي كابينه دولت دوازدهم. شمال تا جنوب خيابان وليعصر تنها بخشي از تهران است، تنها بخش كوچكي از كشور و با اين حال شايد از روي همين نمونه كوچك بتوان نگاهي انداخت به آنچه در سر مردمي است كه از صبح تا شب از كنار هم مي‌گذرند بي‌اينكه فكرهاي‌شان را به زبان بياورند.
زعفرانيه: وزارتخانه‌هاي زنانه، وزارتخانه‌هاي مردانه
شيشه قدي مغازه رو به خيابان زعفرانيه است و نخستين چيزي كه خودش را به نمايش مي‌گذارد رنگ زرد پورشه‌اي در محاصره بي‌ام‌دبليو‌هاي مشكي. پشت اين خط مقدم مجلل، كمال همراه همكارانش نشسته است، 40 ساله است و مدير نمايشگاه اتومبيل. معتقد است: «چرا كه نه؟ مگر در دولت قبل مرضيه وحيد دستجردي وزير بهداشت نبود؟ وزير خوبي هم بود. الان هم مي‌توانيم وزير زن داشته باشيم مثلا براي همين وزارت فرهنگ و ارشاد يا باز هم وزارت بهداشت. »
كمال البته براي انتخاب وزير زن اما و اگرهايي دارد، از نظر او مهم است كه كدام وزارتخانه را به زن مي‌دهند كدام را به مرد. مي‌گويد جامعه ما نمي‌پسندد كه در هر حوزه‌اي زن در راس هرم باشد اما مثالي كه مي‌زند بيشتر به خودش اشاره دارد: «من 40 سال سن دارم، بيست سال است مشغول به كارم. قبلا در حوزه فروش تجهيزات امنيتي و ايمني بودم و حالا چند ماه است وارد حوزه فروش اتومبيل شده‌ام. من در حوزه كاري خودم نمي‌پسندم كه زيرمجموعه يك زن باشم. حالا خانم دكتر باشد، مهندس باشد، سرمايه‌دار باشد هم فرقي نمي‌كند. اين نظر شخصي من است و هيچ دليل خاصي هم برايش ندارم فقط نمي‌توانم با يك خانم كار كنم. » آن راس هرمي كه مي‌گويد برايش موضوعي جدي است و مي‌گويد كه مثلا وزير كشور نمي‌تواند زن باشد اما چرا نبايد استاندار زن داشته باشيم؟ «اگر آقاي روحاني وزير زن انتخاب كند هيچ عجيب نيست اما مي‌تواند مثلا رييس بيمارستان ميلاد را هم يك خانم دكتر بگذارد كه در كار خودش وارد است. خانم‌ها روحيه لطيفي دارند و شايد در چنين موقعيت‌هايي بهتر عمل كنند. يا در مورد وزارت فرهنگ كه با هنر و اينها سروكار دارد زنان هنرمندتر از مردان هستند و بهتر مي‌توانند تصميم بگيرند. اما براي وزارت صنعت حتما بايد وزير مرد بگذارند
باغ فردوس: زنان مي‌گذارند سوار دوچرخه شويم
بيرون باغ فردوس اول از هر چيز جمعيت كوچك مانتو و مقنعه‌پوش‌شان خودي نشان مي‌دهد، بعد از روي صداي جيغ و دادهاي شادمانه‌شان مي‌شود سن‌شان را تخمين زد. يك گروه از كلاس هفتمي‌هاي يك مدرسه دخترانه جمع شده‌اند و احتمالا آماده بازگشت به خانه‌اند. بلافاصله بعد از اينكه معلم‌شان اجازه حرف زدن مي‌دهد، شروع مي‌كنند به اظهارنظر، ذهن‌هاي جوان و آماده به پاسخ‌شان بدون اينكه نياز به تامل داشته باشد جواب‌هاي رك و راست مي‌دهد. هيچ كدام‌شان در سن راي دادن نيستند، هيچ كدام تجربه حضور در انتخابات را نداشته‌اند اما اين باعث نمي‌شود در بيان مطالبات لحظه‌اي مردد بمانند. عارفه بلافاصله شروع مي‌كند: «حتما، حتما بايد وزير زن داشته باشيم. زن‌ها خيلي بهتر مي‌توانند از زن‌ها و دخترها حمايت‌كنند. اصلا اين افسانه‌هايي كه مردها درست كرده‌اند كه زن‌ها قدرت ندارند واقعي نيستند. خيلي دوست دارم وزير آموزش و پرورش زن باشد، شايد يك چيزهايي تغيير كند
يكي از دخترها سريع و باخنده مي‌گويد: «شايد اجازه بدهند توي مدرسه هم لاك بزنيم!» سارا كمي با شكايت مي‌گويد: «مردها خودشان را خيلي دست بالا گرفته‌اند. تا حالا كه همه كارها دست مردها بوده، خب حالا بگذارند دست زن‌ها باشد، شايد براي مردم بهتر باشد. اگر قرار است تغييري ايجاد شود بگذارند زن‌ها بيايند، ببينيم كدام بهترند
ستايش خيلي دقيق به خواسته‌اش اشاره مي‌كند: «شايد اگر زن‌ها مسوول باشند ديگر ايراد نگيرند و نگويند كه دخترها نمي‌توانند در خيابان دوچرخه‌سواري كنند. زن‌ها اين مشكلات ما را بهتر درك مي‌كنند. من نمي‌دانم يعني اسلام واقعا مخالف دوچرخه‌سواري ما است؟ اگر وزير و مسوول زن داشته باشيم نخستين چيزي كه مي‌خواهم اين است كه بتوانم سوار دوچرخه شوم. دلم مي‌خواهد ما هم فوتبال بازي كنيم آخر همه ورزش‌ها كه نبايد مال پسرها باشد.» مژان و بقيه هم‌كلاسي‌ها هم بعد از ستايش دم مي‌گيرند: «بگذارند ما دوچرخه‌سواري كنيم.» عارفه ريزجثه كه حرف را شروع كرده بود خودش هم بحث را جمع‌‌بندي مي‌كند: «وقتي وزير زن باشد آدم‌ها مي‌توانند آزادتر باشند و آزادتر فكر كنند.» وزير براي اين دخترهاي كلاس هفتمي نمادي از همه مسوولان كشور است، فرقي نمي‌كند وزير چه وزارتخانه‌اي، وزير زن كه بيايد آنها مي‌توانند بدون دغدغه سوار دوچرخه‌ها‌ي‌شان شوند.
ونك: كابينه پوشيدني است؟
زن ميانسال دستش را جلو آورده و زن جوان فروشنده تك‌تك رژ لب‌هايي را كه انتخاب كرده در امتداد انگشت شستش امتحان مي‌كند تا انتخاب آسان‌تر شود. مرحله زمان‌بري است. زن همين‌طور كه به رنگ‌ها نگاه مي‌كند، مي‌گويد: «كابينه چي هست اصلا؟ خوردني است يا پوشيدني؟» بعد لبخند مي‌زند و مي‌گويد: «من اصلا راي ندادم و الان هم زن و مرد بودن وزيرها هيچ فرقي برايم ندارد.» زن فروشنده هم همان حرف‌ها را تكرار مي‌كند: «من هم راي ندادم، اصلا فرقي نمي‌كنه.» دوباره برمي‌گردند سر انتخاب، سه طيف صورتي براي انتخاب نهايي به مرحله فينال مي‌رسند.
كمي آن طرف‌تر در پاساژ پر رفت و آمد ابتداي خيابان ونك، كنار رديف لباس‌هاي حرير و پيراهن‌هاي دست‌دوزي شده، صاحب مغازه نشسته است، عليرضا، 48 ساله كه بيست و هفت سالي هست هم مشتريانش زن هستند و هم كارمندانش. از تجربه كاري خودش مثال مي‌زند: «زنان توانمندي كمتري نسبت به مردان ندارند، به اضافه از نظر من مسووليت‌پذيرتر و كوشاتر هم هستند. مي‌توانند وزيرهاي موفقي هم باشند به شرط اينكه بهشان فرصت بدهند. الان در اروپا وزير و نخست‌وزير زن هم داريم چون بين زن و مرد تبعيض قائل نمي‌شوند، نگاه‌شان انساني است و براي همين فرقي ندارد چه كسي وزير باشد فقط بايد توانمند باشد.» مي‌گويد كه صددرصد دلش مي‌خواهد كه وزير زن در كابينه روحاني باشد و دلش مي‌خواهد كه حقوق زنان و مردان مساوي باشد: «اين همه زن سخت‌كوش و كارآمد داريم و هنوز حقوق مدني زنان نيم حقوق مدني مردان است. اميدوارم به زنان اجازه رشد داده شود
ميدان منيريه: كار را بدهند دست جوان‌ها
فتحعلي، 61 ساله كه اول مي‌گفت من به سياست كار ندارم، حالا دارد با صداي بلند مي‌گويد: «والا به خدا خانم‌ها بهتر كار مي‌كنند!» 30 سال است كه كارش ميوه‌فروشي است، در ميوه‌فروشي قديمي محله منيريه كه حالا از دو طرف در محاصره انواع فروشگاه‌هاي لوازم ورزشي است: «وزير بايد وضع مملكت را درست كند، چه خانم باشد چه آقا. نظر من اين است كه در بعضي جاها خانم‌ها بهتر كار مي‌كنند، منظم‌تر هستند. هر جا بري از مجلس گرفته تا اداره بهتر كار مي‌كنند.» زني كه خريدهايش را آورده پاي دخل مي‌گويد: «آدمي كه وزير مي‌شود بايد مدير خوبي باشد. خانم و آقا بودنش ديگر مهم نيست. من خودم يك آدم مذهبي‌ام اما اين حرف‌هايي كه در مورد محدوديت زنان مي‌زنند را اصلا قبول ندارم
اعظم خانم هم در گوشه‌اي از مغازه مشغول بسته‌بندي سبزي‌هاي خردشده‌اي است كه براي فروش آورده و حرف فتحعلي را اين‌طور ادامه مي‌دهد: «اصلا كار را بايد بدهند دست جوان‌ها نه اينكه هي آدم‌هاي مسن و سن و سال‌دار را بگذارند در همه جا. الان اين همه جوان تحصيلكرده بيكار هستند.» اعظم 10 سال است كه سبزي پاك مي‌كند، پياز و بادمجان سرخ مي‌كند و بسته‌بندي مي‌كند و مي‌فروشد. همه اين سال‌ها همسرش در همه اين كارها كمكش كرده، مرتضي، 52 ساله كه روبرويش ايستاده و بحث را با لبخند دنبال مي‌كند و بعد مي‌پرسد: «خانم ابتكار وزير نيست؟» وقتي مي‌شنود كه: «نه خانم ابتكار معاون رييس‌جمهور است.» اضافه مي‌كند: «خدا حفظش كند همين خانم خيلي خوب كار مي‌كند براي محيط زيست. حالا من سوادي هم ندارم اما اگر فرصتش را به خانم‌ها بدهند خيلي خوب كار مي‌كنند
درست مقابل ورودي متروي منيريه صداي بلند مداحي از بلندگوهاي بزرگ به آسمان مي‌رود. جشن تولد حضرت معصومه بر پا است و كمي دورتر از بلندگوها غرفه‌اي برپا شده كه زن‌هاي چادري دورش حلقه زده‌اند. غرفه متعلق به يك موسسه فرهنگي- مذهبي است و امروز طرح تعويض چادرهاي كهنه با نو را اجرا مي‌كنند. چادرهاي كهنه را تحويل مي‌گيرند و با نزديك به بيست درصد تخفيف چادرهاي نو به مشتري‌ها مي‌فروشند. بحث سر پارچه حرير اسود و چادر عربي و يقه حجاب داغ است. زن 55 ساله‌ مسوول غرفه است، نامش زهرا است و با حوصله‌تر از دختر جواني است كه دارد با مشتري‌ها سروكله مي‌زند و با لبخند جواب همه را مي‌دهد. حرف وزير زن كه پيش مي‌آيد با همان لبخند پاسخ مي‌دهد: «براي ما شايسته‌سالاري مهم است، زن و مرد براي‌مان فرقي ندارد. بايد شخصي وزير شود كه توان و تعهد كاري داشته باشد و واقعا مديريت جهادي داشته باشد. اما افتخار مي‌كنيم اگر وزير زن هم در كابينه باشد، اين قدرت خانم‌ها را در موقعيت‌هاي اجرايي رده بالا مي‌رساند.» خودش از سال 60 مشغول كارهاي فرهنگي و قرآني است و حالا هم به خاطر هفته عفاف و حجاب در اين غرفه مشغول به كار است. جداي از آن شايسته‌سالاري كه به نظرش اصل است فكر مي‌كند بايد زنان سهم مشخصي هم از كابينه داشته باشند: «واقعا بايد به زنان سهمي اختصاص دهند و ان‌شاءالله كه اگر اين سهميه اختصاص داده شد، زناني كه انتخاب مي‌شوند از آن به‌درستي استفاده كنند
ميدان راه‌آهن: مردم مي‌خواهند، دولت مي‌گذارد؟
«نه اصلا عجيب نيست! بايد عجيب باشد؟» مهدي، 53 ساله اين را در پاسخ به اين سوال مي‌گويد كه اگر زنان هم سهمي از وزارت داشته باشند به نظر شما عجيب است يا نه؟ همراه چند نفر ديگر نشسته‌اند لبه جدول، گوشه‌اي از ميدان راه‌‌آهن و بي‌خيال گرماي هوا با هم حرف مي‌زنند. اول كه حرف وزير و كابينه و رييس‌جمهور به ميان مي‌آيد كمي هول مي‌كنند، يكي‌شان مي‌گويد: «ما خيلي اينجا كاري نداريم فقط داريم حرف مي‌زنيم.» بعد كه خيال‌شان كمي راحت‌تر مي‌شود با چشم دنبال يكي از مغازه‌دارهاي اطراف مي‌گردند كه به قول خودشان «بلد است حرف بزند.» اما تا بلد حرف زدن از راه برسد، مهدي احتياط را كنار مي‌گذارد و مي‌گويد: « اصلا اين‌طور نيست كه مردم آمادگي پذيرش وزير زن را نداشته باشند، چطور توي خارج زنان وزير هستند؟ اينجا هم ما بايد كم‌كم مثل خارجي‌ها عادت بكنيم. نبايد كه براي هميشه همين‌جور بمانيم.» چند سالي است كه ديگر كار ثابتي ندارد اما مي‌گويد كه قبلا آبدارچي بوده. او برخلاف مدير نمايشگاه ماشين زعفرانيه براي حوزه توانمندي زنان مرزي نمي‌گذارد. خودش در ادارات و شركت‌هايي كه به‌عنوان آبدارچي كار كرده شاهد كار زنان در مسووليت‌‌هاي مختلف بوده و حالا معتقد است: «اقتصاد و فرهنگ و غيره فرقي ندارد، وزير بايد كار كند و هر كسي كه بتواند كار را انجام دهد همان خوب است. من با مدير شدن زنان هيچ مشكلي ندارم
مهدي 46 ساله ليوان چاي را مي‌گذارد روي ميز و خودش هم مي‌نشيند تا جواب سوال را بدهد. قبلا در زنجان نانوايي داشته و حالا دو سالي است كه يكي از آن مغازه‌هاي كوچك گوشه ميدان راه‌آهن را اجاره كرده و املت و نيمرو و چاي مي‌فروشد. بدون اينكه لازم باشد فكر كند سريع جواب مي‌دهد: «بله زنان بايد وزير باشند.» مي‌گويد كه زنان كارايي بهتري نسبت به مردان دارند: «مردها سر وقت به كارهاي‌شان نمي‌رسند، خيلي‌هاي‌شان فقط مي‌روند كه كارت بزنند اما زنان درست كار را انجام مي‌دهند.» چرا فكر مي‌كند كه زنان كار را بهتر پيش مي‌برند؟ « من 11 سال دهيار يك روستا بودم و آنجا با خانم‌ها برخورد داشتم. در همان دهياري يك همكار خانم داشتيم كه از من بهتر كار مي‌كرد. در كارشان دقيق‌تر هستند.» تجربه‌اش از ديدن زنان در موقعيت‌هاي مديريتي را هم تعريف مي‌كند: «آن زمان در استانداري زنجان معاون سياسي خانم داشتيم، معاون امنيتي خانم داشتيم، خيلي زنان را در شغل‌هاي مديريتي ديده‌ام و به نظرم كارايي‌شان از مردان بهتر بود.» او هم معتقد است كه عامه مردم با انتخاب وزير زن مشكلي ندارند: «مردم چه مشكلي ممكن است داشته باشند؟ مردم فقط مي‌خواهند كه وزير كارش را درست انجام دهد كه آن هم از نظر من توسط زنان بهتر انجام مي‌شود.» آقا مهدي ليوان چاي را دوباره پر مي‌كند، كمي درمورد آب و هواي خوش روستاهاي زنجان مي‌گويد و رودخانه قزل اوزن، قبل از پايان گپ كوتاه دوباره يادآوري مي‌كند: «مردم با وزير زن مشكلي ندارند، البته اگر دولت قبول كند كه وزير زن بگذارد
از شمال تا جنوب تهران، از ميان كساني كه به اين سوال پاسخ دادند هيچ‌كس با حضور وزير زن در كابينه مخالفت نداشت.
 
به داشتن وزير زن افتخار مي‌كنيم
درست مقابل ورودي متروي منيريه صداي بلند مداحي از بلندگوهاي بزرگ به آسمان مي‌رود. جشن تولد حضرت معصومه بر پا است و كمي دورتر از بلندگوها غرفه‌اي برپا شده كه زن‌هاي چادري دورش حلقه زده‌اند. غرفه متعلق به يك موسسه فرهنگي- مذهبي است و امروز طرح تعويض چادرهاي كهنه با نو را اجرا مي‌كنند. چادرهاي كهنه را تحويل مي‌گيرند و با نزديك به بيست درصد تخفيف چادرهاي نو به مشتري‌ها مي‌فروشند. بحث سر پارچه حرير اسود و چادر عربي و يقه حجاب داغ است. زن 55 ساله‌ مسوول غرفه است، نامش زهرا است و با حوصله‌تر از دختر جواني است كه دارد با مشتري‌ها سروكله مي‌زند و با لبخند جواب همه را مي‌دهد. حرف وزير زن كه پيش مي‌آيد با همان لبخند پاسخ مي‌دهد: «براي ما شايسته‌سالاري مهم است، زن و مرد براي‌مان فرقي ندارد. بايد شخصي وزير شود كه توان و تعهد كاري داشته باشد و واقعا مديريت جهادي داشته باشد. اما افتخار مي‌كنيم اگر وزير زن هم در كابينه باشد، اين قدرت خانم‌ها را در موقعيت‌هاي اجرايي رده بالا مي‌رساند.» خودش از سال 60 مشغول كارهاي فرهنگي و قرآني است و حالا هم به خاطر هفته عفاف و حجاب در اين غرفه مشغول به كار است: «واقعا بايد به زنان سهمي اختصاص دهند و ان‌شاءالله كه اگر اين سهميه اختصاص داده شد، زناني كه انتخاب مي‌شوند از آن به‌درستي استفاده كنند

پايان رايزني‌ها با رييس‌جمهور در مورد وزيران زن

حضور زنان در كابينه دوازدهم، همچنان نامعلوم است. حتي در ميان اخباري كه از منتفي شدن انتخاب وزير زن، منتشر مي‌شود، شهيندخت مولاوردي حاضر نيست از نتيجه رايزني‌هاي خود با حسن روحاني در اين زمينه خبر دهد. معاون امور زنان رييس‌جمهوري، كه از هفته‌ها پيش مسووليت رايزني با حسن روحاني براي معرفي و انتخاب زنان سياستمدار توانمند به عنوان عضوي از كابينه را برعهده داشت، وقتي در برابر اين سوال قرار مي‌گيرد كه آيا حضور زنان در كابينه بعدي منتفي شده است، مي‌گويد: منتظر باشيد، تا هفته ديگر مشخص مي‌شود. وي با طرح اين سوال كه از كجا مشخص شد كه حضور زنان منتفي است؟ نسبت به اظهارات پروانه مافي نماينده مردم در مجلس شوراي اسلامي كه گفته بود اگر 20 مدير زن داشته باشيم بهتر از يك وزير زن است، واكنش نشان داد و گفت: «اين نظر ايشان است. بايد صبر كنيم و ببينيم كه تركيب كابينه به چه شكل خواهد بود.» مولاوردي با تاييد ليست 30 نفره از زنان سياستمدار توانمند كه از سوي نمايندگان مجلس براي او فرستاده شده، عنوان كرد: ما هم بانك‌هاي اطلاعاتي داشتيم. جمعي از زنان اصلاح‌طلب هم ليست‌هايي را اعلام كرده‌اند. وي تاكيد كرد كه رايزني‌ها با رييس‌جمهور به پايان رسيده است. معاون امور زنان رييس‌جمهوري، در خصوص نگراني‌ها از كاهش حضور زنان در كابينه دوازدهم، با طرح اين سوال كه چه كساني چنين مطالبي را بيان كردند، اظهار كرد: نمايندگان مجلس نظر خود را مي‌دهند. من فقط مي‌توانم اين را بگويم كه رايزني‌ها انجام شده و بايد بمانيم كه به چه تصميمي ‌مي‌رسند. وي تاكيد كرد: تعداد زنان در كابينه بايد بيش از يك نفر باشند. البته بحث‌ ما درباره تعداد زنان در كابينه است كه شامل معاونان رييس‌جمهور هم مي‌شود.

اعتماد

اخبار ابهام برانگیز از سرنوشت حضور ابتکار و مولاوردی در دولت دوازدهم؛داستان این دو زن

بوی خوش اوضاع از پاستور به مشام نمی رسد. شنیده ها حاکی از آن است که برخلاف کلام رئیس جمهوری مبنی بر اینکه افرادی که در ایام انتخابات «پاشنه گیوه‌های‌شان خوابیده بود و ور نکشیدند و لخ‌لخ کردند، آنهایی که سخت‌شان بود دفاع کنند و سینه سپر نمی‌کردند»، در کابینه دوازدهم برای‌شان صندلی درنظر گرفته شده است، در عوض آنهایی که چه در ایام انتخابات و چه در دوران چهار ساله حاکمیت دولت تدبیر و امید، همواره «پاشنه گیوه‌هایشان را ورکشیده بودند» و برای ارائه بهترین خدمات و به ثمر رساندن بیشترین دستاوردها، به تکاپو افتاده بودند، حالا باید بار سفر ببندند و از پاستور به قصد ناکجاآباد کوچ کنند. از این واقعه، عبدالله رمضان زاده سخنگوی دولت اصلاحات پرده برداشت. او در سحرگاه آدینه هفته گذشته که با تلخی و دلنگرانی به صبح شنبه منتهی شد، در صفحه توییتر خود خبر از حذف دو تن از شخصیت های توانمند و کارآمد دولت یازدهم را داد و در اینباره نوشت: «خسارت بزرگی است نبود خانم ابتکار و خانم مولاوردی در دولت آینده» پس از این توییت رمضان زاده، آذر منصوری عضو حزب اتحاد ملت نیز در تایید این خبر چنین به رشته تحریر درآورد: « اگر در دولت اول روحانى شاهد بهبود نسبى جایگاه زنان درکشور بودیم، مرهون حضور و تلاش‌هاى # شهیندخت _ مولاوردى است. نبود او یک خسران براى دولت است.» 
پس از انتشار و بسط این گزاره ها در شبکه های 
اجتماعی، به تدریج شایعات پیرامون حذف 
شهیندخت مولاوردی از معاونت زنان و معصومه ابتکار از سازمان محیط زیست صورتی حقیقی 
به خود گرفتند و بر نگرانی‌ها افزودند چراکه هیچ یک 
از دولتمردان اقدام به تکذیب و رد آن خبر 
نکردند. این در حالی است که به باور فعالان عرصه سیاست، این دو بانوی کابینه در شمار بهترین های 
دولت یازدهم قرار داشتند و از همین روی، 
حضور مولاوردی و ابتکار در قوه مجریه یک مطالبه ملی از جانب بیش از 24 میلیون نفر از جمعیت این مرز و بوم محسوب می شود. حال که کمتر از یک هفته تا تعیین سرنوشت کابینه دوازدهم باقی مانده است، گفته می شود که این دو بانوی اصلاح طلب قرار است به زودی با پاستور وداع کنند
**
مولاوردی... رفتنی است....
خبر حذف شهیندخت مولاوردی و معصومه ابتکار از کابینه دولت دوازدهم برای هیچ کس باور پذیر نبود و از بطن دولت نیز صدایی مبنی بر
رد یا تایید آن به گوش نرسید. اما شهربانو امانی،
عضو شورای شهر دوره پنجم و همینطور مشاور معصومه ابتکار درستی آن را در گفتگو با «آفتاب یزد» تایید کرد و خبر از گرفتن پست معاونت امور زنان ریاست جمهوری از مولاوردی و سپردن آن به چهره دیگری داد. او در اینباره گفت: «برخی منابع نزدیک به خانم مولاوردی عنوان کرده‌اند که دیگر در دولت دوازدهم شاهد حضور ایشان در معاونت زنان نخواهیم بود. این موضوع درست است که آقای روحانی حق دارد وزرا و معاونینش را به تصمیم خود انتخاب کند اما باید نیم نگاهی هم به مطالبات جامعه
داشته باشد. من امیدوارم که در چند روز باقی‌مانده تا معرفی لیست نهایی، شایعات درست نباشد و آقای روحانی اگر تصمیمی هم اتخاذ کرده در خصوص این دو خانم، از تصمیم خود عدول کند
**اصولگرایان روحانی را تحت فشار گذاشته‌اند 
وی افزود: «به دلیل نگاه سیاسی که جامعه نسبت به حوزه زنان اتخاذ می‌کند و به منظور عدم پاسخگویی به مطالبات زنان، همواره خانم مولاوردی در معرض آماج حملات قرار داشت. من فکر می‌کنم دلیل کنار گذاشتن شهیندخت مولاوردی هم به دلیل همین نگاه سیاسی است و فشارهایی است که بر رئیس‌جمهور وارد می‌آورند
ادامه از صفحه اول:
آقای روحانی قطعا عملکرد مولاوردی را ارزیابی کرده اما احتمالا بیش از اندازه تحت فشار بوده که قصد کنار گذاشتن خانم مولاوردی را دارد
این عضو حزب کارگزاران در ادامه تاکید کرد: «من فکر می‌کنم در صورت عدم حضور این دو خانم توانمند، کشور متضرر خواهد شد و احتمالا رقبای خیلی جدی هم داشته باشند. علاوه بر فشارهایی که اصولگرایان و مخالفین آقای روحانی وارد می‌کنند، رقبای خانم‌ها مولاوردی و ابتکار نیز به این فکر می‌کنند که معاونت‌های محیط زیست و زنان و امور خانواده بسترسازی شده است و آنها می‌توانند کار را پیش ببرند. من معتقدم که با توان و تجربه‌ای که از آقای رئیس جمهور سراغ دارم حتما به افکار عمومی دلایل کافی را برای حذف خانم مولاوردی ارائه خواهند کرد. آقای روحانی باید در صورت حذف مولاوردی به نیمی از جمعیت ایران پاسخ بدهد. اینکه چرا هنگام معرفی کابینه دولت دوازدهم هیچ زنی عنوان وزارت نداشته و اینکه چرا دو تن از زنانی که در افکار عمومی به خصوص در میان زنان و جوانان به کارآمدی شهره بودند، دیگر در مناصب خود به فعالیت نمی‌پردازند. خود مردان کابینه هم بارها به توان اجرایی خانم مولاوردی و خانم ابتکار اذعان کرده‌اند
**از پاستور خارج نمی‌شوند
اما گویا کوچ مولاوردی و ابتکار از پاستور به آن شدت و حدتی که گفته شد انجام نخواهد گرفت. این خبر را اشرف بروجردی، فعال سیاسی اصلاح طلب و رئیس کتابخانه ملی ایران به «آفتاب یزد» می‌دهد و در این باره می‌گوید: «من به عنوان فردی که در دولت حضور دارم این قول را به زنان جامعه می‌دهم که خانم‌ها مولاوردی و ابتکار در دولت می‌مانند و قطعا حذف نمی‌شوند اما احتمالا مناصب‌شان تغییر می‌کند. چون هر دوی این خانم‌ها مورد تایید آقای رئیس‌جمهور هستند و اینگونه نیست که کسی بخواهد آنها را حذف کند. »
وی می‌افزاید:« خانم مولاوردی به جهت تخصصش که حقوق است و خانم ابتکار هم که تخصصش محیط زیست است و به حوزه علم و فناوری نیز آشنایی دارد، احتمالا در آن بخش‌ها خدمت کنند. این به معنای حذف این دو بزرگوار نیست و آقای روحانی به خوبی می‌دانند که جامعه زنان هر دو بانو را قبول دارند و انتظار دارند از رئیس‌جمهورشان که در کابینه آینده، این دو شخصیت حضور داشته باشند از آنجایی که آقای روحانی به صدای اکثریت جامعه توجه دارند. این دو خانم را نگه خواهند داشت و من مطمئنم حذفی صورت نخواهد گرفت
**#بامولاوردی
بسیاری از کنشگران سپهر سیاسی ایران و احزاب زنانه این سرزمین همچون جمعیت زنان مسلمان نواندیش خبر حذف شهیندخت مولاوردی و معصومه ابتکار را از کابینه دولت روحانی شوکه کننده و ناراحت کننده توصیف کرده اند چراکه به باور آنها، هر دوی این زنان دولت یازدهم با وجود سنگ اندازی‌ها و تخریب‌هایی که نسبت به آنها شکل گرفت، از خود بهترین دستاوردها را برجای گذاشتند. اما مردم ایران و به خصوص رای دهندگان به روحانی به مراتب واکنش‌ها‌ی گسترده تری را نسبت به این شوک ناگهانی نشان داده‌اند. از آنجا که کنار گذاشتن مولاوردی مرز شایعه را در نوردیده و به حقیقت نزدیک شده، بیش از ابتکار مورد توجه قرار گرفته است به طوری که در شبکه اجتماعی توییتر مردم، با خود پیمان بستند تا هشتگ با مولاوردی را توییت کنند. یکی از آنها نسبت به حذف مولاوردی چنین نوشته است: «خانم‌ها تا پای صندوق رای عزیز اند و از فردایش باید پله‌ها را بالا بروند تا اینکه شایسته شوند؛ مولاوردی اعتبار کابینه روحانی است.» کاربر دیگری گفته: «زمان انتخابات به دانشگاه تبریز آمده بود، گیوه‌ها را ورکشیده بود برای روحانی ولی حالا باید برای بودنش هشتگ بزنیم!#بامولاوردی اصلاح‌طلب واقعی» و فردی نیز چنین توییت کرده بود: «کابینه دوازدهم #بامولاوردی قطعا وزن بیشتری
خواهد داشت
**بگذارید روحانی تصمیم بگیرد
واکنش‌ها‌ و سیل حمایت‌ها‌ از شهیندخت مولاوردی و معصومه ابتکار آنچنان شدت گرفت که خود مولاوردی را مجاب به نشان دادن عکس‌العمل کرد. او در یادداشتی از مردم خواست تا به رئیس جمهوری فرصت تصمیم‌گیری دهند. مولاوردی چنین نوشته بود: «از صبح امروز (جمعه) موجی از حمایت‌ها در خصوص ابقای اینجانب در پست معاونت امور زنان و خانواده و ادامه حضور اینجانب در کابینه دولت دوازدهم در پی خبر مربوط به احتمال"حذف دو نفر از زنان عضو کابینه"در عرصه مجازی و مدنی شکل گرفته است که ضمن سپاس از ابراز لطف و محبت و حمایت تک تک عزیزان از طریق تماس تلفنی، ارسال پیام و راه اندازی کمپین‌ها‌ی حمایت و ... ادامه این فعالیت‌ها را ضروری نمی‌دانم و مصرانه استدعا دارد از این لحظه به حمایت‌های خود خاتمه داده تا اجازه دهیم رئیس محترم جمهوری در فضایی آرام و با در نظر گرفتن مصلحت و ملاحظات دولت، تدبیر کرده و اعضای کابینه خود را با اشراف و وقوفی که به مطالبات شما حماسه سازان ۲۹ اردیبهشت دارند، چینش نمایند. بدیهی است تشخیص و صلاح هر چه باشد چه در سنگر کابینه و چه در سنگر دیگر، اینجانب خدمتگزاری بیش نبوده و با تمام توان در کنارتان خواهم بود.» واکنشی که البته در آن بارقه‌ها‌یی از امید برای ماندن در پاستور نیز 
دیده می‌شد.
**با دولت لابی می‌کنیم
به هرروی، همچنان ابقای ابتکار و مولاوردی در پاستور در‌ها‌له‌ای از ابهام قرار دارد و هیچ کس نمی‌داند در ذهن روحانی پیرامون این دو بانوی اصلاح طلب چه می‌گذرد. از همین روی، فاطمه راکعی رئیس جمعیت زنان مسلمان نواندیش از انجام لابی‌ها‌ی گسترده در هفته جاری با دولتی‌ها‌ خبر می‌دهد. او در اینباره به آفتاب یزد گفت: «ما به عنوان یکی از احزاب اصلاح طلب جامعه لابی‌های لازم را در طول این هفته و تا زمان اعلام لیست کابینه با اعضای دولت انجام خواهیم داد و به افکار عمومی توضیحات لازم را ارائه خواهیم کرد. جای تعجب است که ما در همان جلسه‌ای که با آقای نجفی مشاور محترم رئیس‌جمهوری داشتیم، از خانم مولاوردی به عنوان وزیر آموزش و پرورش یاد کردیم، حالا خبر حذفش از کابینه را می‌شنویم. ما شان زنان را در سطح وزارت می‌پنداشتیم ولی امروز آنها از معاونت‌ها هم قرار است حذف شوند؛ این موضوع پذیرفتنی نیست. »
وی افزود:«من واقعا پس از شنیدن این خبر شوکه شدم. به خصوص درباره حذف خانم مولاوردی که شایعات از قوت بیشتری برخوردار هستند. این اتفاق کاملا غیرمترقبه بوده و هضم آن برای من دشوار است. واقعا اگر چنین مسائلی اتفاق افتد آن هم در دولت دوازدهم، جامعه زنان کشور را به این نتیجه می‌رساند که تمام تلاش‌های چند دهه‌ای آنها برای ارتقای جایگاه زنان توانمند و شایسته و سپردن کارها در حوزه‌های مهم و سرنوشت‌ساز به آنها با بن‌بست روبه‌رو شده است. خانم مولاوردی از جمله بانوانی بودند که مورد حمایت همه زنان از طیف‌های مختلف قرار گرفته‌اند. علاوه بر آن، نوع عملکرد و اعلام مواضع روشن و همین طور حرکت بر طبق مفاد قانون اساسی موجب شد تا او بیشترین، فعال‌ترین و شفاف‌ترین فرد کابینه آقای روحانی شود. اگر بخواهیم از سه عضو برجسته دولت یازدهم صحبت کنیم یکی از آنها قطعا شهیندخت مولاوردی است. اگر بنا به ایجاد تغییری غیرمترقبه باشد، جامعه زنان به شدت مایوس خواهند شد و قطعا واکنش‌های لازم را به این حذف ناعادلانه نشان خواهند داد. »
**مقربان این بزم
موج حمایتی که از شهیندخت مولاوردی برای ابقا در معاونت زنان و امور خانواده ریاست جمهوری و همینطور از معصومه ابتکار برای ماندن در سمت ریاست سازمان حفاظت از محیط زیست شکل گرفت، از کارآمدی و کارنامه عملکرد مطلوب این دو نفر گواهی می‌دهد. دو چهره‌ای که همواره در معرض شدیدترین و حتی توهین آمیزترین حملات از سوی مخالفان‌شان قرار گرفته اند اما هیچ گاه از پای ننشسته و همواره بی پروا به بیان نقطه نظرات خود پرداخته‌اند. از همین روی، ابتکار و مولاوردی را می‌توان مصداق بارز ضرب المثل« هر که در این بزم مقرب‌تر است، جام بلا بیشترش می‌دهند» دانست. چراکه:
D شهیندخت مولاوردی: به دلیل آنکه ریشه‌ها‌یش به خاک اصلاح‌طلبی تعلق دارد، از آغازین لحظه حضورش در کابینه دولت یازدهم همواره در معرض آماج شدیدترین حملات قرار گرفته است. او تنها در طول چهار سال توانست به حمایت‌ها‌ی گسترده اجتماعی از زنان معتاد در فرایند ترک آنان و همینطور ایجاد مشاغل برای زنان بهبود یافته از طریق برگزاری کارگاه‌های آموزشی بپردازد. این معاونت طی دوره فعالیت خود از راه اندازی کلینیک‌ها‌ی سلامت خانواده و تدوین بسته خدمتی در ۱۷دانشگاه علوم پزشکی و نیز تقویت مرکز بازتوانی زنان آسیب دیده و در معرض آسیب از طریق و توانمندسازی ۵۰ زن آسیب دیده اجتماعی (معتاد و تن‌فروش) در ۱۰ استان کشور از طریق آموزش فنی و حرفه‌ای حمایت کرد. گنجاندن طرح عدالت اجتماعی در برنامه ششم توسعه که فراهم آورنده شرایط برابر برای زنان و مردان در جامعه است نیز، از دستاوردهای مولاوردی محسوب می‌شود. درباره او شهربانو امانی ، عضو شورای شهر تهران، به آفتاب یزد می‌گوید: «زحماتی که شهیندخت مولاوردی در معاونت زنان کشید را به جرات می‌توان در طول تاریخ پس از انقلاب اسلامی بی‌سابقه دانست. ایشان معاونت زنان را از دولت احمدی‌نژاد تحویل گرفت آن هم در آخرین لحظه‌هایی که آقای روحانی قصد اعلام کابینه‌اش را داشت. در آن زمان نه بودجه کافی در اختیار داشت و نه چارتی را برای خود آماده ساخته بود اما با توجه به وعده‌ها و شعارهای آقای رئیس جمهور و تفکر و گفتمان اعتدال تلاش نمود و با توجه به قانون به عنوان یک شخصیت حقوقدان برنامه‌ریزی کرد و در انتخابات هم در اکثر سفرهای استانی، آقای روحانی را همراهی و نقش زیادی برای رای آوری روحانی ایفا کرد
D معصومه ابتکار: بانوی سبز نیز همچون مولاوردی همواره در معرض شدید ترین حملات مخالفان دولت قرار داشت؛ حملاتی که گاه توهین مستقیم به شمار می‌رفتند و رنگ جنسیت زدگی به خود می‌گرفتند. رئیس سازمان محیط زیست دولت اصلاحات و دولت تدبیر و امید نیز در دولت یازدهم ثمرات فراوانی را به ارمغان آورد. از جمله تهیه لایحه مقابله با حیوان آزاری، توقف استفاده از کود کشاورزی تاریخ مصرف گذشته، حذف بنزن از بنزین پتروشیمی، استقرار 43 بالگرد در 14 استان برای اطفای حریق و کاهش 68 درصدی آتش سوزی جنگل‌ها‌ در دوران ریاست او، تنها تعداد اندکی از فعالیت‌ها‌ی ابتکار است که در دولت یازدهم انجام گرفت. شهربانو امانی مشاور ابتکار درباره او به آفتاب یزد می‌گوید: «زمانی که سازمان حمایت از محیط زیست در دولت یازدهم شروع به کار کرد، ابتدا به یک آواربرداری اساسی پرداخت، چرا که این سازمان تبدیل به حیاط خلوتی برای دولت نهم و دهم شده بود. به عنوان نمونه، پارک پردیسان که یک پارک طبیعت و یک پارک قاره‌ای است برای برج‌سازی فروخته شده بود علاوه بر آن، در کلانشهرها 
به خصوص در تهران تولید بنزین پتروشیمی که سرطان زا بود و همین طور ماده شیمیایی بنزن را متوقف کرد.برنامه‌ریزی خانم ابتکار در عرصه دیپلماسی محیط زیست و توجه به آن در اولویت قرار گرفت. »

آفتاب یزد

 

ابتکار و مولاوردی در دولت می‌مانند؟
 

 

چهره زنانه کابینه در ابهام 

همدلی| گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه دوازدهم وارد فاز جدیدی شده است و بیش از آن که حضور چه کسانی در کابینه اهمیت کرده باشد، غیبت برخی افراد در کانون گمانه‌زنی‌ها و شایعات قرار گرفت. در این میان موضوع از مردان کابینه به زنان حاضر یا غایب کابینه دوازدهم کشیده شده است.
روزهای گذشته در میان گمانه‌زنی‌های فعالان سیاسی و رسانه‌ای، عبدالله رمضان‌زاده سخنگوی دولت اصلاحات در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت:«خسارت بزرگیه نبود خانم ابتکار و خانم مولاوردی در دولت آینده.»
پایگاه خبری کلید ملی نیز در این باره نوشت:«شایعه‌هایی از کنارگذاشتن مولاوردی شنیده می‌شود. اگر این شایعه به حقیقت نزدیک باشد، امیدواریم روحانی گزینه‌ای داشته باشد که زنان و فعالان حوزه زنان چه مرد و چه زن که به روحانی رای دادند بتوانند به خود بقبولانند که از سر تدبیر بوده است و نه تحمیل.»
نویسنده این یاداشت ادامه داد:نتیجه حضور مولاوردی در چهارسال اول دولت روحانی، تغییر پارادایم غالب در حوزه زنان و خانواده بود... حضور مولاوردی در دوره اول دولت اعتدال، زنان و دختران کشور را امیدوار کرد که می‌توان در جستجوی عدالت بود.»در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: «این روزها اما این شایعات، پارادوکس غریبی را رقم می‌زند که همان کسی که زنان را فراخواند برای حضور در عرصه انتخابات و مطالبه حق خود از کشوری که نیمی از آن را سهم دارند، امروز با کدام میزان و به چه بهانه‌ای کنار گذاشته می‌‌شود؟بدون شک، اگر این اتفاق بیفتد دو حالت بیشتر متصور نمی‌‌شود یا او را به عنوان گزینه وزارت در نظر دارند که در این صورت، امور زنان کشور را چه کسی سکانداری می‌کند؟ و یا از زحمات او قدردانی می‌کنند و با او خداحافظی می‌کنند که این هشدار بزرگی است برای همه زنان حق‌طلب این کشور و دختران جوانی که می‌خواهند در آبادانی ایران و احقاق حقوق انسانی همه افراد این کشور تلاش کنند. به انتظار می‌نشینیم تا ببینیم روحانی با قلمرو مسلم حقوق زنان کشور چه می‌کند.»
گمانه‌زنی پیرامون غیبت ابتکار ومولاوردی
این موضوع از آن جا مطرح شد که برخی از رسانه‌ها فهرستی منتشر کردند و برخی آن را نزدیک به واقعیت اعلام کردند که در آن از دو زن مشهور کابینه یعنی معصومه ابتکار و شهیندخت مولاوردی خبری نبود.این دو زن مشهور در حالی در کابینه دوازدهم حضور داشتند که در چهارسال گذشته هدف تندترین حملات مخالفان دولت قرار داشتند. 
ابتکار و مخالفان دولت
معصومه ابتکار که پیش از این هشت سال در زمان دولت اصلاحات در راس سازمان محیط‌زیست بود، در چهارسال حضور در دولت روحانی به شدت از سوی مخالفان دولت درباره وضعیت محیط‌زیست کشور، ریزگردهای استان‌های جنوبی و غربی به خصوص خوزستان مورد انتقاد این رسانه‌ها و محافل بود، به گونه‌ای که برخی از نمایندگان مخالف دولت در مجلس نهم با ماسک در جلسه مجلس حضور پیدا کردند تا مخالفت خود را با معصومه ابتکار نشان دهند. این درحالی است که برخی از تحلیل‌گران اوضاع محیط زیست، بازگشت زندگی به تالاب هورالعظیم - که توسط وزارت نفت دولت احمدی‌نژاد خشکانده شده بود- احیای دریاچه ارومیه و حذف بنزین غیراستاندارد و بهبود کیفیت هوای کلانشهری چون تهران را مهم‌ترین اقدامات معصومه ابتکار می‌دانند. با این همه مخالفان وارد حوزه خصوصی او شدند و اتهاماتی را به مادر و همسر او نیز وارد کردند که البته از سوی وی تکذیب شد.
مولاوردی و مخالفان اصلاحات
شهیندخت مولاوردی نیز از جمله زنانی بود که حضور او در کابینه یازدهم با استقبال چشم‌گیر فعالان حوزه زنان همراه شد. او چندماه پس از تشکیل کابینه دوازدهم از سوی حسن روحانی به عنوان معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده برگزیده شد و در دوران چهارساله مدیریت خود در این سمت به خاطر پرداختن به موضوعاتی چون اصلاح قانون درباره ازدواج دختران زیر ۱۵سال، حضور زنان در استادیوم والیبال، بیان موضوع خرید و فروش کودک در کشور و اظهاراتی درباره اعدام مردان در سیستان و بلوچستان، با انتقاد مخالفان دولت، و در مواردی احضار قضایی روبه‌رو شد.از همین‌رو برخی موضوع فشار بر روحانی برای عدم استفاده از این دونفر در کابینه دوازدهم را مطرح کرده‌اند.در هفته‌های اخیر که موضوع چینش کابینه دوازدهم مطرح شده است، برخی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و فعالان حوزه زنان ضمن توصیه‌هایی به حسن روحانی خواستار حضور زنان در جایگاه وزیر در این دولت شدند. در این میان نام این دونفر نیز به عنوان وزیر توصیه شد.چند روز پیش فاطمه ذوالقدر، عضو هیات‌رئیسه فراکسیون زنان مجلس دهم، در این باره گفت:«157 نماینده بیانیه‌ای داشتند که در آن از رئیس‌جمهوری خواسته شده است با حضور زن در کابینه موافقت کنند. روزی که امضاهای نامه جمع‌آوری شد، ١۵٧نماینده از مجموعه ٢٠٠ نفر حاضر در صحن پای آن را امضا کردند. این رقمی است که نشان می‌دهد مجلس موافق انتصاب وزیر زن است. خوشبختانه این روزها در سطوح معاونت رئیس‌جمهوری، زنان توانمندی داریم که همان‌ها گزینه‌های مناسبی برای وزارت هستند.»‌ذوالقدر نام ابتکار و مولاوردی را در سطح وزارت مطرح کرد و افزود: «خانم مولاوردی برای پست وزارت آموزش‌وپرورش مطرح‌ هستند و خانم ابتکار حسب تجربه حضورشان در محیط زیست می‌توانند گزینه مناسبی برای وزارت کشاورزی باشند و حضورشان چیز دور از انتظاری نیست.»
ابتکار سفیر می‌شود؟
در هفته‌های گذشته این دو نفر هم در کانون گمانه‌زنی‌ها بودند و هم درباره حضور زنان در کابینه مورد پرسش رسانه‌ها قرار داشتند. چندی پیش برخی رسانه‌ها نوشتند که احتمال حضور محمود حجتی به جای وی در سازمان حفاظت محیط زیست وجود دارد و در صورت تحقق این امر معصومه ابتکار به عنوان سفیر مشغول به کار خواهد شد.معصومه ابتکار سه روز پیش در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا در کابینه دوازدهم حضور خواهد داشت یا نه، گفت:«اعضای کابینه با نظر رئیس جمهوری تعیین می‌شوند و رئیس جمهور مشخص می‌کند چه کسانی در کابینه باشند و ما هم تابع نظر ایشان هستیم.»
رایزنی مولاوردی با رئیس جمهور
شهیندخت مولاوردی خود نیز در هفته‌های گذشته مسئول رایزنی با حسن روحانی برای معرفی و انتخاب زنان سیاستمدار توانمند به عنوان عضوی از کابینه بود. درحالی که برخی از اخبار حکایت از منتفی شدن وزارت زنان است، در پاسخ به این سوال که آیا حضور زنان در کابینه بعدی منتفی شده است، می‌گوید: منتظر باشید، تا هفته دیگر مشخص می‌شود.مولاوردی با تایید لیست ٣٠ نفره از زنان سیاستمدار توانمند که از سوی نمایندگان مجلس برای او فرستاده شده، عنوان کرد: «ما هم بانک‌های اطلاعاتی داشتیم. جمعی از زنان اصلاح‌طلب هم لیست‌هایی را اعلام کرده‌اند.» وی تاکید کرد که رایزنی‌ها با رئیس‌جمهور به پایان رسیده است. معاون امور زنان رئیس‌جمهوری، در خصوص نگرانی‌ها از کاهش حضور زنان در کابینه دوازدهم، با طرح این سوال که چه کسانی چنین مطالبی را بیان کردند، اظهار کرد: «نمایندگان مجلس نظر خود را می‌دهند. من فقط می‌توانم این را بگویم که رایزنی‌ها انجام شده و باید بمانیم که به چه تصمیمی ‌می‌رسند.» وی تاکید کرد:«تعداد زنان در کابینه باید بیش از یک نفر باشند. البته بحث‌ ما درباره تعداد زنان در کابینه است که شامل معاونان رئیس‌جمهور هم می‌شود.»
تشکیل کمپین‌های حمایت از زنان کابینه
به هرحال حضور یا غبیت این دو زن اصلاح‌طلب کابینه دوازدهم می‌تواند نمونه‌ای از سمت وسوی گرایش دولت بعدی باشد. و این سئوال که روحانی ترجیح می‌دهد بخش زیادی از زنان رای‌دهنده به خود را راضی نگه دارد، یا تسلیم برخی محافل سیاسی مخالف حضور زنان در دولت خواهد شد؟
مولاوردی: از من حمایت نکنید
از همین رو برخی تشکل‌های اصلاح‌طلب روز گذشته با انتشار نامه و فعالیت‌های رسانه‌ای در فضای مجازی از رئیس جمهور خواستند که شهیندخت مولاوردی را همچنان در کابینه نگاه دارد، امری که البته با واکنش خود مولاوردی مواجه شد و وی در یادداشتی در کانال تلگرامی خود از حامیان ابقایش در دولت که دست به راه اندازی کمپین های مجازی زده‌اند خواست به حمایت‌های خود خاتمه داده تا به رئیس جمهور روحانی فشاری برای تصمیم گیری در این باره وارد نشو.در این یادداشت آمده است:«از صبح امروز موجی از حمایت‌ها در خصوص ابقای اینجانب در پست معاونت امور زنان و خانواده و ادامه حضور اینجانب در کابینه دولت دوازدهم در پی خبر مربوط به احتمال«حذف دو نفر از زنان عضو کابینه»در عرصه مجازی و مدنی شکل گرفته است که ضمن سپاس از ابراز لطف و محبت و حمایت تک‌تک عزیزان از طریق تماس تلفنی، ارسال پیام و راه‌اندازی کمپین‌های حمایت و ... ادامه این فعالیت‌ها را ضروری نمی‌دانم و مصرانه استدعا دارد از این لحظه به حمایت‌های خود خاتمه داده تا اجازه دهیم رییس محترم جمهوری در فضایی آرام و با در نظر گرفتن مصلحت و ملاحظات دولت، تدبیر کرده و اعضای کابینه خود را با اشراف و وقوفی که به مطالبات شما حماسه‌سازان ۲۹ اردیبهشت دارند، چینش نمایند.بدیهی است تشخیص و صلاح هر چه باشد چه در سنگر کابینه و چه در سنگر دیگر اینجانب خدمتگزاری بیش نبوده و با تمام توان در کنارتان خواهم بود.»

 

مجلس قوانین حمایتی از زنان را تثبیت کند

پس از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور، مطالبه‌ای در خصوص حضور وزرای زن در کابینه شکل گرفت که آقای روحانی نیز در وعده‌های خود به آن اشاره داشت. البته برخی معتقدند مسائل جامعه و مسائل بانوان بایستی به صورت ریشه‌ای‌تر مورد پیگیری قرار بگیرد، اما بسیاری نیز مطالبه حضور وزیر زن در کابینه دولت دوازدهم را پیگیری می‌کنند. ارزیابی شما از این موضوع چیست؟
من این موضوعات را جدای از هم نمی‌بینم و به عقیده من منافاتی با یکدیگر ندارد. اینکه ببینیم زنان جامعه امروز ما چه دغدغه‌ها و مطالباتی دارند و این مطالبات در تعارض با حضور یک وزیر زن در کابینه آقای روحانی است را من متناقض با هم نمی‌دانم. به باور من وقتی ما زنان را در حوزه تحصیل، آموزش و تجربیاتی که در طی این سال‌ها داشته‌اند بررسی می‌کنیم، می‌بینیم قادر هستند که در حوزه مدیریت عالی کشور نیز حضور موفقی داشته باشند. یکی دیگر از شاخصه‌های مدیران زن در جامعه امروز ایران پاکدستی آنهاست. یعنی در اختلاس‌هایی که در دولت قبل رخ داد اسمی از هیچ زنی نشنیدیم و نام هیچ زنی آلوده به رانت‌های اقتصادی، سودجویی و اختلاس نبود. بانوان در امتحانی که در طی این سال‌ها در راستای دغدغه‌هایی که در حوزه مسائل اجتماعی داشتند، بسیار سربلند بیرون آمدند و نمره خوبی دریافت کردند. مشخصه‌هایی که امروز به شدت برای مدیران عالی کشور نیاز است مانند پاکدستی، دغدغه‌مندی برای سلامت کشور، تحصیلات و تخصص در بسیاری از زنان وجود دارد. طبیعتا در حوزه آموزش و فرهنگ شاید بتوان ادعا کرد که تجربیات بیشتر و مناسب‌تری نیز وجود دارد و من هیچ اشکالی در مطالبه حضور وزیر زن در کابینه آقای روحانی نمی‌بینم. از سوی دیگر، فکر می‌کنم خواسته بجایی است که آقای روحانی در کابینه جدید خود از زنان در وزارتخانه‌ها استفاده کند. آنچه مسلم است اینکه به دلایلی که اشاره کردم زنان توانا و پاکدستی داریم که قادرند عهده‌دار این مسئولیت‌ها شوند. پیش از این نیز هرگاه به زنان میدان داده شده، نتایج خوبی گرفتیم. زنان در وزارتخانه‌هایی مانند وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و وزارت فرهنگ و ارشاد قادرند شایستگی‌های خود را به نمایش بگذارند که آغاز راهی بر حضور زنان شایسته در عرصه‌های مدیریتی عالی کشور باشد. وگرنه زنان متخصصی که در حوزه تجارت و یا حتی در حوزه نفتی وجود دارند، شایستگی‌های بسیار بالایی دارند. یک تجربه بسیار خوب و موفقی نیز در وزارت نفت وجود دارد که در ۴ سال گذشته شاهد حضور بسیار خوبی از زنان توانمند در سمت‌های مختلف و معاونت‌های وزارت نفت بودیم. بنابراین من فکر می‌کنم بسیار خوب است که آقای روحانی از زنان در کابینه خود بهره ببرد.
در خصوص نگاهی که معتقد است نباید زنان به دنبال وزارتخانه و کسب کرسی مدیریتی باشند چه توضیحی دارید؟

من به این موضوع اعتقاد ندارم که زنان مشکلات و مطالبات مهم‌تری دارند و نباید پیگیر حضور وزیر زن در کابینه شد. به عقیده من می‌توان پیگیر همه مطالبات شد و حضور وزیر زن نیز می‌تواند در کنار دیگر مطالبات از رئیس‌جمهور خواسته شود. می‌توان با حضور یک وزیر زن در کابینه دولت دوازدهم، راهگشا شد تا افراد شایسته‌ای در این مسئولیت‌ها قرار بگیرند. افرادی که امتحان خود را در مقاطع مختلف شغلی و زندگی پس داده‌اند و توانایی عهده‌دار شدن این پست‌ها را دارند. این موضوع بسیار خوب است و نشان از این دارد که نگاه جنسیتی در کشور کمرنگ شده است.
مشکلات اساسی زنان را در چه حوزه‌هایی می‌دانید و از نظر شما چگونه می‌توان این مشکلات را به صورت مطالبه از دولت دوازدهم پیگیری کرد؟
اینکه نگاه به زنان جامعه بر اساس توانایی‌ها، شایستگی‌ها و سایر ویژگی‌های آنها باشد. باید به حدی برسیم که اگر یک زن از یک مرد در هر پستی، شایسته‌تر بود، بتواند عهده‌دار آن مسئولیت شود و تنها به دلیل زن بودن، از کار برکنار نشود. وقتی این چنین عدالتی در کشور ایجاد شود، امکانات و موقعیت‌های شکوفایی در اختیار همه انسان‌های جامعه قرار می‌گیرد. دولت آقای روحانی ‌می‌تواند آغازگر مسیری باشد که در آن دریافت پست‌ها و مسئولیت‌ها، تنها بر اساس توانایی‌ها و شایستگی‌های افراد است. امروز زنان کشور ما مشکلات همه‌گیرتری دارند که باید به آن پرداخته شود. اما بحث حضور وزیر زن در کابینه، می‌تواند کورسوی امیدی برای زنان شود که شاید همراه با یک نگاه متفاوتی به مساله کودکان و زنان در کشور پرداخته شود و طریق آنها مشکلات بانوان و دیگر اقشار حل و فصل شود.
جز دولت، مجلس نیز وظیفه پیگری مطالبات مردم را دارد. مجلس دهم، فراکسیونی تحت عنوان زنان تشکیل داده است. عملکرد این فراکسیون را چگونه ارزیابی می‌کنید و چه مطالباتی را بایستی از حوزه مجلس پیگیری کرد؟
مجلس فعلی، زنان فعال و شایسته‌ای دارد که می‌توانند پیگیر حل و فصل مشکلات زنان شوند. مطالبات بسیاری می‌توان از مجلس داشت. زنان هنوز نیازمند قوانین حمایتی هستند. زنانی هستند، که به دلایل متعددی مانند صیغه‌های ثبت نشده، فرزندان‌ آنها قادر نیستند به موقع، شناسنامه دریافت کنند و از این حق خود محروم هستند. در مجلس شورای اسلامی نیز تصویب شده که صیغه‌های ثبت نشده، به صورت قانونی هستند اما این مشکلات برای بعضی فرزندان این جامعه وجود دارد. این فرزندان وقتی شناسنامه ندارند، دفترچه بیمه خدمات درمانی نیز ندارند و در معرض آسیب‌های بهداشتی قرار دارند. برابری حقوق‌ و مزایایی که زنان و مردان دریافت می‌کنند، قوانین بازدارنده خشونت‌ علیه این قشر، ایجاد بانک اطلاعاتی برای ثبت مشخصات افرادی که خشونت علیه کودکان و زنان انجام داده‌اند و... از دیگر مسائل زنان است. سن مسئولیت کیفری زنان ۹ سال است که آيا در شرایط اجتماعی امروز، دختران ۹ ساله باید مسئولیت کیفری داشته باشند؟ مسئولیت اجتماعی با مسئولیت شرعی تفاوت دارد. مسئولیت شرعی برای انجام فرایض است اما به عنوان شخصی که مسئولیت اجتماعی و کیفری دارد، سن ۹ سال بسیار عجیب است. بحث دیگری نیز که البته اکنون در دستور کار فراکسیون زنان است، بحث اجازه همسران برای خروج زنان از کشور است. دختران ۱۹ یا ۲۰ ساله‌ای داریم که مجرد هستند و برای خروج از کشور نیاز به اجازه از پدر ندارند، اما زنان ۵۰ ساله نیازمند اجازه همسران خود هستند. طرحی دیگری که اکنون در دستور کار فراکسیون زنان است افزایش سن ازدواج دختران از ۱۳ سال است. بر اساس آمار سال ۹۴ بیش از ۲۰۴ هزار ازدواج در سنین کمتر از ۱۸ سال و حدود ۳۰ هزار ازدواج در سنین کمتر از ۱۵ سال داشته‌ایم. من به عنوان کسی که در حوزه آسیب‌های اجتماعی فعالیت داشته نیاز جامعه را نسبت به پیشگیری‌های سطح اول و دوم احساس می‌کنم. اینکه ما بتوانیم ابزار حل مساله و مقابله با مسائل پیچیده جهان امروز را به فرزندان خود آموزش دهیم، بسیار مهم است، چرا که از این طریق، مهارت مقابله، حل مساله، تصمیم‌گیری و مسئولیت پذیری را فرا می‌گیرند. بانوان و پسران جوان ما نیازمند دریافت و آموزش مهارت‌های همسری هستند. با سونامی طلاق مواجهیم و باید راه حلی برای آن یافت. فرزندان ما باید بیاموزند که چطور برای کودکان خود مادری و پدری کنند. شرایط امروز با گذشته تفاوت‌های بسیاری دارد و این آموزش‌ها باعث می‌شود فرزندان ما در آینده والدین و همسران بهتری باشند. اینکه ما هنوز در آموزش و پرورش مددکار اجتماعی و روانشناس نداریم که در مدارس، تشخیص بدهند کودکان در معرض چه آسیب‌هایی قرار دارند و همچنین خصوصیات رفتاری آنها را پیدا کنند. ما هنوز هیچ غربالگری و بررسی دقیقی در مدارس نداریم که کودکان را در همان محیط آموزشی، کمک کنند. من فکر می‌کنم کشور ما نیازمند مشاوره‌های رایگان یا ارزان‌قیمت و همچنین با کیفیت است که دختران و پسران ما پیش از ازدواج مشاوره بگیرند و شرایط خود را بهبود ببخشند. در مجموع اما فراکسیون زنان عملکرد خوبی از خود به جای گذاشته است. در سال نخست، مداخلات مناسب و زیادی نداشتند اما اکنون به سمتی حرکت کرده‌اند که افق‌های بهتری برای آنها متصور می‌شویم. نمایندگان زن مجلس ارتباط خوبی با نهادهای مدنی گرفته‌اند و تلاش‌ می‌کنند بتوانند خواسته‌ها و نیازهای جامعه و زنان را به گوش سایر نمایندگان مجلس برسانند.
برخی معتقدند بحث‌های فرهنگی، یکی از چالش‌های کشور پس از معضلات اقتصادی است. ارزیابی شما از این موضوع چیست؟
من لزوم تغییر و تحول در طرز نگاه به مسائل فرهنگی را بسیار جدی می‌بینم. جامعه همواره در حال تغییر و تحول است. اگر به ۱۰ سال گذشته نگاه کنیم، مشاهده می‌کنیم که تغییرات اجتماعی به‌سرعت اتفاق افتاده است و وضعیت اجتماعی امروز تفاوت‌های بسیاری با گذشته دارد. ما نیازمند یک وزارت فرهنگ هستیم که نگاه بازتری به مسائل داشته باشد و این امکان را بدهیم که در حوزه‌های فرهنگی، هنر و حتی ورزش، پتانسیل‌های جامعه شکوفا شود. در همین حوزه‌ها نیز شاهد موفقیت‌های روزافزونی از سمت جوانان و زنان هستیم. با این ظرفیت‌های بالایی که در کشور داریم، اگر نگوییم که مدیران فرهنگی کشور باید از جامعه و استعدادهای آنها فراتر رود، باید حداقل همپا با آنها پیش برود. البته من رسالت بسیار بالاتری را برای دستگاه‌های فرهنگی کشور قائل هستم و معقتدم در حوزه‌هایی مانند کتاب، سینما، تئاتر، موسیقی و... باید نقش بسیار موثرتری داشته باشد. دستگاه‌های فرهنگی به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد لازم است با سرعت و چابکی بیشتری کار کنند.
عملکرد زنان در دولت یازدهم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
بسیاری معقتدند که اگر آقای روحانی از وزرای زن استفاده کند، به شدت عملکرد آنها زیر ذره‌بین قرار می‌گیرد و مدیریت آنها مورد نقد قرار می‌گیرد که به نوعی حضور آنها یک تجربه ناخوشایند به حساب می‌آید و در سال‌های بعد، روسای‌جمهور آتی اجازه چنین ریسکی به خود نمی‌دهند. ولی من چنین عقیده‌ای ندارم. هر وزیر و هر مدیری ممکن است دچار کاستی‌هایی شود. عملکرد زنان در ۴ ساله گذشته نشان می‌دهد که زنان پرتلاش و توانمندی داریم. احیای دریاچه ارومیه، دستاورد بسیار مهمی بود که دکتر ابتکار موفق شد این امر را میسر سازد. دکتر مولاوردی با نگاهی بسیار صحیح و انسانی نسبت به وظایف خود تلاش‌های ارزشمندی صورت دادند. در این حوزه‌ها کارنامه بسیار خوبی از زنان شاهدیم. من فکر می‌کنم تجربه همین چند نفر، کارنامه و نمره بسیار قابل قبولی را به ما نشان می‌دهد که ما اکنون بتوانیم با اطمینان خاطر و اعتماد از زنان دیگری نیز استفاده کنیم. طی ۴ سال گذشته اتفاقات بسیار خوبی رخ داد امروز مدیران زن از آن سربلند هستند، پس دیگران هم هستند که بتوانند مناسب بالاتری کسب کنند. همان‌طور که مردان کاستی‌هایی داشته‌اند، زنان نیز ممکن است کاستی‌هایی داشته باشند و نباید در بررسی کارنامه آنها تنها نیمه‌خالی لیوان را دید.
به نظر می‌رسد در حوزه مدیریت شهری نیز زنان توانمندی‌های بالایی برای حضور داشته باشند. نظر شما درمورد حضور زنان در عرصه‌های مختلفی مانند معاونت‌ها و شهرداری‌های مناطق در بحث مدیریت شهری چیست؟
در دوره‌های گذشته زنانی بودند که در سمت‌های مختلف شهرداری مانند شهرداران مناطق حضور داشتند و تجربه همکاری مشترک با این افراد را داشته‌ام. از نظر من واقعا تجربه خوبی در این حوزه شاهد بودیم. شهردار یکی از منطقه ۷ تهران که یک زن بود کمک کرد در این قسمت از شهر، زیرساخت‌های بسیار خوبی برای کودکان ایجاد شود و کودکان این منطقه شرایط بهتری داشته باشند. دغدغه‌ها، حساسیت‌ها و ریزبینی‌های زنان در مسائل شهری و همچنین پاکدستی‌ آنها باعث می‌شود که بتوانند عملکرد بسیار خوبی در حوزه مدیریت شهری از خود به جای بگذارند.

آرمان امروز

تصمیم نمایشی شورای شهر در قبال شهردار شدن یک زن،مورد عجیب الهه کولایی

 پس از سال ها تلاش مستمر افراد و گروه ها مختلف، به نظر می رسد حالا رفته رفته موضوع کنار گذاشتن خط کشی های جنسیتی و به طور خاص در حاشیه بودن حضور نیمی از جامعه یعنی زنان، رنگ شعارگونه خود را از دست می دهد و
در عمل تبدیل به یک مطالبه ملی می شود
به موازات به وجود آمدن پررنگ تر از قبلِ برچیده شدن محدودیت های اجتماعی بانوان مانند حضور در اماکن ورزشی، در سطحی بالاتر و کلان تر موضوع توجه به توانمندی های سیاسی و مدیریتی زنان در اشل‌های مختلف سیاسی نیز در حال پیگیری است. حالا جدای از خواست عمومی مردم و برخی از چهره های 
سیاسی مبنی بر حضور وزرای زن در کابینه ریاست جمهوری حال و آینده، شهرداری پایتخت کشور، یک خانم را در میان گزینه های اصلی خود در پیشگاه شورای شهر می بیند.
الهه کولایی، فعال سیاسی اصلاح طلب که نامش در میان هفت گزینه نهایی شهرداری تهران دیده می شود، این روزها روایت متفاوتی از عنوان شدن نامش برای جانشینی قالیباف دارد. نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی که چهره ای شناخته شده در حوزه های سیاسی به شمار می رود و فعالیت های انتخاباتی او در حوزه زنان برای بسیاری از مردم روشن است، حالا به شدت به دنیال تحت تاثیر قرار دادن شورای شهر منتخب مردم تهران است
کولایی در آخرین نشست خبری خود از آماده‌سازی برنامه‌ای منسجم و مدون برای شهردار شدن خبر داد.
عضو شورای هماهنگی مجمع زنان اصلاح‌طلب درنشست خبری خود با بیان اینکه برنامه‌هایم برای اداره شهر در حال نهایی شدن است و در حال رایزنی با افراد مختلف برای چیدن معاونین و. .. هستم، در خصوص برخی اظهارنظرها و شائبات مبنی بر کاندیدای پوششی بودن، تصریح کرد: «وقتی که به من پیشنهاد شد که نامزد شهرداری تهران شوم اصلا در این مورد فکر نکرده و برنامه‌ای نیز در این خصوص نداشتم اما به عنوان فعال اصلاح‌طلب هر زمانی که کمکی از من خواسته شد دریغ نکرده و سعی کردم سهم خود را برای تسهیل جریان اصلاحات ادا کنم و در این موقعیت نیز بر خود تکلیف دانستم که به عنوان یک استاد دانشگاه زن و فعال سیاسی که به برابری انسان‌ها اعتقاد دارد پا به میدان گذاشته و سعی دارم در کنار نگاه سخت‌افزاری به شهر به جنبه‌های اجتماعی شهر نیز توجه شود.» کولایی البته جملات دقیق تری نیز به زبان آورد که می‌تواند تاسف آور باشد. وی خاطر نشان شد که در ابتدا صرفا قرار بود نقشی ویترینی برای روند انتخاب شهردار 
در شورای شهر ایفا کند و نمایندگان شورای 21نفره فکر نمی‌کردند او این اندازه ماجرای شهردار شدن را جدی بگیرد و برنامه‌ها‌ی کلان مدیریت شهری ارائه کند. نکته‌ای که می‌تواند و باید تکلیف مردم رای‌دهنده را با منتخبین‌شان روشن کند. اگر بنا باشد مبنای رایی که به پای افراد ریخته می‌شود مسئله‌ای جز اندیشه‌ها‌ی اصلاح طلبانه در راستای احقاق حقوق تمام ملت باشد و هنوز در تصمیم‌گیری‌ها‌ی خرد و کلان با شیوه‌هایی خاص، نیمی از مردم جمهوری اسلامی ایران را نادیده بگیرند، مشخص می‌شود که نمایندگان از اساس متوجه نشده اند چرا جایگزین امثال دوستان آقای شهردار شده‌اند.
در نشست خبری مذکور، کولایی همچنین با بیان اینکه به عنوان یک فعال اصلاح‌طلب موظف هستم همه آبرو و اعتبارم را پای کار بیاورم تا جریان اصلاحات موفق شود، یادآور شد: «البته این را هم پذیرفته‌ام که عالم سیاست تابع یکسری از قواعد، جریانات و نظرات سیاسی و مختلف است و امیدوارم در یک رقابت سازنده و نه مخربی که شکل می‌گیرد همه کاندیدا بتوانند با یکدیگر رقابت کنند
کولایی بنا به سوابق، تجارب و حوزه‌ها‌ی عملکردی پیشینش شاید نتواند مدیریت پرفشارترین و بحرانی‌ترین دوره شهرداری تهران را تاب بیاورد. هنوز هم بدون شک برای تصدی شهرداری تهران نام گزینه‌ها‌ی جدی تری مانند مهرعلیزاده در میان است. مسئله اما از اساس چیز دیگری است. رئیس جمهوری در ایام انتخابات از لزوم کنار گذاشته شدن تبعیض‌ها‌ی جنسیتی و توجه به شایسته سالاری سخن گفت. اتفاقی که بدون شک مردم آن را در انتخاب کابینه از حسن روحانی مطالبه خواهند کرد و در صورت تحقق مسئله‌ای در تضاد با وعده‌های داده شده، این بار سنگر مردم سکوت نخواهد بود
از سوی دیگر پس از پشت سر گذاشتن آن اندازه حاشیه در مورد لیست شورا، پذیرفته شد که 
منتخبین شورای شهر جدید بر مبنای فاکتورهایی خاص امروز در آستانه تشکیل رسمی شورای پنجم قرار گرفته اند. فاکتورهایی که روح اصلاح طلبی آن در تضاد با عوام فریبی، شعارزدگی و استفاده ابزاری از مفاهیم و اشخاص حقیقی یا حقوقی است.
بدون شک اگر مشخص شود که نمایندگان شورای شهر با رفتاری عوام فریبانه و تنها برای کاهش فشارهای اجتماعی نام الهه کولایی را در لیست گزینه‌ها‌ی نهایی شورا قرار داده اند، بی‌هیچ اغماضی باید مورد مواخذه قرار گیرند؛ امروز اگر بتوانند با دستمایه قرار دادن شعارگونه مسئله توجه به حقوق نیمی از افراد جامعه امور خود را پیش ببرند، فردا روز می‌توانند حقوق تمام ملت را زیر پا بگذارند و این خشت تا ثریا کج خواهد رفت بی آن که مهار شود. شعار به عقب بر نمی‌گردیم مورد نظر مردم را، زنان و مردان دوشادوش یکدیگر سر دادند و حالا نمی‌توان از نو در مورد نیمی از رای دهندگان روندی قهقرایی طی کرد. قهقرا در لغت یعنی سر به سمت جلو باشد و حرکت به عقب انجام گیرد. فروگذاری از احقاق حقوق زنان، واژه‌ای مناسب تر از حرکت قهقرایی ندارد. حالا الهه کولایی نشان داده که به درستی متوجه این مسئله مهم شده و با شجاعت تمام و پرهیز از محافظه کاری که برخی آقایان آن را لازمه بقای سیاسی خود می‌دانند، در نشستی خبری حقایق مربوط به ملت را بیان کرده است. فارغ از این که کولایی در مقایسه با دو سه نام اصلی گزینه‌ها‌ی شهرداری می‌تواند انتخاب اصلح باشد یا نه، بدون شک روحیه توام با شجاعت و اصلاح طلبانه او قابل تقدیر است.

آفتاب یزد

به کانال سرزمین جاوید بپیوندید : telegram.me/sarzaminjavid

0 0
پروانه سلحشوری   1396/5/9 16:00:58

روحاني بهانه‎ای بر ای عدم انتخاب وزیر زن ندارد

سال‎هاست که به زنان می‎گویند شما تجربه کافی برای حضور در راس یک وزارتخانه را ندارید
فردی مثل نجفی که شخصیت برجسته‎ای نيز دارد و مدیر لایقی است برازنده شهرداری شهر تهران است
جامعه باید نسبت به آسیب‎هایی مانند كودك آزاري که در آن رخ می‎دهد حساس شود و از حالت بي‎تفاوتي در بيايد
دایره جرم به قدري در کشور ما تنگ شده است که هر حرکتی ممکن است جرم محسوب شود
کاش ما بتوانیم نسبت به مسائلی که در قرآن آمده وفادار بمانیم
جریان اصولگرایی به درستی دریافته که با بدنه اجتماعی فاصله گرفته است
ما در طول سال‎های بعد از انقلاب در ميان بانوان‎مان مدیر میانی قوی تربیت نکردیم اما باید از یک جایی شروع کنیم
فراکسیون امید به خوبی می‎داند که طیف‎های مختلف از رییس جمهور حمایت کردند و هر کدام انتظاراتی را دارند
کسانی که در دولت یازدهم کارآمد بودند بايد بمانند و آن‎هایی که کارایی لازم را نداشتند حذف شوند
نباید به افراد ناکارآمد، دوباره اجازه حضور در كابينه را داد
زنان باید در سطح معاونت‎های تمامی وزارتخانه‎هاحضوري پررنگ داشته باشند.
این الزام که فقط اصلاح طلبان در کابینه حضور داشته باشند درست و قابل قبول نيست
به نظر من ایراد از فردی مانند تتلو نیست ایراد از آن‌هایی است که این برداشت را از این آدم می کنند
مطالبه زنان از جنس سهم خواهی جناحی یا سیاسی نیست
مطالبه زنان براي حضور در كابينه مطالبه‎اي از جنس سهم خواهی نیست مطالبه به عنوان نیمی از اعضای جامعه است
باید در رده‌های پایین مدیریتی و در سطوح میانی از زنان استفاده شود و این موضوع را به عنوان مطالبه مطرح می‎کنیم
درست است که ما به خوبی نتوانستیم مدیر قوی در میان بانوان پرورش دهیم اما نمی‎توان گفت که مدیر قوی در میان خانم‎ها وجود ندارد
خاستگاه اجتماعی تتلو مشخص است اما این موضوع كه افراد جریان محافظه کار از این آدم استفاده سیاسی می‎کنند باید زیرسوال برود
اولین بار قبل از انتخابات ریاست جمهوری بود که یک گفت‎وگوی مفصل دو ساعته را با او در یکی از ساختمان‎هاي ستاد روحانی در خیابان فاطمی انجام دادیم. در آن گفت‎وگو از آخرین وضعیت انتخاباتی و فعالیت‎های رقبای روحانی سخن‌گفتيم. معضلات و مطالبات زنان برای دولت آینده را در کنار بحث‎های فرهنگی با یکدیگر مرور کردیم. با وجود سنگینی کار ستادی، خستگی جلسات متعدد و همچنین سفرهای استانی، با صبر و حوصله مادرانه‎اش به تمامی سوالات ما پاسخ داد و سرانجام قولی از او گرفتیم تا قرار بعدی ما بعد از ایام انتخابات و در محل دفتر روزنامه باشد. بعد از انتخابات باتوجه به جلسات بهارستان و مشغل فراوان یک نماینده مجلس و انتخاب مجدد او به عنوان رییس فراکسیون زنان و همچنین تداخل آن روزها با ماه مبارک رمضان، دیدار دوم کمی به تاخیر افتاد اما او سر قولش ماند و در اولین روز آغاز تعطیلات دو هفته بهارستان راهی دفتر روزنامه شد. نماینده مردمي که اهل تشریفات و بوروکراسی اداری نبود، راننده‎اش او را به دفتر روزنامه رسانده بود و به تنهایی بقیه مسیر را آمد و با همه سلام و احوالپرسی کرد و به دفتر جلسات رفت.او دانش آموخته هند بود و با حضور در لیست امید توانسته بود به عنوان نماینده مردم تهران در مجلس حضور یابد و تجربیاتش را در اختیار جوانان و کشورش قرار دهد.او از مشكلاتي كه اين روزها گريبان‌گير جوانان است نگراني دارد ولي مي‌گويد در مجلس به دنبال حل مشكلات است. در ادامه، گفت‎وگوی«قانون» با پروانه سلحشوری،عضوفراكسيون اميد و رییس فراکسیون زنان را می‎خوانید:
ما شاهد این بودیم که برخی از اعضای فراکسیون امید، نامه سوال از رییس جمهور در خصوص موسسات مالی و اعتباری که توسط مخالفین دولت در حال جمع آوری بود را امضا کردند، این اقدام با چه هدفی صورت گرفت؟
تا جایی که من در جریان این موضوع هستم، ابتدا به دوستان گفته شده بود می‎خواهیم بیانیه‎ای در خصوص مسائل پیش آمده با موسسات مالی اعتباری در مجلس خوانده شود(یعنی شبیه بیانیه درخواست از رییس جمهور برای انتخاب وزیر زن در کابینه) اما بعد از اینکه امضای نمایندگان را جمع کردند، به یک‌باره موضوع طرح سوال مطرح شد. بنده آن روزی که این اتفاق در مجلس افتاد، حضور نداشتم و آن نامه را امضا نکردم اما دوستانی که بعد از این اتفاقات متوجه شدند که ماجرای نامه، بیانیه نیست و سوال از ریيس جمهور مطرح است امضای خودشان را پس گرفتند.گفتني است برخی با این اقدامات به دنبال اهداف پنهانی بودند که تا این لحظه موفق نشدند به خواسته خود برسند.
به نظر شما به عنوان رييس‌فراكسيون زنان، موانعی که مانع حضور زنان در راس قدرت می‎شود چیست؟
سال‎هاست که به زنان می‎گویند شما تجربه کافی را برای حضور در راس یک وزارتخانه ندارید و نخست باید رده‎هاي مدیریتی را طی کنید. روند درستی برای حضور زنان در راس قدرت طی نشده‎است. یک نگاه کلی به سطح منطقه بیندازید افغانستان،عراق و بسیاری از کشورهای جهان سوم نیز در کابینه دولت‎های‌شان وزیر زن حضور دارد اما نمی‎دانم چرا این موضوع در ایران حالت تابو پیدا کرده‌است. مشخص نيست چرا وقتی نوبت به زنان می رسد عرصه به اين حد تنگ شده و موضوعاتی همچون شایسته سالاری مطرح می‎شود. روزی که در مجلس برای درخواست از رییس جمهور در راستای حضور زنان در کابینه امضا جمع می‎کردیم یکی از نمایندگان مجلس به من گفت در صورتی امضا می کنم که بنویسید وزیر زن اصلح باشد. باید به این نمایندگان و حامیان این تفکر گفت چگونه می‎توانید ثابت کنید که وزرای مردی که در کابینه حضور می‎یابند اصلح ترین گزینه موجود هستند. در مورد زنان چون فرصت کمتر به آن‎ها داده شده تعداد کمتری توانستند خود را به عنوان نخبه مطرح کنند و در این میان انتخاب فرد اصلح کار سختی نیست. مطالبه زنان از جنس سهم خواهی جناحی یا سیاسی نیست مطالبه به عنوان نیمی از اعضای جامعه است. نیمی از جامعه را به هر بهانه‎ای در حوزه قدرت وارد نکنید در حالی که جایگاهی مانند وزارت اگر به یک زن شایسته داده شود به خوبی می‎تواند توانایی و شایستگی خود را نشان دهد. در زمان احمدی‎نژاد با تمام نقدهایی که به او و عملکردش مطرح است اما از وزیر زن در کابینه‎اش استفاده کرد و به طور نسبی همه طیف‎های سیاسی، عملکرد خانم دستجردی را مطلوب ارزیابی می‎کنند.
تربیت نشدن مدیر میانی قوی در میان بانوان چقدر با غیبت آن‎ها در راس قدرت ارتباط دارد؟
ما در طول سال‎های بعد از انقلاب در ميان بانوان‎مان مدیر میانی قوی تربیت نکردیم اما باید از یک جایی شروع کنیم. درست است که ما به خوبی نتوانستیم مدیر قوی در میان بانوان پرورش دهیم اما نمی‎توان گفت که مدیر قوی در میان خانم‎ها وجود ندارد. باید در رده‌های پایین مدیریتی و در سطوح میانی از زنان استفاده شود و این موضوع را به عنوان مطالبه مطرح می‎کنیم که زنان باید در سطح معاونت‎های تمامی وزارتخانه‎هاحضور پررنگ داشته باشند.
در گذشته اعلام کرده بودید سطح پايين مطالبه بانوان حضور وزیر زن در کابینه است؛ با این اظهارات، انتظارات خود از دولت را پایین آوردید؟
نه، ما هنوز از خواسته قبلی خود که حضور زنان در هیات دولت به عنوان وزیر است کوتاه نیامده‎ايم و در این راستا همه تلاش خود را به کار خواهیم گرفت. بیانیه حضور زنان در کابینه را 157 نفر از نمایندگان طیف‎های گوناگون در مجلس جمع آوری کردند. مجلس حمایت خودش را اعلام کرده و ادامه کار در دست دولت است که به نظر می‎رسد بهانه‎ای نیزبرای عدم انتخاب وزیر زن در دستش نیست.
کدام وزارتخانه‎ها می‎تواند محل مناسب‎تری برای فعالیت زنان به عنوان وزیر باشد؟
هر فردی در هرکجا که تخصص دارد و شایسته است باید مورد استفاده قرار گیرد. اما باتوجه به ویژگی‎های زنان به نظر می‎رسد در حوزه‎هایی مانند بهداشت‎ودرمان، وزارت علوم و فناوری و آموزش و پروش بتوانند عملکرد بهتری از خود ارائه دهند.
برخی مطرح می‎کنند وزیر زنی که بدون اذن شوهرش نتواند از کشور خارج شود، چه کارایی می تواند داشته باشد؟
من فکر می کنم زنی که شایستگی وزیر شدن را داشته باشد به خوبی از پس اداره خانواده خودش برخواهد آمدو با مشکلات سطحی این چنینی روبه‌رو نخواهد شد.
باتوجه به گمانه‎زنی‎ها و سهم‎خواهی‎هایی که در خصوص کابینه انجام می‎شود، فراکسیون امید چه اقداماتی را در اين زمينه انجام داده است؟
چند وقت پیش فراکسیون امید با رییس جمهور جلسه داشت. موضع فراکسیون امید در رابطه با کابینه به هیچ عنوان موضوع سهم‎خواهي نیست. فراکسیون امید به خوبی می‎داند که طیف‎های متفاوتی از رییس جمهور حمایت کردند و هر کدام انتظاراتی را دارند امابیشتر، کارآمدی و حمایت از رویکردی که مردم در انتخابات از آن حمایت کرده‎اند مد نظر ماست.
باتوجه به همسویی بیشتر این مجلس و دولت به نظر می‎رسد روحانی دستش برای انتخاب اعضای کابینه‎اش بازتر است، نظر شما در این خصوص چیست؟
به طور طبیعی این مجلس با مجلس قبلی از لحاظ تفکر سیاسی حاکم بر آن تفاوت دارد ولی این را نيز در نظر بگیرید که اصولگرايان معتدل در كنار اصلاح‌طلبان در انتخابات از روحانی حمایت کردند. پس این الزام که فقط اصلاح طلبان در کابینه حضور داشته باشند درست و قابل قبول نيست. من امیدوار هستم کسانی که در کابینه روحانی در دوره یازدهم کارآمد بوده‎اند بمانند و آن‎هایی که کارایی لازم را نداشتند حذف شوند نباید به افراد ناکارآمد مجدد اجازه حضور داد.
نظر شما در خصوص نقدهایی که در این روزها به شورای عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان مطرح می‎شود چیست؟
به نظرمن شورای سیاست‌گذاری اصلاح‎طلبان از آغاز زمان شروع به کار خود توانست موثر واقع شود. تصمیماتی که آن مجموعه به ویژه در مورد لیست مجلس گرفت خوب و قابل دفاع بود. اما بعد از لیست مجلس، لیست شورای شهر نيز توانست به طور کامل رای آورد و با وجود انتقادات مطرح شده از سوی برخی، مردم مجدد به تصميمات اين مجموعه اعتماد کردند و دوباره رای دادند. شورای سیاست‌گذاری کارنامه قابل قبولی دارد و نباید اجازه داد این شورا تعطیل شود یا از مسیر اصلی‎اش دور شود. اما با اعمال یک سری روش‎ها راهکارهای جدید باید رضایت منتقدانی را که برخی از نقدهای آن‎ها منصفانه است جذب کرد.
شورای شهر یکدست می تواند برای شهر مفید باشد؟
امیدوارم این شورا یک شورای مفید و موفق باشد، البته همان‎گونه که می‎دانید آن‎ها یکدست نیستند و از طیف‌های مختلف اصلاح طلبی تشکیل شده‎اند.
چه فردی را برای شهردار آینده تهران مناسب می‎دانید؟
من بر خلاف برخی که معتقدند یک فرد علوم انسانی خوانده باید در شهرداری روی کار بیاید مخالفم، شهردار تهران بايد تکنوکرات انتخاب شود. این موضوع که شهر از لحاظ بحث‎های فرهنگی و اجتماعی نیاز به رشد و شکوفایی دارد موضوعی صحیحی است اما پيگيري اين مساله از طریق معاونت فرهنگی- اجتماعی امكان پذير است. معاونت فرهنگی- اجتماعی شهرداری را در اختیار کسی بگذارند که در حوزه‎های مرتبط صاحب تفکر و قدرت مدیریت است.اما نیاز است که یک فرد تکنوکرات در شهرداری روی کار بیاید. فردی مثل نجفی که شخصیت برجسته‎ای دارد و مدیر لایقی است برازنده شهرداری شهر تهران است.
در روزهای گذشته شاهد اتفاقات تلخی در زمینه کودک آزاری بودیم، مجلس در راستای کاهش معضلات این چنینی چه برنامه‎هایی دارد؟
این تعرضات جدید نیست و امروزه جامعه نسبت به آن‎ها حساس شده است. من همیشه به عنوان یک جامعه‌شناس تاکید داشتم که جامعه باید نسبت به آسیب‎هایی که در آن رخ می‎دهد، حساس شود. جامعه باید از حالت بی تفاوتی در بیاید. وقتی زن به عنوان یک ابزار برای فرزندآوری مطرح شد و همه نگاه‎ها و تفکرات در خصوص او در این حوزه است موجب می‎شود جامعه به سمت رفتارهای پرخطر حرکت کند.
ما در مجلس از سال گذشته کار و تحقیق بر روی لایحه حمایت از کودکان که پنج سال قبل به مجلس آمده را آغاز کردیم. این لایحه در دستور کار مجلس قرار گرفت و کمیسیون قضایی اعلام کرد که روی آن کار نمی‌کند. بنابراین تصمیم بر این شد ما در فراکسیون زنان یا کمیسیون فرهنگی روی این پرونده تحقيق و بررسي‎هاي لازم را انجام دهيم. البته باتوجه به شرایطی که پیش آمد فکر می کنم کمیسیون قضایی نيز به این نتیجه رسیده که باید به این موضوع ورود کند.
در صفحه شخصی اینستاگرام‌تان پیرامون بحث فیلترینگ مطرح کردید که دایره جرم را به قدری تنگ کردیم که بسياري از مسئولان نیز در برخی مسائل جزو مجرمین به شمار می‎روند، در اين باره توضيح مي‌دهيد؟
مدت‎هاست دوستان می‌گویند چرا توییتر نداری و من علت اینکه چرا توییتر ندارم را توضيح دادم. من معتقدم حق ندارم در حالی که نماینده مردم هستم فراتر از مردم پيش بروم؛ اگر مردم توانستند به توییتر بدون هیچ فیلتری دسترسی داشته باشند، آن زمان من نيز می‎توانم. متاسفانه دایره جرم به قدري در کشور ما تنگ شده که هر حرکتی ممکن است جرم محسوب شود.
در مورد ورود زنان به استادیوم‎ها اقدام خاصی صورت نگرفته است؟
همه جای دنیا ورزشگاه یک محیط تفریحی برای خانواده‎ها به شمار می‎رود. در حال حاضر حضور زنان در ورزشگاه‎ها برای تماشای بازی والیبال تا حدودی آزاد شده است. در این خصوص اقداماتی صورت گرفته و حتی قرار بود وزیر ورزش در خصوص توضیح دلایل جلوگیری از حضور زنان به ورزشگاه‎ها به مجلس فراخوانده شود که قول دادند وضعیت را بهبود ببخشند.
چرا شما به عنوان نماینده مجلس در ورزشگاه حضور پیدا نمی کنید؟
تا زمانی که دختران و زنان ما به صورت انتخابی و گزینشی وارد استادیوم می‎شوند، من به آنجا نمی‎روم. من از رانت برخوردارم و به راحتی می‎توانم به آنجا بروم اما می‎خواهم وقتی که همه زنان توانستندبه راحتی به استادیوم بروند آن روز من نیز در کنار سایرین در استادیوم باشم.
به نظر می‎رسد حضور شخصيت‌هایی مانند شما می‎تواند تابو حضور زنان در ورزشگاه را بشکند؟
اگر نظر شما این است که من از رانتم استفاده کنم عیبی ندارد و اگر این موضوع بتواند به نفع جامعه و زنان باشد به طور حتم این کار را خواهم کرد.
این مشکلاتی که در حوزه زنان با آن روبه‎رو هستیم یک نوع تنگ نظری مردانه است یا به مسائل دینی بر می‎گردد؟
به نظرم بیشتر از موضوعات دینی و فرهنگی، نظام مرد سالار است که حاکمیت خود را از طریق دین اعمال می‌کند. در زمان پیامبر زن ها با ايشان بیعت می‎کردند و به جنگ می‌رفتند حتی در حماسه عاشورا حضور پررنگ زنان و نقش ویژه آن‎ها را می‌بینید. در حالی که در 1400 سال قبل در اروپا فقط فرزند اول ارث می‎برد، اسلام برای دختران حقی در نظر می‎گیرد و به آن‎ها حق بیعت کردن(رای دادن) داده است. در قرآن اسم ملکه سبا را داریم. ملکه سبا پادشاه کشور خودش بوده است و حکومت می‎کرده اما امروز در تفسیر رجل سیاسی شاهد آن هستیم که موضوعات به گونه‎ای دیگر تعبیر می‎شود.
کاش ما بتوانیم نسبت به مسائلی که در قرآن آمده وفادار بمانیم.نظام مرد سالار تفسیر مردانه از دین دارد چون مردان مفسران دین بودند این گونه تفسیر ارائه داده اند.
دلیل اصلی که امروز خشونت در جامعه ما زیاد شده چیست؟
ایراد ما این است که در خصوص همه مسائل به دنبال قانون می‎گردیم. بسياري از مسائل نیاز به قانون ندارد. این جامعه است که باید یک فکری به حال خودش کند. مردم انتظار دارند آن کسانی که مسئول است یک اقدامي انجام دهد كه اين درست نيست. مسئولان نمی توانند به طور مستقیم در کوچک‌ترین مسائل ورود کنند و اثر گذاری لازم را داشته باشند.
پدیده تتلوو ارتباط او با اصولگرایان راچگونه‌ارزیابی می‎کنید؟
جریان اصولگرایی به درستی دریافته که با بدنه اجتماعی فاصله گرفته است. از همین رهگذر و به علت عدم ارتباط باآنچه دربستر اجتماعی رخداده و نیز فاصله اجتماعی ایجادشده، این جریان در انتخابات‌های اخیرنتواسته است به نتیجه مطلوب خود برسد. اکنون کنشگران درعرصه اجتماعی از نظر هنجاری و ارزشی با نسل اول انقلاب در چهل سال پیش تفاوت‌های بسیاری دارند. درطی این سال‌ها همیشه ازطرف حاکمیت مقوله فرهنگ با تغییرات اجتماعی وفرهنگی هماهنگ نبوده و در راستای این تغییرات، سیاست‌گذاری نشده است، بلکه بیشتر، امری دستوری و همواره نگاه از بالابوده است. اکنون این تفاوت درنگرش‌ها بروز و ظهور بیشتری یافته است. تتلو یکی از هزاران جوانی است که متفاوت از ما زندگی می کند. به نظر من ایراد از فردی مانند تتلو نیست ایراد از آن‌هایی است که این برداشت را از این آدم می کنند. خاستگاه اجتماعی تتلو مشخص است اما این موضوع كه افراد جریان محافظه کار از این آدم استفاده سیاسی می‎کنند باید زیرسوال برد. اگر جریان اصولگرایی به این موضوع رسیده باشد که دلیل رای نیاوردنش فاصله اجتماعی است که با مردم گرفته و سعی در کم کردن این فاصله دارد اقدام بسیار خوب و پسندیده‎ای است. اما برای جبران این فاصله با اجتماع، به سراغ گزینه منفوری رفته و فرد مناسبی را انتخاب نکرده است. بهتر بود به جای اقدامات این چنینی باشادی‌ساده مردم و برگزاری کنسرت‎هامخالفت‌نکند.
این امکان وجود دارد این نزدیک شدن به اجتماع تا انتخابات مجلس 98 یا ریاست‌جمهوری آینده ادامه داشته باشد و دوباره به روند قبلی برگردد؟
اگر با این روش بتوانند به موفقیتی دست یابند آن زمان جامعه از آن‎ها انتظار دارد و به این طیف اجازه نخواهد داد که به رفتارهای گذشته خود برگردد.
به نظر می‎رسد شبکه‎های اجتماعی نیز در محقق شدن برخی موضوعات و مطالبه‌گری‌‎ها بی تاثیر نیست؟
شما ببینید در گذشته علیه زنان چه قدر مطالب زشت یا مسخره کننده وجود داشت، در این خصوص جامعه نقد را از خودش شروع کردو بعد به وضوح مسائل این چنینی در فضای مجازی کمترشد و به نوعی آن فرهنگ‎سازی مورد نیاز شکل گرفت. من با مهندسی کردن فرهنگ مخالفم. فرهنگ ازجنس سخت افزارنیست که بخواهیم مهندسی کنیم. فرهنگ نرم‌افزاری است و بایدآن را رفته رفته در بستر اجتماعی‌اش پیشبرد تا به نتيجه برسدوفقط ازبطن اجتماع و از مدارس ما و در دانشگاه‎های ما شکل گیرد. ما امروز برخی مسائل مرتبط با جوان چه دختر و چه پسر را به طور کلی حذف کردیم در حالی که در بطن جامعه، آن موضوعات امری است که در حال اتفاق افتادن است. از همین رو چون صورت سوال پاک شده است به دنبال راهکار یا شیوه‎های آموزشی برای آن نمی‎رویم.
چرا سند چشم اندازتوسعه آموزش وپرورش را اجرایی نمی‎کنند؟
نگاه این سند بیشترآرمانی است و دیدراهبردی در موضوعات مختلف ندارد،هدف در این سیستم آموزشی این است که ما باکرامت باشیم اما راهکاری برای رسیدن به عزت و کرامت در آن ارائه نشده است.
بعد از مرگ مریم میرزاخانی شاهد پیام‎های تسلیت توسط شخصيت‌های مختلف بودیم، دلیل چنین واکنش‎هایي، احساس گناه است یا موضوع دیگری است؟
مرگ مریم میرزاخانی مرثیه‌ای است برملتی که نوابغش،قهرمانانش و نخبگانش را به‌راحتی ازدست می‌دهد. برای ایران مریم مدت‌ها پیش از دست رفته بود؛ آن زماني که به هردلیلی از ایران خارج شد. حال همه ازمردم تا نمایندگان و سایرمسئولان درسوگ او بیانیه می‌دهند و مردم درماتم او داغدارند. به‌راستی ما داغدارمریم هستیم یاسوگوارگناه خودمان که به‌راحتی گذاشتیم مريم‌ها بروند؟ سوگنامه نخبگان ما مدت‌هاست درجریان‌است. آن‎ها که رفتند و تبعه کشور دیگری شدند، همان‌ها که عاشق ایران و دور از ایران هستند. اگر مریم درایران می‌ماند، نوبت که به جذب او درهیات علمی دانشگاه‌ها می‌رسید، هرچه کلیک می‌کرد، نمی‌توانست گزینه جذب استادزن را انتخاب کند. اگر مریم ایران بود، برای خروج ازکشور هر بار به مجوز همسرش و اجازه‌ نامه رسمی‌ اش نیازداشت. اگرمریم ایران می‌ماند به احتمال زیاد هرگز جایزه فیلدزرا نمی‌گرفت. اگرایران بود و از سربدشناسی گرفتار مردی‌می‌‌شد که باکارکردن اومخالف بود و بدون اذن شوهر مجوز خروج ازخانه نداشت! سری به کلاس‌های زبان انگلیسی، آلمانی،فرانسه وترکی بزنید، هر روز مریم‌ های دیگری مشغول جمع‌ کردن چمدان‌شان هستند. خیابان‌های شهری که امنیت لازم را برای آن‌هاتامین نمی‌کند. دختران وپسران جوان بسیاری از این دیارمی‌روند. باتنگ ‌نظری‌ها، باقدر ندانستن‌ها، بافراهم‌نکردن محیطی امن و پرازآرامش به این کوچ‌های اجباری دامن نزنیم.

0 0
زهره آشتیانی   1396/5/9 15:59:35

وعده‌هایی که نباید فراموش شود

کابینه دوازدهم در اتاق شیشه‌ای شکل می‌گیرد و شاید این بهترین تعبیری باشد که می‌توان درباره جریان‌های خبری این روزها ارائه کرد. طی چند روز گذشته شکل‌گیری موج حمایت از شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری که در واقع صدای اکثریت جامعه زنانی است که در انتخابات اخیر بنابر آمار رسمی درصدی بالاتر از مردان به تداوم دولت تدبیر رای دادند، مصداقی از احداث اتاق شیشه‌ای برای رئیس جمهور منتخب و همراهانشان است. هر چند که همیشه منتقدان، معتقدند شکل‌گیری چنین کمپین‌هایی سفارشی و فرمایشی هستند، ولی همین دوستان فراموش کرده‌اند که دیگر با توسعه شبکه‌های اجتماعی نیازی به سفارش نیست بلکه فضا و بسترهای مناسبی برای بیان نظرات هر فرد در هر شرایطی فراهم است و شکل‌گیری موج حمایت از مولاوردی نمونه‌ای از آن است. اما آنچه باید عمیق‌تر بدان نگاه کرد اینکه حمایت از مولاوردی صرفا به منزله حمایت از یک شخص برای حضور مجدد در دولت آینده نیست بلکه به منزله اعتراض به گمانه‌زنی‌هایی است که برخلاف وعده‌های آقای روحانی نسبت به افزایش حضور زنان در کابینه مطرح می‌شود. در ایام منتهی به انتخابات، آقای روحانی با تاکید بر شایسته سالاری، حضور زنان در کابینه را از برنامه‌های خود به جامعه زنان مطرح کرد و این دیدگاه ایشان به منزله شنیدن صدای بخشی از نیمی از جامعه بود، چرا که او نیز به این انطباق دیدگاه با جامعه زنان رسید که حضور زن در منصب وزارت موجب جاری شدن باور به شایسته سالاری می‌شود و حرکتی برای ترویج این نگرش در لایه‌های میانی مدیریت است ولی به نظر می‌رسد که وجود مشکلاتی که از ماه‌ها قبل بدان‌ها اشاره‌ای گذرا کرده بود مانع از تعهد به برنامه و ایده‌های رئیس‌جمهور شده که البته در جای خود موجب تعجب می‌تواند باشد. در هر حال تجربه وزارت زنان موجود است و در این زمینه قبلا تابوشکنی شده است. اما اخباری که این روزها شنیده می‌شود چندان خوشایند نیست، نه تنها حضور یک زن در منصب وزارت منتفی شده بلکه تصمیماتی از سوی اطرافیان ایشان اتخاذ و مطرح می‌شود که جای تامل دارد! حذف زنان توانمند کابینه (چنانچه صحیح باشد) آیا معیار ارزشیابی داشته است و یا صرفا بر اساس تحمیل نگاه‌های سلیقه‌ای صورت می‌گیرد؟ به نظر می‌رسد آنچه اکنون از سوی جامعه زنان مطرح می‌شود طرح بحثی شخص محور نیست بلکه رساندن صدای جامعه زنان به آقای روحانی است مبنی بر اینکه دیدگاه‌های وی مبنی بر ایجاد فرصت‌های برابر و بدون حب و بغض برای زنان در رده‌های بالایی مدیریت و به طبع آن رده‌های دیگر از مطالبات آنهاست که در ایام تبلیغات انتخابات به‌خوبی از سوی ایشان در صحبت‌ها پاسخ داده شد ولی امیدواریم که رئیس جمهور منتخب با مرور آنچه در آن ایام مطرح شد به تصمیم مناسبی برای تغییر ترکیب کابینه دولت برسند که این اقدام نه از روی افکار فمینیستی که انگ آن ممکن است به دولت و حامیانش زده شود بلکه اقدامی در جهت باور به توانمندی‌های زنان موفق ایرانی برای نقش آفرینی در نظام برنامه‌ریزی و سیاستگذاری کلان کشور است. قطعا چنین رویکردی باعث بهره‌مندی از تمام ظرفیت‌های کشور جهت پیشبرد اهداف عالی نظام و توسعه متوازن خواهد بود.

0 0
فاطمه راکعی   1396/5/9 15:58:56

عقبگرد ممنوع!

در روزهای اخیر اخباری مبنی بر عدم حضور زنان در وزارتخانه‌ها، حضور خانم مولاوردی در سمتی دیگر و کاهش تعداد زنان کابینه مطرح شده است. چنین مواردی نشانه مطلوبی نیست و عقبگرد محسوب می‌شود و عدم حضور زنان در کابینه دکتر روحانی باعث تعجب بسیاری از فعالان زن خواهد شد. این در حالی است که ایشان پیش از سال92، با فعالان حوزه زنان دیدار می‌کرد، مطالبات آنان را شنیده و پیگیر حقوق زنان بوده است. روحانی در آستانه انتخابات 92، طی سخنرانی‌های انتخاباتی خود، به نقش و جایگاه ویژه زنان اشاره می‌کرد و تحقق مطالبات و حقوق زنان را وعده می‌داد. با رئیس جمهور شدن روحانی امیدهای بسیاری در تحقق حقوق زنان در میان فعالان سیاسی و فعالان حوزه زنان شکل گرفت. هرچند در دولت یازدهم، زنان وزیر نشدند، اما جایگاه زنان در کابینه یازدهم از سایر کابینه‌ها بهتر بود و به نظر می‌رسید در دولت دوازدهم عرصه برای حضور زنان بازتر خواهد شد. یکی از موفق‌ترین مسئولان دولت یازدهم، شهیندخت مولاوردی در جایگاه معاونت زنان بود. مولاوردی دانش، تجربه، دغدغه و توان مدیریتی بسیار بالایی برای پیگیری موضوعات مربوط به زنان داشت. او با هوشمندی و پیگیری‌های مداوم، مشکلات زنان را شناسایی می‌کرد و مصرانه درجهت حل آنان می‌کوشید. در آستانه انتخابات 96 روحانی وعده‌های خود را به شکل رساتری بیان کرد و وعده حضورگسترده‌تر زنان در کابینه را داد. در پی نتیجه انتخابات 29 اردیبهشت امید بسیار زیادی در جامعه مدنی و فعالان زنان شکل گرفت. از ابتدا، زنان نماینده در مجلس و دیگر فعالان زنان، گزینه‌های بادانش، مجرب و شایسته را برای وزارتخانه‌های گوناگون به معاونان و نزدیکان رئیس جمهور از جمله آقایان نجفی، جهانگیری و شریعتمداری پیشنهاد می‌دادند. محمدعلی نجفی و حسین مرعشی شخصا حضور زنان در کابینه را پیگیری کردند. در همان اولین روزهای بعد از انتخابات سخن از حضور چند وزیر زن در کابینه بود اما یکباره اوضاع دگرگون شد. از سویی عدم وزارت زنان مطرح شد و از سوی دیگر عدم حضور شهیندخت مولاوردی در جایگاه معاونت زنان! درست است که مولاوردی در جایگاه دیگری از کابینه فعالیت خواهد کرد اما فرد مناسبی جایگزین او نخواهد بود.
ازسوی دیگر دانش، تخصص و تجربه خانم مولاوردی معطوف به مسائل زنان بود. دلیل به کار نگرفتن زنان در کابینه دوازدهم واقعا مشخص نیست و به رئیس جمهور مسئول بی‌توجهی به زنان در چینش کابینه است. به دیدگاه نگارنده اگر احزاب و فعالیت‌های سیاسی در کشور تا این اندازه ضعیف نبودند این اتفاقات اخیر رخ نمی‌داد. البته در طی روزهای گذشته حرکات مناسبی از سوی جامعه مدنی شکل گرفته است که باید تقویت شود و ادامه پیدا کند. جامعه مدنی در فضای مجازی در طی کمپین‌هایی حفظ دکتر مولاوردی را خواستار شدند که به نظر نیاز به گسترش این کمپین و راه‌اندازی کمپین‌های مشابه باشد. نمایندگان مجلس حضور زنان در کابینه دوم را با قوت پیگیری کردند و در طی روزهای آینده جلسه‌ای بین دکتر جهانگیری و فعالان زنان تشکیل می‌شود. در نهایت امید نگارنده بر این است که این گمانه‌زنی‌ها به واقعیت نپیوندند و زنان به جایگاه مناسب خود در کابینه برسند.

0 0
الهام امین زاده   1396/5/9 15:58:00

رییس‌جمهور از فشارهایی که برای چینش کابینه وارد می‌شود خرسند نیست/به احتمال زیاد وزیر زن نداریم/پست معاونت‌ها خالی است
آقای رییس جمهور نگاه فراجناحی دارند و با توجه به تجربه و تخصصی که داریم، ایشان رویکردشان مثبت است اما اینکه در کجا باشم هنوز به طور قطعی معلوم نیست.

دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور حقوق شهروندی ادامه داد: آنچه مسلم است به احتمال زیاد زنان برای وزارت نباشند اما احتمال دارد در روزهای آتی این مسئله نیز تغییر کند.

او با اشاره به رزومه‌های متعددی که ازسوی چهره‌های مختلف به رییس جمهور معرفی شده‌اند، اظهار کرد: شاهد هستیم که فشارهایی بر رییس‌جمهور وارد می‌شود و افراد سیاسی و حتی اعضای کابینه برای جابجایی یا اینکه در پستی بمانند و یا حتی ارتقا کنند فشار می‌آورند و رییس‌جمهور از این وضع خرسند نیست چراکه این فشار‌ها ممکن است بر انتخاب اثر بگذارد و انتخاب اصلح را که برای حل مشکلات مردم و اقتصادی و اجتماعی مردم است، کمی تحت الشعاع قرار بدهد.

امین‌زاده با بیان اینکه رییس‌جمهور خواستار‌ آرامش هستند تا در فضایی به دور از فشار‌ها تصمیم‌گیری کند، گفت: ‌ مرتب از طریق روزنامه و سایت‌های خبری آقای روحانی را نباید مخاطب قرار داد که فلان شخص در دولت یا فلان سمت باشد و ایشان از این وضعیت راضی نیستند.

دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور حقوق شهروندی در برنامه‌هایش برای بهتر اجرا کردن منشور حقوق شهروندی در دولت دوازدهم اظهار کرد: برنامه‌ای که نقشه راه ما خواهد بود را به رییس‌جمهور دادم و ایشان تاکید دارند که یک چهره غیرسیاسی حتما پیگیر موضوع حقوق شهروندی باشد تا حقوق اجتماعی و رفع معضلات، آسیب‌ها، رفع فقر و اعتیاد و بهبود اشتغال را پیگیری کند.

او اضافه کرد: ما برای اشتغال زنان برنامه خوبی ارائه کردیم تا بانوان استان‌های مختلف که از طریق سازمان فنی و حرفه‌ای توانمند شده‌اند، کالا‌هایشان را در سراسر کشور ارائه دهیم و از این طریق توانمندی در مردان و زنان را ایجاد کنیم. به دنبال آن هستیم که بحث اشتغال، حق کار شایسته و زندگی شایسته را در قالب حقوق شهروندی دنبال کنیم.

امین‌زاده یادآور شد: در طول سال‌های گذشته دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف همکاری‌های خوبی داشته‌اند و انشاالله در سال‌های آینده نیز بهتر بتوانیم برنامه‌های تدوین شده را پیگیری کنیم.

او به مراسم روز تحلیف اشاره کرد و گفت: روز تحلیف مصادف با روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی است و ان‌شالله دولت دوازدهم می‌خواهد در حوزه حقوق شهروندی و حقوق بشر فعالیت بیشتری کند تا مردم به آن رفاهی که حقشان است، برسند.

امین‌زاده در پایان در پاسخ به این پرسش که با توجه به حضور ۴ زن در کابینه یازدهم، آیا این میزان نفرات در دولت دوازهم نیز حضور خواهند داشت، گفت: فعلا پست معاونت‌ها خالی است و رییس‌جمهور برای آن تصمیم نگرفته‌اند و قرار شده بعد از بررسی رزومه‌های مختلف تصمیم‌گیری کنند.

0 0
فاطمه ذوالقدر   1396/5/9 15:57:02

مردودی‌های «کابینه یازدهم» معرفی نشوند
تجارت- مهدي سرمست:درآستانه تشکيل دولت دوازدهم قرارداريم ورايزني براي انتخاب وزرا به شدت بالا گرفته است.ازسوي ديگرزمزمه تحميل وزرا به رييس جمهوربه شدت بالا گرفته به نوعي که عده اي معتقدهستند هروزيرسهميه يکي ازجناح‌ها وافرادي است که ازروحاني درانتخابات ٩٦ حمايت کرده‌اند. دراين رابطه با سيده فاطمه ذوالقدر،نماينده مردم تهران وعضوهيات رييسه کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي‌گفت وگوکرديم.
خانم ذوالقدراعتقاد دارد که دادن مشورت به رييس جمهوراشکالي ندارد اما نبايد درقالب تحميل عقيده باشد.ذوالقدرکه نائب نخست فراکسيون زنان مجلس شوراي اسلامي‌نيزاست،تاکيد دارد که زنان بايد ازکابينه دوازدهم سهمي‌مهم داشته باشند.درادامه گفتگوي"تجارت"با اين عضو فراکسيون اميد مجلس شوراي اسلامي‌آمده است:
نظرشما درمورد عملکرد تيم اقتصادي دولت يازدهم چيست وکدام وزيربايد تغييرکند؟
مشکل اصلي که کشورما با آن دست به گريبان است، مشکل بيکاري،ضعف اشتغالزايي ومعضلات اقتصادي است.البته تاکيد ما براين نيست که وزراي کار، اقتصاد،صنعت يا کشاورزي مخاطب مستقيم باشند،بلکه عقيده من براين است که اشتغالزايي بايد اولويت تمامي‌وزرايي باشد که درکابينه دولت دوازدهم حضورخواهند داشت. اکنون تمامي‌نمايندگان درملاقات‌هايي که با مردم دارند،اولين خواسته مردم،معرفي فرزندان بيکارشان براي به دست آوردن شغل است.اما نکته مهم اين است که بخشي ازدولت بايد به عنوان متولي اشتغال کشورفعاليت کند که وزارتخانه‌هاي اقتصادي درپيشاني قراردارند.اکنون نيزاگرقراراست وزرايي دوباره به کار گرفته شوند، بايد مشخص شود که عملکردشان دردولت يازدهم چگونه بوده است. بايد وزراي اقتصادي گزارش دهند که تا چه‌اندازه دراشتغالزايي موفق بوده‌اند واگرموفقيتي نداشته‌اند،دليل آن چه بوده است؟ دربخش سياسي نيزشرايط همين طور است.هرچقدر بتوانيم روابط خوبي با ديگرکشورها داشته باشيم وبتوانيم دراعتماد سازي وبرقراري روابط مثبت باديگر كشورها براساس اصل عمل متقابل و با توجه به سياست عزت،حكمت ومصلحت درعرصه سياست خارجي،منطقه و فرامنطقه وبين المللي گام برداريم مي‌توانيم كنارجذب منابع وسرمايه‌هاي داخلي درراستاي اقتصاد مقاومتي،درجذب سرمايه گذار خارجي نيزموفق باشيم وسرمايه گذارخارجي را تشويق به سرمايه گذاري دركشورنماييم. ما نمي‌توانيم اقتصاد وسياست را جدا ازهم ببينيم.وقتي سياست،اقتصاد،فرهنگ ورويکرد اجتماعي ما درست باشد،ازنظراشتغال ودرآمد مي‌توانيم موفق باشيم.بسياري ازتصميمات واظهارنظرهايي که مي‌شود،تاثيرمستقيم روي اشتغال واقتصاد ما مي‌گذارد. وقتي يک نفراظهار نظري مي‌کند،برهمه چيزتاثيرمي‌گذارد وحتي گاهي مشاهده مي‌کنيم که باعث فرارسرمايه و يا گردشگرمي‌شود.دردولت يازدهم اقدامت خوبي درجذب گردشگرشد ولي اين كافي نيست وباتوجه به اقليم،تمدن، تاريخ وفرهنگ وتمدن وجاذبه‌هاي چهار فصل طبيعي وهمچنين جاذبه‌هاي مذهبي وحتي درموضوع جذب توريسم درماني و يا توريست علمي‌- جذب دانشجويان خارجي علاقمند به تحصيل در مقاطع مختلف دانشگاهي با هزينه شخصي،چه دردوره‌هاي كوتاه مدت و يا ميان وبلند مدت بايد بگويم درمقايسه با برخي ازهمسايگان موفق نبوده‌ايم. درمذاکره اي که با رييس سازمان گردشگري داشتم،به خانم احمدي پورگفتم که بايد براي شهرهاي جنوبي کشورمان جذب گردشگرداشته باشيم که تحليل ايشان گرماي هوا بود ومن دوبي را مثال زدم که درهمين فصل گرما،همچنان گردشگرخودش را حفظ کرده است.
اشکال اينجاست که زيرساخت‌هاي ما اشکال دارد.وزارت امورخارجه بايد ديپلماسي اقتصادي،گردشگري وعلمي‌را دروزارت خارجه و به طبع آن در سفارتخانه‌ها وسر كنسولگري‌هاي كشورمان درسراسردنيا فعال كرده وگسترش بدهد، در كنار اين اقدام وزارت امورخارجه ، بايد ديگروزارتخانه‌ها و دستگاه‌هاي مرتبط در داخل كشور، مانند: وزارتين علوم وبهداشت،اطلاعات ،ميراث فرهنگي وگردشگري و ... مسيرريل گذاري شده وزارت خارجه را دركشورتكميل وتسهيلات،امكانات وتجهيزات نرم افزاري و سخت افزاري لازم را براي تحقق اين هدف مهم درداخل كشوررا فراهم نمايند .
ديدارهايي که رييس جمهوربراي انتخاب وزاري کابينه با فراکسيون‌هاي مجلس داشته،تا چه‌اندازه درانتخاب کابينه موثر بوده است؟
اين برنامه خوبي بود که رييس جمهوربراي تعامل با مجلس،با فراکسيون‌هاي گوناگون جلسه داشتند. جلسه خوبي برگزارشد اما بايد مردم را فراموش نکنيم.همين مردم ساعت‌هاي طولاني درصفوف راي گيري ايستادند تا به آقاي روحاني راي بدهند. رييس جمهور بايد دردرجه اول به خواسته همين مردم که راي دادند توجه کند.مردم براي بهبود اوضاع ورفع مشکلات به آقاي روحاني راي دادند.ايشان بايد ببينند که اين مردم چه مي‌خواستند وکارآساني نيست. مردم خواهان تغييرواصلاح هستند که مساله مهم اشتغال و كاهش ودرنهايت رفع معضل بيكاري وخروج ازرکود است.اگروزراي ضعيف بيايند ونتوانند مشکل بيکاري را رفع کنند دورازذهن نخواهد بود که مردم اين استقبال گسترده ازانتخابات را دردوره بعد نداشته باشند زيرا خواسته‌هايشان برآورده نشده است.
ملاک انتخاب وزيربايد نظررييس جمهورباشد يا عملکرد شخص وزيريا نظرنمايندگان مجلس وفعالاني که براي پيروزي آقاي روحاني تلاش کردند؟
در وهله اول بايد به توانمندي وزيرپيشنهادي توجه شود.البته وزيربايد همراه دولت وبه برنامه‌هاي رئيس جمهورباورداشته باشد و درپي كارشكني وعهدي كه بامردم بسته شده نباشد.ما جوانگرايي،تعهد،تخصص ، پويايي،سلامت،شادابي،توانمندي وتوجه به طبقه مستضعف و پايين جامعه واعتقاد به اقتصاد مقاومتي همراه با تلاش براي جذب سرمايه و فناوري خارجي وتعامل با مجلس را مي‌خواهيم و همچنين بايد داراي سابقه خوبي هم باشد.آنهايي که تاکنون بوده‌اند،عملکردشان نشان مي‌دهد وآنهايي که به تازگي معرفي مي‌شوند، بايد برنامه قوي والبته اجرايي داشته باشند. در كنار اين‌ها همه رايزني براي شناخت بيشتر نيزلازم است. درنهايت اين مجلس شوراي اسلامي‌است که مي‌خواهد به وزرا راي اعتماد بدهد بنابراين بهتراست درجلساتي با نمايندگان مشورت شود وبه يک فراکسيون هم مختص نشود ونظرهرسه فراکسيون مجلس درنظر گرفته شود.اکنون براي هروزارتخانه چندين نفرمعرفي مي‌شوند که هر کدام ازسوي يک فراکسيون معرفي شده‌اند.اما درنهايت رييس جمهوربايد با اين وزرا کارکند که بهتراست عملکرد وتوانمندي اين وزرا ازسوي آقاي روحاني بررسي شود وببيند کداميک ازاين نامزدها بهترازديگري است. البته نکته مهم درانتخاب وزرا اين است که قانون و دولت ومجلس را بشناسد وتعامل خوبي درآينده با مجلس داشته باشد.
نظر شمار در مورد راي دادن نمايندگان مجلس به وزرا چيست؟
ما دونوع معرفي وزيرداريم.اول آن‌هايي که يک دوره وزيربوده‌اند وقراراست بارديگرمعرفي شوند و دوم آن‌هايي که براي باراول معرفي مي‌شوند. رييس جمهورليستي به فراکسيون اميد داد وازنمايندگان خواست به اين وزرا راي بدهند. اما برخي ازوزرايي که اکنون دروزارت هستند، راي خوبي نياوردند.اگرقرارباشد بارديگرمعرفي بشوند،قطعا با مشکل روبه رو خواهند شد. ازيک سو راي عدم اعتماد به يک وزيربراي رييس جمهورخوب نيست وازسوي ديگربراي چندين ماه اين وزارتخانه با سرپرست اداره مي‌شود که بازهم مشکل آفرين خواهد بود. همچنين وقت مجلس هم گرفته مي‌شود وبارديگرنيزوقت مجلس براي وزير بعدي گرفته خواهد شد ودرفضاي سياسي نيزحاشيه سازي بوجود مي‌آيد. امااگروزيردرجلسه اول راي بياورد،مي‌تواند کارش را دروزارتخانه به سرعت آغاز کند.
وزراي دولت يازدهم در بخش سياسي موفق ترعمل کرده‌اند يا دربخش اقتصادي؟
اگرمساله برجام را درنظر بگيريم،کار خوبي بوده است. من نمي‌خواهم تکرارکنم که با تصويب برجام، تحريم‌ها برداشته شد و امروزه مساله رفت وآمد کشتي‌ها،خريد هواپيماها،آزادشدن واردات دارو،راديوداروها دربخش هسته اي وموارد بسياري ديگر که جزو مشکلات ما بود،حل شده استو در اين خصوص بايد به يك كلمه بسنده كرد كه برجام چه زشت يا زيبا هرچه كه بود ، تصميم نظام بود . اما اگربخواهيم تيم اقتصادي را بررسي کنيم،ضعيف تربوده است. البته اگرهم بخشي از تيم اقتصادي دولت با مشکل روبه روشده بود، به دليل تحريم‌ها موفق نبود.بارها با تيم اقتصادي دولت مذاکره کرديم،مي‌ديديم که مشکل انتقال ارزداريم و تحريم‌ها دست دولت را درمعاملات بسته بود درفروش نفت نيزمشکل داشتيم که درعملکرد تيم اقتصادي بي تاثيرنبوده است.اما در حوزه سياست خارجي باتوجه فضاي سنگين و ايران هراسي كه در دنيا برعليه جمهوري اسلامي‌ايران شمل گرفته بود عملکرد قابل قبول بوده است.
تيم اقتصادي گسترده است. نظرشما درمورد وزيراقتصاد وکارچيست؟
وزيراقتصاد خوب عمل کرده واگرآقاي طيب نيا مشکلي داشته،به دليل همان تحريم‌ها بوده است.اما درمورد ربيعي بايد بپذيريم که مشکلات گسترده است. دربخشي ازوزارت تعاون، کارورفاه اجتماعي عملکرد بدنبوده‌اما دربخشي منفي بوده است. با توجه به گستردگي وزارتخانه مشکل داريم واگرتفکيک دراين وزارتخانه صورت بگيرد،بهترخواهد بود.اما نمره اي که آقاي ربيعي در فراکسيون اميدآورد، نمره پاييني بود.دربحث اشتغال همه ازوزارت کارتوقع دارند.بنابراين وضعيت موجود بيانگرعدم مقبوليت ومحبوبيت آقاي ربيعي است.وضعيتي که ازنظراشتغال داريم،شرکت‌هاي شستا وصندوق‌هاي بازنشستگي وبسياري موارد ديگر،بهترين دليل براي راي پايين نمايندگان به آقاي ربيعياست.
گمان مي‌کنيد که ربيعي معرفي بشود واگرمعرفي بشود،آيا راي خواهدآورد؟
اگرمعرفي بشود،راي گرفتن ايشان ازمجلس کارآساني نخواهد بود.گمان نمي‌کنم که اقبال نمايندگان را به دست بياورد.امروزه نمايندگان عملکرد وزيرکاررا در حوزه انتخابيه خودشان مي‌بينند ورضايت نسبي وجود ندارد.اين درمورد سايروزرا نيزصادق است ونمايندگان به عملکرد راي خواهند داد. برخي ازوزرا شانس بهتري خواهند داشت وبرخي ازوزرا با اقبال کمتري روبه روهستند وهمه اينها به عملکرد وزيردرآن وزارتخانه بازمي‌گردد.
اکنون دو مساله در مورد راي به وزرا مطرح مي‌شود.يکي عملکرد وديگري اقبال سياسي است. گمان مي‌کنيد ربيعي به دليل عملکرد مشکل داشته باشد،بتواند دربازي‌هاي سياسي راي بياورد؟
البته آراي سياسي و جناحي تاثيردارد، اما عملکرد را نمي‌تواند ناديده گرفت.آقاي ربيعي ازفراکسيون اميد که فراکسيون همسوبا ايشان است، نتوانسته راي بياوردزيرا عملکرد قابل دفاعي نداشته است.فراکسيون هم نمي‌تواند سابقه سياسي اش را براي فردي هزينه کند که کارنامه قابل دفاعي ندارد واگرقرارباشد ازفردي حمايت کنيم،بهتراست ازکسي حمايت کنيم که کارنامه اش قوي بوده است.
اکنون زمزمه اينکه علي ربيعي به مجلس معرفي شود،زياد است.وقتي رييس جمهوروزيري که راي ندارد به مجلس معرفي مي‌کند،چه زيان‌هايي را به بار خواهدآورد؟
اول اينکه ممکن است راي نياورد که ازهمه بدتراست.زيرا ازرييس جمهورانتظارنمي‌رود فردي را به مجلس معرفي کند که راي ندارد. درجلسه اي که با فراکسيون‌ها برگزارکرده،اين امربه او ثابت شده است.نکته ديگرآن است که کابينه لنگ مي‌شود زيرا يک وزارتخانه بدون مسوول مستقيم اداره مي‌شود و حرف شنوي مديران ازسرپرست بالا نيست وسرپرست نيزبه عنوان ماشين امضا کارمي‌کند زيرا براي سه ماه کسي نمي‌تواند برنامه بدهد. بنابراين گويا که دولت يک وزارتخانه را ندارد. نکته ديگر اين است که در شرايط بحراني بيکاري قرارداريم واگروزارتخانه اي بدون وزيربماند تهيه لوايح واجراي برنامه‌هاي پيش برنده، به تاخيرخواهد افتاد که دروضعيت بيکاري فعلي به هيچ وجه درست نيست. بدتراينکه يک وزارتخانه بدون برنامه، بر ديگروزارتخانه‌ها اثرمنفي مي‌گذارد. ما اميدواريم که رييس جمهورتمامي‌اين مسايل را درنظربگيرد وافرادي را معرفي کند که شانس راي آوري آنها بالاتراست که هم براي مجلس وهم براي دولت آينده چالش ايجاد نکند.البته تصميم گيرنده رييس جمهور است که چه کسي را معرفي کند.همچنين وزرا درمدت دوهفته اي که تا برگزاري جلسات راي اعتماد باقي مانده،به فراکسيون‌ها خواهند آمد و توضيحات لازم را خواهند داد.
شما دربين چهره‌هاي شاخصي که بتوانند بجاي ربيعي سکان مديريت اين وزارتخانه را به دست بگيرند و موفق هم باشند کسي را سراغ داريد؟
البته چهره‌هاي متعددي وجود دارند که‌امکان اداره موفق اين وزارتخانه عريض وطويل راخواهند داشت.مانندآقاي دكتر حسين کمالي که هم مطلوب جامعه کارگري است وهم داراي مدرک تحصيلي اقتصاد سياسي ونيزسابقه سه دوره نمايندگي مجلس،رياست کميسيون اجتماعي مجلس،سه دوره وزارت کارواموراجتماعي،يک دوره قائم مقامي‌وزارت بازرگاني وحدود ١٢ سال مشاورت عالي مرحوم آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني. اين کارنامه داراي نتايج وعملکرد موفقي بوده است.همچنين جناب آقاي شريعتمداري ايشان هم سوابقي ازجمله وزارت بازرگاني دردولت اصلاحات ومعاونت رياست جمهوري دردولت جناب آقاي روحاني را در کارنامه خود دارند.بدون شک معرفي اين قبيل چهره‌ها مي‌تواند تمام کاستي‌هاي موجود وزارت تعاون،کارورفاه اجتماعي را مرتفع کند.قدرت مديريت و تعامل گسترده ازمولفه‌هاي مهم اين بزرگواران است.البته تعاملي که اهل باج دادن وبده بستان کردن درعرصه اجرايي و سياسي نيست.
نظرشما در مورد وزيرزن چيست وآيا ازاين بابت فشاري متوجه رييس جمهور است؟
باتوجه به حمايتهايي که زنان درانتخابات از رييس جمهور کردند وبا توجه به تلاشهايي که کرده‌اند وسابقه اجرايي خوبي که بسياري از زنان اکنون در تمامي‌عرصه‌ها دارند، مي‌توان از وزيرزن در کابينه استفاده کرد. ازسوي ديگردر دوره‌هاي گذشته نيزوزير زن دردولت داشتيم که هيچ مشکلي به وجود نيامد و ازصحن هم راي آورد.اکنون ١٧ زن درفراکسيون زنان مجلس شوراي اسلامي‌هستيم واگررييس جمهوروزيرزن معرفي نکند، دلسرد مي‌شويم. البته اکنون خانم‌هايي در کابينه داريم که توانمندي خودشان را به اثبات رسانده‌اند و رييس جمهورمي‌تواند ازاين زنان توانمند دررتبه‌هاي بالاتراستفاده کند. البته بايد به زنان فرصت داد تا خودشان را به اثبات برسانند. اين کم لطفي است که نخواهند اززنان درکابينه استفاده کنند.
نگران اين نيستيد که خانمي‌معرفي شود وموفق نشود؟
اين استدلال خوبي نيست. چگونه به آقايان فرصت مي‌دهيم وهنگامي‌که وزيرمي‌شوند ودرست هم کارنمي‌کنند،ايرادي وارد نيست.
ما وزراي مرد ناکارآمد بسياري داشته‌ايم که عملکردشان به هيچ وجه جاي دفاع نداشته‌اما هرگز نگفته‌ايم که چون اين افراد ناکارآمد بودند، ديگروزيرمرد براي کابينه معرفي نکنيم.
اکنون زمان آن رسيده که اجازه بدهيم زنان خودشان را درپستهاي مديريتي بالا اثبات کنند. مهمتراينکه درخارج ازکشور وعرصه بين المللي مي‌تواند بازتاب خوبي داشته باشد وتبليغات منفي نسبت به زنان در جمهوري اسلامي‌مطرح مي‌شود را خنثي نمايد.ازسوي ديگر١٧ زن درمجلس دهم نماينده هستند که ازطيف‌هاي مختلف هستيم،اما بدون هيچگونه چالش با يکديگرهمکاري مي‌کنيم.ازسوي ديگرتعداد زنان عضو فراکسيون اميد بيشتراست وزنان اصولگراي مجلس ازما انتظاردارند که دولت را مجاب کنيم تا وزيرزن معرفي کند. دربين ديگر نمايندگان نيزحساسيتي براي انتخاب وزير زن وجود ندارد و مردان مجلس نيز با انتخاب وزير زن موافق هستند.
يکي ازوزارتخانه‌هاي که با چالش روبه روشده، وزارت کشوراست ومطرح مي‌شود که رحماني فضلي ازسوي علي لاريجاني رييس مجلس حمايت مي‌شود.اين مطالب تا چه‌اندازه درست است؟
اين طورنيست.اکنون گزينه‌هاي بسياري ازجمله آقاي شريعتمداري درکناررحماني فضلي براي وزارت کشورمطرح است وهنوزرييس جمهور به قطعيت نرسيده‌اند که چه کسي به عنوان وزيرکشورمعرفي شود.عملکرد وزيرکشورنيزمانند سايروزراست واگرعملکردايشان ازنظرنمايندگان خوب ديده شده باشد ومعرفي شود،راي مي‌آورد ودرغيراين صورت راي اعتماد نخواهد گرفت.همه ما برگزاري انتخابات را ديديم و فرمانداران و استانداراني که منصوب شده‌اند نيزمي‌شناسيم. به عقيده من نبايد روي وزارتخانه خاصي حساس بشويم و تنها حساسيت ما بايد برعملکرد وزرا باشد وآن چيزي که مي‌تواند موثرباشد، سابقه،صلاحيت وتوانمندي فردي وبرنامه اي است که وزرا ارايه خواهند داد.